Fugazi - Repeater (1990)

2. Repeater (3:01)
  3. Brendan #1 (2:32)
  4. Merchandise (2:59)
  5. Blueprint (3:52)
  6. Sieve-Fisted Find (3:24)
  7. Greed (1:47)
  12. Song #1 * (2:54)
  13. Joe #1 * (3:01)
  14. Break-In * (1:32)
avatar van Paalhaas
Fugazi (een acroniem uit de Vietnamoorlog: Fucked Up, Got Ambushed, Zipped In) ontstond uit de overblijfselen van Minor threat (Ian McKaye) en Rites of spring (Guy Picciotto en Brendan Canty), twee legendarische underground-hardcorebands. Het charisma en de gedrevenheid van de 2 frontmannen (McKaye en Picciotto) zou gedurende hun carrière garant staan voor geweldig geïnspireerde punkrock.

Na eerst twee uitstekende EP's te hebben uitgebracht (s/t en Margin walker, later samengevoegd op 13 songs), volgde in 1990 hun eerste volledige album, Repeater. Het album is een gepassioneerd manifest tegen de consumptiemaatschappij (teksten als"Never mind what's been selling, it's what you're buying" en "You are not what you own" en songtitels als Merchandise en Greed), een overrompelend, van energie overlopende hardcoremonument, dat als inspiratie zou dienen voor talloze hardcorebands van de jaren '90.

Het hele album heeft een bijzonder dramatische, serieuze spanning, neergezet door de catastrofale riffs, furieuze vocalen (Een mooi voorbeeld van verschil in opvatting over de kunst van het zingen: velen zeggen dat deze heren niet kunnen zingen en pak 'm beet Celine Dion wel, ik zeg dat ze Celine Dion van de kaart vegen) en een feilloze ritmesectie (bassist Joe Lally en drummer Brendan Canty). Deze jongens hebben blijkbaar iets belangrijks te vertellen, iets dat niet verzwegen mag blijven. Er is dan ook geen greintje humor terug te vinden op deze plaat.

Slechte nummers kan ik niet vinden op dit album. Enkel hoogtepunten: Turnover, de perfecte opener, Repeater, met een briljant basloopje en heerlijke schurende gitaren, Brendan #1, toepasselijk genoemd naar de drummer, Merchandise, ergens tussen metal en reggae, Blueprint, met dat schitterende, melancholische intro, Sieve-fisted find, het korte Greed, met haast hondsdolle vocalen, Styrofoam, een furieus nummer met de toepasselijke tekst "So filled with hatred!", en de verrassend rustige afsluiter Shut the door, haast 5 minuten lang, vrij exceptioneel voor de band.

Op de CD-uitvoering is ook de EP 3 songs toegevoegd.

Repeater is van voor tot achter een adembenemende rit en ongetwijfeld één van de hoogtepunten uit de hardcore-scene. 5/5

Er staat geen enkel zwak nummer op. Vroeger grijsgedraaid. Topmuzikanten natuurlijk ook.