Bonobo - Dial 'M' for Monkey (2003)

Electronic
Label: Ninja Tune

1. Noctuary (5:22)
  2. Flutter (4:44)
  3. D Song (5:20)
  4. Change Down (4:33)
  5. Wayward Bob (4:39)
  6. Pick Up (4:09)
  7. Something for Windy (1:11)
  8. Nothing Owed (6:16)
  9. Light Pattern (5:11)
  10. Pick Up [Four Tet Remix] * (7:12)
  11. Behind the Light * (4:24)
avatar van MacManus
Bonobo's 3e album die ik hier bespreek.

Officieel zijn enige zijn 2e echte album. En weer weet Bonobo mij niet teleur te stellen. Bij elektronica muziek worden altijd allerlei termen genoemd, Ambient, Down Tempo, Down dit en dat. Het zal allemaal wel. Het is gewoon een heerlijk album. Rustig dat zeker, maar neem nou die sound in het nummer Flutter, fuck me, wat lekker, je voelt dat bonobo weet wat lekker klinkt.

Heerlijk album weer, 5 sterren doen we er toch zomaar weer lekker op

avatar van Onderhond
Noem het anders gewoon jazzy loungy trip-hop (afgaande op Flutter) . Gezellige zomerachtergrondmuziek lijkt me, maar eens opzoeken.

avatar van Onderhond
En dat is het dan ook wel, gezellige zomerachtergrondmuziek. Weet verder alleen niet te veel te beroeren. Erg schattig en rustig, zal later nog wel een halfje bijkunnen maar ik hou het op een brave 3* voor een erg braaf albumpje.

Fijn maar muziek zonder ballen.

avatar van frankmulder
Ik weet nog steeds niet wat ik hiervan moet denken. Klinkt wel lekker, maar ondanks de lage prijs heb ik nog weinig motivatie om dit album te kopen. Eerst nog maar een paar keertjes luisteren.

avatar van J0ttem
Deze plaat heeft mij in zeer korte tijd weten te veroveren, het is helemaal mijn stijl muziek om het maar zo te zeggen. Heerlijke ontspannen downtempo nummers met een jazzy sfeertje, ik kan er in ieder geval geen genoeg van krijgen.
Dat aanstekelijke melodietje in "Change Down" bijvoorbeeld. Het bouwt rustig en beheerst op, drums komen erbij en de melodie vouwt zich steeds verder open, tot de helft waar het nummer zicht zeer sfeervol en warm tot naar de afsluiting toewerkt.
Hoe simpel het ook lijkt, het doet gewoon wat met me.
Het enige minpunt aan dit album is imo het korte duur van "Something for Windy", dat eigenlijk nog mooi opgebouwd had kunnen worden.
Verder is deze plaat wat mij betreft 1 en al perfectie

5* + een #4 plekje in mijn top10 : )

Ik luister m al 3 jaar regelmatig en hij verveelt niet.
Tijdloos gewoon.
Mn favo album..

avatar van roelenbastiaan
Is dit album helemaal uit samples opgebouwd, of heeft ie hier ook muzikanten voor gebruikt?
ik weet wel dat hij eerst alleenmaar samples gebruikte en daarna ook muzikanten, maar ik weet niet precies welke albums dat zijn.

Hoe dan ook, lekker album. loungy melodieën met echte "kick in the chest" beats. met name Nothing Owed, Change Down en Wayward Bob zijn geweldige nummers.

avatar van Osiris Apis
Volgens mij heeft hij op dit album meer samples gebruikt dan live instrumenten. Hierop staan enkele muzikanten.
Zijn album 'Days To Come' is juist meer met muzikanten. Bonobo speelt zelf ook verschillende instrumenten.

