Ennio Morricone e la sua Orchestra - Per Qualche Dollaro in Più (1965)

Alternatieve titels: Per Qualche Dollaro in Più / Per un Pugno di Dollari | For a Few Dollars More

Italië
Score
Label: RCA

1. La Resa dei Conti (3:07)
  2. Poker d'Assi (1:16)
  3. Osservatori Osservati (2:05)
  4. Il Vizzio d'Uccidere (2:27)
  5. Carillon (1:10)
  6. Il Colpo (2:25)
  7. Addio Colonnello (1:47)
  8. Per Qualche Dollaro in Più (2:52)
  9. Per un Pugno di Dollari * (1:48)
  10. Quasi Morto * (0:52)
  11. Square Dance * (1:34)
  12. L'Inseguimento * (2:21)
  13. La Reazione * (2:33)
  14. Senza Pietà * (2:06)
  15. Titoli * (2:54)
Voor mij, over het hele album gezien, de beste soundtrack van de dollars-trilogie. Het geheimzinnige deuntje uit het klokje en de vrolijke track For A Few Dollars More spreken mij wel aan.

Manco
Het deuntje komt in de hele film door langs, wat op den duur inderdaad een geheimzinnig deuntje wordt. Pas aan het eind wordt duidelijk wat de betekenis ervan is.

Terug naar de soundtrack: dit is niet! de soundtrack van FAFDM. Dit is slechts een combinatie van AFOD en FAFDM. Van de film FAFDM ontbreken er op deze soundtrack 2 originele tracks: Notabene 'Carillon' (The Musical Pocket Watch), het nummer met het klokje en Poker D'Assi (aka Aces High), een vrolijk en zeer goed pianostuk.

Ik begrijp niet waarom het nodig is geweest deze twee samen te voegen!!! Ze zijn afzonderlijk te goed en te waardevol om samen op één cd te proppen.

Simon Smith (crew)
Waarom staat hier eigenlijk 1971 bij vermeld? Is het echt zo dat de soundtrack 6 jaar later verscheen dan de film?

neo
Slordig inderdaad. Ben de laatste tijd veel bezig geweest met de Morricone dingen hier wat meer geordend te krijgen.

basketballerke
Mooie Soundtrack. Het werd al stukken beter sinds A Fistful. Daarna wordt het natuurlijk alleen maar nog beter. Het hoofdthema is prachtig net zoals die met het klokje. Het hoofdthema had tijdens een gitaarstukje een heel klein beetje weg van het GBU hoofdthema.

avatar van Thunderball
Deze ooit als LP gekocht: de eerste twee dollarfilms bij elkaar gezet, met op kant A Fistfull en op kant B For a few... Helaas niet compleet, maar leuk om mee te beginnen.

Manco
Ik heb ontdekt dat ik een vrij zeldzame uitgave van de soundtrack van deze film heb volgens mij.
Een uit 2004. Op Amazon aangeboden voor meer dan 80 dollar. 8 tracks alleen uit FAFDM.

Amazon.com: For a Few Dollars More: Ennio Morricone: Music

Zonde dat dit vaak samen is gevoegd met AFOD en GBU.

avatar van Thunderball
Was destijds gewoon hier in Nederland te krijgen, bij oa Mediamarkt, FRS etc.
Die zaten in van die kartonnen digipacks, vrij simpel uitgegeven en waren ook niet echt duur.
Ik heb er iig niet veel moeite voor hoeven te doen.
Was een serie van drie: Fistfull, Few more en Once upon West.
Belachelijk bedrag idd op Amazon.

avatar van Thunderball
De score van For a few dollars more is voor mij al zo'n 25 jaar een grote frustratie, daar hij EN bij lange aan niet compleet is (met slechts 8 nr's zo'n dik kwartier aan muziek) EN het eindduel behoorlijk is verknald op plaat.

Hoe hebben ze het ooit in hun hoofd durven halen om de muziek van het duel in de oude kerk te editen met dat van het eindduel?! Eewig zonde, zeker omdat al jaren de mastertapes met de complete score kwijt zijn en wellicht zelfs voorgoed verloren zijn geraakt.

Zelfs Morricone zelf blijkt ze niet in zijn bezit te hebben.

Toch heeft het Italiaanse label GDM een jaar of tien geleden een expanded score uitgebracht.

Helaas konden ook zij uiteraard niet gebruik maken van de verloren tapes en hebben zij dit opgelost -met toestemming van de maestro himself, die perce een zo'n uitgebreid mogelijke versie wilde bewaren voor het nageslacht- door een geluidsband van de film te gebruiken (andere bronnen beweren dat men gewoon het geluid van een dvd heeft gebruikt), dus incl allerlei bijgeluiden wat het luistergenot ontzettend verknalt.

Eigenlijk zit je dan naar een officiele bootleg te luisteren, want de kwaliteit is werkelijk bedroevend!
Blijkbaar vond GDM dit ook want er zijn er maar een beperkt aantal van uitgebracht en dit heeft als gevolg dat hij al jaren is uitverkocht en er veel voor gevraagd wordt, maar het is niet bepaald een aanrader.

Simon Smith (crew)
Ok, bedankt voor de info. Dat wist ik nog niet. Dan hoef ik daar niet per se achteraan. Houd ik het bij dat kwartiertje.

avatar van Thunderball
Tja, het is helaas waar.
Wat ik niet snap is dat ze bij BMG, of het Italiaanse sublabel GDM, niet een expert er bij halen om die twee shootouts weer uit elkaar te halen/opnieuw te editen in de oorspronkelijke staat en dan als twee aparte tracks er op te zetten. Je hebt de intro en outro, voeg de kerkorgel versie er tussen en voor de tweede track de trompetversie er tussen en je hebt beide versies.... zou je zeggen....

avatar van Thunderball
Ik heb de cd maar eens op gezet om te luisteren of ie echt zooo slecht is als ik hierboven beweerde en net toen ik na een paar tracks ging denken: "Het valt wel mee!", werd het me toch slecht!

