Family - Bandstand (1972)

Label: Reprise

1. Burlesque (4:04)
  2. Bolero Babe (4:36)
  3. Coronation (3:50)
  4. Dark Eyes (1:46)
  5. Broken Nose (4:09)
  6. My Friend the Sun (4:20)
  7. Glove (4:49)
  8. Ready to Go (4:36)
  9. Top of the Hill (5:40)
  10. The Rockin Rs (3:22)
  11. No Mule's Fool [Live] (2:57)
  12. Good News Bad News [Live] (4:10)
  13. The Weaver's Answer [Live] (5:34)
avatar van Oldfart
Het is toch vooral de stem van Roger Chapman die blijft in de herinnering.

avatar van Droombolus
Natuurlijk is de unieke strot van Chappo het meest opvallend maar deze bezetting kon er wat van hoor. Met de later in bands als Asia en UK wereldberoemd geworden bassist/zanger John Wetton en de geniale multi-instrumentalist John "Poli" Palmer in de gelederen stond hun muziek op Bandstand als een huisje.
De komposities zijn nèt even beter als op Fearless, de voorganger in dezelfde bezetting, en daarmee komt Bandstand net echter Entertainment op mijn fave Family album lijstje.

avatar van Droombolus
Als album vind ik, nu ruim 5 jaar later, Bandstand toch nèt wat kompleter dan Family Entertainment. Bij de laatste Mystic remaster werd dat eigenlijk al duidelijk maar het moest nog even doordringen blijkbaar en ik heb Entertainment dan ook vervangen door Bandstand in mijn top 10 want 2 albums van 1 band is gewoon te weinig ruimte voor ........

Weergaloze baspartijen van Wetton ( die zich later heel laatdunkend over deze periode in zijn loopbaan uit zou laten, de l*l ), geweldig spel van Whitney en Palmer en Chappo die afwisselend tegen Wetton en Linda Lewis in loopt te gorgelen. Veel beter zijn ze niet gemaakt.

Heb trouwens gelezen dat er weer een nieuwe remaster ( en een boks ) aan zit te komen. De remaster van Bandstand is alvast te winnen met de kruiswoordpuzzel in de Uncut van deze maand.

avatar van heartofsoul
Family heb ik pas recentelijk (ik beken het hierbij) leren waarderen. De waardering van Droombolus heeft me op het juiste spoor gezet (waarvoor veel dank) en hoewel ik Family Entertainment nog niet gehoord heb (dat wordt mijn volgende) begrijp ik waarom mijn geachte medemuziekminnaar dit album in zijn top 10 heeft gezet. Dit is namelijk een album met een uitgebalanceerd geluid, prima spel (inderdaad schitterend basspel door John Wetton) en puike songs. Ik heb alleen een beetje aan het stemgeluid van Roger Chapman moeten wennen.

Verder kan ik melden dat de remaster uitstekend klinkt, maar ik kan helaas niet vergelijken met de eerdere uitgave. Voorlopig 4****, maar zal waarschijnlijk wel worden verhoogd.