Peru - Continents (1983)

2. Cave (3:36)
  3. Savane (5:39)
  4. Africa (11:19)
  5. Oriental (5:31)
Een onbekende groep maar zeker super mooie instrumentale muziek

Een dikke 5

avatar van titan
titan (crew)
Leuk weetje: Deze groep komt voort uit Nova, dat in 1983 een nummer 1 hit scoorde met Aurora.

avatar van ChrisX
Nou, komt voort is een beetje kort door de bocht. Feitelijk is het een en dezelfde groep die nagenoeg tegelijkertijd bestond. Nova was bedoeld als een meer commerciele outfit en met Peru brachten ze de muziek die ze zelf mooi vonden.

Is overigens jaren geleden dat ik wat van deze plaat heb gehoord. Toch maar eens een keer in duiken.

Overigens, het materiaal van Nova schijnt nog dit jaar opnieuw op cd uit te komen heb ik begrepen.

Weet iemand of dit mischien op cd is uitgekomen.?

avatar van erikb88
by_the_way schreef:
Weet iemand of dit mischien op cd is uitgekomen.?

Hij is op cd te krijgen geweest, maar nagenoeg niet meer te krijgen. Ik heb hem net bij Fonos besteld; een bedrijf wat cd's (kopies) levert van platen en cd's die langs de reguliere kanalen niet meer te krijgen zijn. Dit gebeurd met toestemming van de platenmaatschappijen. Het is een bom duiten wat je er voor kwijt bent, maar soms is dat het wel waard.

Continents staat hier: *Klik*

erikb88 schreef:

Ben benieuwd wat je uiteindelijk zal gaan stemmen.

avatar van erikb88
Ik ga na de eerste luisterbeurt voor 4 sterren.

erikb88 schreef:

Continents staat hier: *Klik*

Kijk, daar hebben we wat aan
Ik zoek al een hele tijd naar deze CD, hij is heel lastig te vinden, zelfs op eBay... Danku!

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Yep, Continents is een prima album en bevat het in bepaalde kringen bekende Africa, die overigens in een soort van remix terug zou komen op het geweldige Forlian.
Het titelnummer is veruit de beste, maar het intro duurt net iets te lang. Daarna wordt het echter wel weer heel goed.
Cave is ook lekker pakkend en blijft direct in je hoofd zitten.
Savane is dan weer niet zo boeiend, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt met het al eerder genoemde Africa.
Oriental sluit het album op een geslaagde manier af.
Kortom, een lekker album, maar niet hun beste. Dat blijft in mijn ogen Forlian.

avatar van Gerards Dream
Het is over het algemeen wel lachen als bezoekers bij mij een blik werpen in de cd-collectie en dan vragen wat Peru is. Als ik dan antwoord dat het staat voor muziek van PEter en RUud, dan is het hek echt van de dam. Maar dit even terzijde. Wat me bij dit album meteen opvalt is de niet zo fraaie hoes. Het lijkt wel of de aarde in de cel zit. Zoiets geeft al te denken over dat de muziek een misdrijf heeft gepleegd en een straf moet uitzitten.

Met niet al te hoge verwachting de cd maar de speler in. Na de eerste paar klanken ben ik helemaal om. Spannende tonen vullen weldra mijn kamer en doen al snel het voorafgaande vergeten. Hierna groeit het uit tot een ontspannen vlucht rond de aarde. In gedachte ben ik los van de aarde en vlieg over de werelddelen en zie hun specifieke kenmerken. Het is daarmee één van mijn favoriete tracks van Peru. Alleen is het jammer dat er niet meer zorg is besteed aan het eind. Cave klinkt mij te licht in de oren om voor een grot door te gaan. Daar verwacht ik meer duistere klanken. Dat het wel beeldend kan bewijst Savane. Mooie wijdse spannende klanken die me doen denken aan een dergelijk gebied, Een track als Africa trekt deze goede lijn door. Goed bedachte klanken en met de ogen dicht waan ik me in dat trieste werelddeel. Gaande weg hoor dat er nog hoop is. De dieren geluiden die later volgen maken dit beeld compleet. Na Afrika is een deel van Azië muzikaal aan de beurt. Oriëntal is wel een vrolijke track.

Al bij al een behoorlijk album van deze Hollandse mannen. Vier sterren lijkt mij wel gepast.

avatar van fluidvirgo
Ik herkende de titeltrack meteen uit een oude aflevering van Bassie en Adriaan, ach ja, wie keek er in zijn/haar jonge jaren niet naar
Maar goed, met het predicaat jeugdsentiment er al opgeplakt ga ik de rest ook snel een kans geven!

