Vader - The Art of War (2005)

Polen
Label: Regain

1. Para Bellum (1:26)
  2. This Is the War (2:50)
  3. Lead Us!!! (3:17)
  4. Banners on the Wind (0:50)
  5. What Colour Is Your Blood? (3:59)
  6. Death in Silence (2:11)
avatar van horned_reaper
ijzersterk album van Vader

bro
slechts 3 goede nummers ( Lead Us!!!, What Colour Is Your Blood? en Death in Silence) maar dat zijn dan ook écht ongeloofelijk goede nummers!

bennerd
bro schreef:

Veel echte nummers staan er dan ook niet op deze plaat he

godlydevil7
Ik vind eigenlijk maar 6 nummers van deze release echt goed. Nouja, een 5 dan maar...

bennerd
Dit moet een van de beste EP's, zo niet dé beste EP zijn die ik ooit gehoord heb!

Vader is het Poolse Death Metal-schip die al lang vastgeankerd is in de (underground) scène. Al je denkt aan Poolse Death Metal, denk je zowat automatisch aan Decapitated, Behemoth en Vader.

Deze EP toont wat een klassebak deze band wel niet is. Met een mooie en sfeervolle intro worden we ingeleid tot het hevig beukende "This is the War".

Het gaat handig over naar "Lead Us!!!", dat weer Vadergewijs headbangen is. We worden sfeervol in de ban gehouden met "Banners on the Wind", en tegelijk worden we gereedgemaakt om mee te knallen met de klassieker "What Colour is Your Blood?".
Het mooie verhaal eindigt met "Death in Silence", waarna je weer zin krijgt om heel het oorlogstafereel nog eens af te spelen.

Steek dit schijfje gewoon in je stereo, zo luid mogelijk (Buren? Wat?), op repeat zetten die handel, en dit wordt genieten geblazen.

We have to say 'enough'
To the scared behind the mask
So scream with me again!

avatar van Schizophrenia
Wel een lekker album, maar heeft niet de indruk op me achter gelaten zo als hij bij sommige andere deed hier.

clutch
Ik heb net even de video van This Is The War gekeken en dat klinkt in ieder geval goed. Drummer heeft snelle voetjes, het nummer beukt lekker. Ik zal de rest van de EP ook eens luisteren.

avatar van vin13
Echt een meesterwerkje, vooral het titelnr. Ik hou ook van Behemoth, maar die moeten deze keer de meester laten passeren.

clutch
Het titelnummer? Je zult vast 'This Is The War' bedoelen.

Maar inderdaad een meesterwerkje, 15 minuten lang uberheerlijke deathmetal om je hoofd bij af te bangen. Een classic wat mij betreft. Favoriet is Death In Silence, wat een sfeer straalt dat nummer uit. Ook geweldig drumwerk van Krzysztof "Docent" Raczkowski (R.I.P.)

fastpulseboy
ben geen metalfan natuurlijk, maar dit klinkt wel heel erg kinderachtig (this is the war)... En dat die retefoute gitaarsolo's nu nog steeds gedaan worden!

clutch schreef:
Het titelnummer? Je zult vast 'This Is The War' bedoelen.

Je hebt gelijk, ik bedoel This is the war.
Ik hoop ze nog eens live te zien, ik heb ze te laat ontdekt.

fastpulseboy schreef:

Je bent zeker ook niet op de hoogte wat literatuur betreft. The Art of War is een hoogstaand werk, Google maar eens en je zult zien dat Vader geen dom metalbandje is.

fastpulseboy
owh nee, ik geloof gelijk dat ze niet dom zijn hoor!
alleen de sound klinkt gewoon een beetje suf in mijn oren.
edit (hoewel ik het verheerlijken van oorlog nu ook niet de allergezelligste bezigheid vind)

clutch
Suf? Kinderachtig? Dit is retestrakke hoogstaande intelligente deathmetal.

fastpulseboy
strak en intelligent, geloof ik zeker! maar het klinkt zo enorm gedateerd! als deze plaat uit '83 kwam geloofde ik het ook, en zo irritant dat die zang zo verstaanbaar is.

clutch
Echt vernieuwend is het niet nee, maar dat maakt het voor mij geen mindere plaat.

avatar van Dexter
Ik denk ook niet dat ze met hun teksten oorlog willen verheerlijken, het is meestal wat ironisch bedoeld of gewoon gemeend 'lomp' om old-school deathmet te spelen.
De band komt uit Polen, en noemden een tour van hun de Blitzkrieg tour. En ik denk nu niet dat deze Polen de Blitzkrieg konden waarderen

Father McKenzie
"Vader" een Nederlandse naam voor een bandje. Leuk.

avatar van Don Cappuccino
Zo moet een EP zijn: Kort maar krachtig!!!!!

Ook Marduk deed dat dit jaar ook maar Vader heeft voor mij de beste Metal-EP aller tijden gemaakt. Het intro geeft gelijk éen marskarakter en daarna barst het open met This is the War! Ook een geweldige clip bij dat nummer, heel futurisch en aan het eind een behoorlijk slagveld.

De productie is heel goed al ligt het tempo echt moordend hoog. De drums zijn echt onmenselijk, je hoort niet vaak zulke tempo's, misschien bij de landgenoten van Behemoth. Het tempo blijft op de gehele EP heel hoog, bij het eennalaatste nummer wordt er een beetje gas terug genomen maar bij het laatste nummer gaan ze weer in de battle modus!

Met zijn 15 minuten heeft The Art Of War eigenlijk de perfecte speelduur, eentje om jezelf 's ochtends wakker te schudden. Geen koffie maar Vader! De volle mep.

avatar van robbizzel
en Blood dan? die EP blaast nog harder dan deze vind ik, productie nog sterker en songs ook nog wat sterker.

avatar van Don Cappuccino
Blood vind ik ook erg goed maar de productie is toch vele malen minder en de nummers zijn ook minder sterk dan op deze. Deze staat als een huis!

avatar van wizard
Deze hele EP ademt oorlog. Geen uitzichtloze loopgravenoorlog, maar Blitzkrieg, of shock-and-awe. Binnen een kwartier is de EP voorbij. In dat korte tijdsbestek komt er ongelooflijk veel op je af. Bovendien: alles wordt in de hoogste versnelling op je afgeschoten, afgezien van het rustpuntje Banners on the Wind.
Als The Art of War langer had geduurd, was het ongetwijfeld op een potje murwbeuken en uitluisteren uitgedraaid, maar nu blijft Vader boeien. Laat ik het zelf ook maar kort houden: 4 sterren.

avatar van Lau1986
Dit blijft een fantastische ep. Vooral het titelnummer knalt erin om daarna volop door te gaan. Heerlijke EP genieten.