De cd begint met het voorstukje: je hoort iemand fluiten terwijl hij een geweer aan het laden is en vervolgens begint de beginmelodie incl revolverschoten (wanneer de begincredits als het ware op en van het scherm geschoten worden),
de volgende track is de musicpocketwatch (in mono), maar deze komt in exact dezelfde versie minstens nog twee keer terug, omdat ze bij GDM de fout hebben gemaakt de track onder de andere titel "carillon" als een verschillend nummer te beschouwen.

Daarna krijg je nog een keer het begintheme, nu in perfect stereo, deel uitmakend van de oorspronkelijke 8 reeds te verkrijgen nummers.

Ik moet wel zeggen: die acht al jaren te verkrijgen nummers staan er wel in de best mogelijke stereokwalitiet op! Dus daar is niets mis mee.

Wanneer ze nu eerst die acht nummers achterelkaar hadden gezet ipv dat je nu iedere keer switcht tussen goede en matige kwaliteit, dan was het een stuk prettiger geweest om er naar te luisteren.

De werkelijk niet om aan te horen tracks zijn oa de bevrijding van Indio uit de gevangenis, die werkelijk van begin tot eind vol zit met bijgeluiden van oa voetstappen en deuren open maken en zo zijn er meer tracks die vol staan met voetstappen, hoefgetrappel en zelfs geschreeuw.
TItels weet ik niet, want alle extra tracks worden slechts aan geduid met de titel van de film met dan "segment 1, 2, 3" etc er achter.

Wat er dus NIET op staat is de finale shootout (behalve dan de slecht aan elkaar gemixete officiele versie), waar je toch feitelijk deze expanded score voor zou aanschaffen. Zucht!

Wat je WEL krijgt zijn twee -op deze melodie gebaseerde- songs, een Italiaanse en een Engelse song, gezongen door ene Maurizio Graf.

Je achterlatend met een behoorlijk gefrusteerd gevoel, dus... nee, mijn mening over deze cd is niet bepaald veranderd.

avatar van Thunderball
Sinds een jaar is er een dubbel cd op de markt met op cd1 de complete score van Danger Diabolik en op cd2 die van For a few dollars more, met maar liefst 71 minuten aan score.

Ik ga er van uit dat dit een rerecording is. Iemand die dit kan bevestigen, of weerspreken?

Thunderball schreef:
Is helaas een nepper, zie deze link:
Ducale Music - Risultato ricerca catalogo - ducalemusic.it
Het blijft behelpen met de muziek van deze film

avatar van Thunderball
Dat stukje info was ik ook tegengekomen bij een Ebay aanbieding, maar het bracht mij aan het twijfelen, omdat er "Dir" achter Morricone staat vermeld. Misschien wordt er mee bedoelt dat hij het heeft gedirigeerd?

Verder is het toevoegen van de twee songs op het eind gelijk aan dat bij de GDM versie en die bevat wel -hoe matig van kwaliteit ook- de originele muziek.

Iemand op de Leone site raadt deze cd ook aan, omdat hier wel het complete eind duel op zou staan en heeft het ook over de slechte geluidskwaliteit van een aantal extra tracks, maar vermeld verder niet dat het een rerecording is.

Vandaar mijn twijfel...

Simon Smith (crew)
Op het forum van Film Score Monthly staat een heel topic over het betreffende album, sommige mensen vinden het wel de moeite waard, ondanks dat het opnieuw opgenomen muziek is:
FSM Board: DIABOLIK /FOR A FEW $ MORE Morricone Cheapy? - filmscoremonthly.com

avatar van Thunderball
Bedankt voor je link. Het is idd voor 100% een rerecording. Ik heb het zorgvuldig zitten lezen en ben ook nog elders op dat forum uitgekomen, waar ze daadwerkelijk het hebben over de inmiddels bijna mytische cd, die de zo goed als complete originele score van de film bevat, maar helaas niet voor het gewone publiek beschikbaar is en ook nooit is bedoeld om in winkels aangeboden te worden. Hoezo frustrerend?

Dit is de tracklijkst:

Duration: 55:33 min.

01. FOR A FEW DOLLARS MORE - Main Title
02. TUCUMCARI
03. HIGH STAKES POKER
04. LA RESA DEI CONTI(THE RENDERING OF ACCOUNTS)
05. FOR A FEW MEDLEY "A"
a. Manco leaves town
b. The Indio Jailbreak
c. Church Showdown
d. The Pulpit(partial)
e. High Stakes Poker(partial)
f. The Vice of Killing g. Waiting for Indio's Gang
22. WHEN THE CHIMES END/NOW WE START/FINAL SHOWDOWN
23. GOODBYE COLONEL
24. FOR A FEW DOLLARS MORE - End Title, Alternate Mix

Thunderball schreef:
Je kunt m altijd nog van de hand doen, deze versie staat inmiddels voor 269 euro op Discogs!
Hopelijk vinden ze meer van deze score en komt er ooit een vergelijkbare versie van dit album als van The Good, The Bad & The Ugly is verschenen.

Ik heb er zelfs twee:
eentje die ik af en toe heb gedraaid en de andere nog geseald,
maar ik heb ze echt voor de heb en zal ze niet gaan verkopen.

Idioot bedrag overigens en is het echt totaal niet waard.