Peter1234
Ik vind dit een zeer goed album.
Maar 5 nummers maar wel de moeite waard.

Ik kon Africa, Savane en Continents al die je hoorde bij Bassie & Adriaan en het geheim van de Schatkaart en vond die 3 sowieso erg goed.

Bij Continents als je op een gegeven moment een soort getrommel hoor vind ik erg goed.

Bij Savane vind ik alles goed.
Het lijkt altijd, althans dat vind ik, alsof je in een woenstijn loopt of zoiets.

Africa vind ik eigenlijk de mooiste van de 5, vooral als je een op een gegeven moment na 6 minuten een soort xylofoon hoor, prachtig.

De andere 2 Cave en Oriental ken ik inmiddels ook al een tijd en vind die ook super, vooral Oriental is prima gemaakt.

Als ik een top 5 zou maken van mooiste nummers dan zou het worden:

1. Africa
2. Savane
3. Continents
4. Oriental
5. Cave

Maar dat wil niet zeggen dat Cave slecht is integendeel.
Dus dit album is zeker 5 sterren waard.

avatar van Hakuna
Heb dit album voor pak 'm beet 30 jaar geleden voor het eerst gehoord bij de Lp show van Wim V Putten en dacht dit is het Nederlands antwoord op Tangerine Dream en toen ik de LP uit de plaatselijke fonotheek leende hoorde ik nadat ik het hele album beluisterde een treffende vergelijking met het album White Eagle van Tangerine Dream uit 1982 op zich verbaast het mij niets daar beide albums ongeveer in dezelfde periode zijn verschenen met slechts minder dan 1 jaar ertussen.
Na ruim 25 jaar of langer uit het zicht (of gehoor) verdwenen te zijn kwam ik op ebay per toeval de eerste zg ''Target'' CD uitgave op CNR tegen die made in W Germany is met matrixnummer dat eindigt met #01 op de CD run out. En zelfs na ruim 30 jaar vind ik dit album toch wel een van de betere Nederlandse synthesizer platen die niet onder doet aan het werk van Tangerine Dream uit de jaren '80. Kortom een score 4,5. Met name het openingsnummer van dit album had zo van White Eagle afgehaald kunnen zijn. Jammer dat het grotere broertje Nova met het grotere commerciele succes niet kan tippen aan Peru ondanks dezelfde bezetting.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Hakuna schreef:

Grappig, persoonlijk hoor ik de vergelijking niet en link Continents dan ook niet met White Eagle. Persoonlijk vind ik Tangerine Dream met White Eagle een stuk diepgravender en artistieker klinken dan Peru met Continents. En alhoewel ik Continents een goede plaat vind, klinkt deze over de gehele linie i.m.o. directer en eenvoudiger, wat overigens geen kritiek is.
Een album als Peru - Constellations (1982) vind ik dan wel gevoelsmatig dichter bij de muziek van Tangerine Dream aanliggen en dan vooral in de langere tracks.

Wel een interessante vergelijking. Wat dat betreft leuk om op deze manier te vernemen hoe een ander tegenover de muziek staat en waar men dat dan aan doet denken.

avatar van adri1982
Savane was in de Jaren '80 te horen als achtergrondmuziek in de televisieserie; Bassie en Adriaan en de Geheimzinnige Schatkaart . Daarin speelde niet alleen Bas van Toor, de handlanger Vlugge Japie, maar ook Ad van Toor, de Baron.
Ik kan mij nog herinneren, dat Bassie en Adriaan in die tv-serie een jeugdvoetbalclub trainde, en dat het clubhuis door de Baron, B2 en Vlugge Japie in brand werd gestoken. Tijdens het fikken van het clubhuis, en het ontdekken van de brand door Bassie en Adriaan, speelde in de serie deze 3e track.
Volgens mij was Africa ook in die serie te horen. Anders kon het niet pas in het voorjaar van 1988 een hitje zijn geworden.

avatar van adri1982
Dit synthesizeralbum lijkt gedeeltelijk op een Jean-Michel Jarre-album, maar ook deels op een Tangerine Dream album. Het is een behoorlijk goede LP, waarvan drie nummers ervan Continents, Savane en Africa toch wel heel mooi zijn. Cave is ook best goed, die had (net zoals Africa) op single gekunnen. Alleen jammer van de laatste track, Orientaldie klinkt nogal wat rommelig..