Ravenous
Dit is echt een geweldig album. Stuk voor stuk heerlijke melodieen, geen enkel nummer doet echt onder aan een ander, die Bonobo is hier absoluut creatief bezig geweest. Zoals in de eerste post ook al werd gezegd, hij weet gewoon wat lekker klinkt.

avatar van funkdoc
Zeker geen slecht album, maar ik voel het gewoon niet. Elk nummer is een samplekunstwerk, maar het roept geen enkele emotie in mij op.

avatar van FlyLo
Weer een heerlijk album van Bonobo. Alle drie zijn platen staan nu op 4* bij mij en het verveelt nog steeds niet.

avatar van Weirdo Wizzy
J0ttem schreef:
Hoe simpel het ook lijkt, het doet gewoon wat met me.
Verder is deze plaat wat mij betreft 1 en al perfectie

5* + een #4 plekje in mijn top10 : )

Beetje late reactie dit maar goed...ik zit wel met een vraag

Ik ken wel een versie van ongeveer 4 minuten van Something For Windy en die is echt prachtig. Heeft iemand enig idee op welk album die staat?

tuktak
something longer for windy, staat op flutter ep. daar staat ook een gave four tet remix van pick up op!

avatar van Weirdo Wizzy
Oke thnx jammer dat ze de lange versie niet op dit album hebben gezet dan. Hoewel de korte versie ook mooi is...maar zo kort he

avatar van Thomas91
Ik leerde Bonobo kennen met Black Sands en ik zit nu dit te luisteren, echt waanzinnig. Fijn mysterieus sfeertje. Het album is redelijk kort, maar dat stoort me totaal niet. Liever kort maar krachtig dan een album waarbij je halverwege gaat kijken hoe lang het nog duurt. De andere albums van Bonobo had ik al eerder (een keer) gehoord, maar dit is de enige die meteen bij de eerste luisterbeurt al overtuigt. Ik zou er eigenlijk meteen 4,5 * tegenaan willen gooien, maar ik begin maar met 4 *.

avatar van AOVV
Zelfde verhaal hier, Thomas91. 'Black Sands' was mijn eerste kennismaking met Bonobo, meteen tot plaat van het jaar gebombardeerd in 2010 bij mij. Het vroegere werk wijkt af van 'Black Sands', maar ik vind het zeker niet slecht. Jazzy, relaxed, lekker om op een prettige lentedag (zoals vandaag) te draaien.

CannabisFristi
Dit album luistert heerlijk weg.
Hoogtepunten: Flutter, wat een sfeer en Wayward Bob.
Bonobo's inspanningen zijn hier zeker een 8 waard!

CannabisFristi
De basslijn in D Song.

avatar van wibro
Ïn het genre "electronic" van de huidige eeuw staat Bonobo voor mij toch wel met stip bovenaan. Alle vier albums die ik beluisterd heb staan op hoog niveau, zo ook deze. Het heeft ook iets lounge-achtigs die muziek van Bonobo, dus echt verwonderlijk is mijn waardering voor Bonobo ook weer niet. Lounge is nu eenmaal mijn favoriete electronic muziek, die ik het liefst in de late avonduurtjes beluister. Voor mij heerlijke relaxte sfeervolle muziek waarbij ik na een inspannende dag zo lekker bij kan wegdommelen. Bonobo's beste album blijft voor mij altijd nog "Black Sands" die al een tijdje hoog in mijn top 10 staat en daar voorlopig ook wel zal blijven.

avatar van Ernie
Heerlijke plaat! Deze man gwn leren kennen omdat ie binnekort naar Pukkelpop komt maar ik had niet gedacht zo verliefd te worden op zijn geluidspallet want dit is een heerlijke Hihop/lounge/ambientmengelmoes geworden die je bij voorkeur s'avonds & via koptelefoon beluisterd. Animal Magic & Black sands liggen hier ook ergens en klinken ook goed maar deze 'Dial M for Monkey' riep al vanaf de 1ste luisterbeurt een klein wowgevoel op dat ondertussen alleen maar groter is geworden. 4* met grote optie op meer

avatar van Djarune
Vandaag weer eens alle 5 albums van Bonobo geluisterd. Deze is nipt het best.

avatar van Ernie
Ik ken Bonobo nu ongeveer een jaar en heb deze onlangs puur toevallig tegengekomen in de rekken Blijft een schitterend album. Bij de Intro alleen al verdwijn ik volledig in de sfeer!