Utopia - Todd Rundgren's Utopia (1974)

Label: Bearsville

1. Utopia Theme (14:33)
  2. Freak Parade (10:14)
  3. Freedom Fighters (4:04)
  4. The Ikon (30:26)
beaster1256
superfantastische eerste helft, utopia is subliem , city in my head , utopia , aan iedere progrocker , koop dit !!!!!!

the icon valt iets te lang uit , ik heb ze toen in brussel gezien en de beelden blijven me nog bij , fantastisch concert

avatar van Bulldozer
The Ikon vind ik nog steeds een meesterwerk. Met recht een ikoon. Het is een hele ruk maar het verveelt geen moment.

avatar van musicfreak1960
Schitterende plaat, inderdaad, met name de gitaarpartijen zijn subliem,
de band die Todd samenstelde is van wereldklasse

The Ikon bevat zo omstreeks 25 minuten een leuke wisseling in tempo,
ineens swingt het als een country rocker achtig iets.

Stijn_Slayer
De tovenaar bewees hier wederom dat hij een genie is. Eén van de beste artiesten ooit naar mijn bescheiden mening.

Nu met een progrockband achter zich levert hij één van z'n beste albums af (wat nou 2 sterretjes allmusic!?). Wát een opener, 'Utopia Theme' behoort zeker tot de beste Rundgren nummers ooit! Na zo'n opener zou je denken dat de rest van de plaat zou tegenvallen, maar 'Freak Parade' is nauwelijks minder goed, en 'The Ikon' overtreft 'Utopia Theme' misschien zelfs wel.

Net het toevoegen van het kortere 'Freedom Fighters' (met een zeer aanstekelijke melodie) is een briljante zet zodat je als luisteraar even op adem kunt komen om daarna door te gaan met het 'The Ikon'.

Todd slaat ook nergens door in moeilijk doen om het moeilijk doen, er is helemaal niets pretentieus aan deze plaat. Progrock fans waar zijn jullie?

Vermijdt wel de LP. Een uur lang op 1 LP zal vast niet al te best klinken.

avatar van titan
titan (crew)
Ach ja de jaren '70, het is bepaald niet mijn favoriete decennium. Dat komt vooral door die oubollige symfonische rock waarin muzikanten in veel te lange nummers freakerige gitaarsolo's afwisselen met bombastische toetsenpartijen. Gelukkig was er ook nog iemand als Todd Rundgren, een multitalent dat het teleurstellende decennium nog een beetje kleur gaf.

Tot mijn schrik moet ik constateren dat Todd in Utopia precies doet wat ik zo verschrikkelijk vind aan de jaren '70. Ik zet binnenkort nog maar eens één van zijn briljante soloplaten op om de nare smaak van dit zijproject van hem weg te spoelen.

beaster1256
ach , oubollig , hoe is het mogelijk , dit is prog op zijn beste , als je er niks aan vind kun je beter naar rap luisteren , dat is minder oubollig , maar elk zijn zin uiteraard !

avatar van BoyOnHeavenHill
Stijn_Slayer schreef:
Vermijdt wel de LP. Een uur lang op 1 LP zal vast niet al te best klinken.

Ik bezat dit album op vinyl, met op kant 2 dus inderdaad meer dan 30 minuten muziek, maar dat viel toch redelijk mee, Rundgrens muziek klinkt sowieso vaak nogal samengeperst. Maar de geremasterde Castle/Essential-CD uit 1999 is natuurlijk toch aanzienlijk beter. Het fraaie CD-boekje herdrukt artwork en teksten en voegt een kort essay toe, alsmede een behoorlijk lang en informatief interview met Rundgren waarin hij onder andere over zijn invloeden uit deze periode praat: "We were big Yes fans. ELP music was something else; it was about highlighting an instrumentalist --Keith Emerson-- whereas Yes was more like a band, not totally dominated by one player." Zo is Rundgren misschien ook wel de geestelijke vader van Utopia, maar is dit album toch het werk van een echte band -- en wàt voor werk!

Ton Willekes
beaster1256 schreef:
Haha, ik verstond altijd "Sitting in my head" maar dat was wel begrijpelijk gezien de toestand waarin ik in de jaren 70 verkeerde en voor Todd zou dat toen ook geen ongewone tekst zijn geweest
Maar goed, je hebt volkomen gelijk. Utopia is ongelofelijk sterk neergezet. Live ook ! Een sterk staaltje samenspel in een overladen hoeveelheid thema's. Nou ja, superlatieven schieten te kort !
De openingstrack is tevens het beste nummer voor mij maar ook de rest is prima te doen !
Geen problemen The Ikon uit te luisteren. Genoeg variatie.

avatar van kaztor
Fantastische plaat die je keer op keer blijft beluisteren.

Ik heb 'm nu samen met Another Life als 2-fer.

De invloeden van Frank Zappa en Yes zijn duidelijk evident. Ook de live-gedeeltes zijn om van te smullen. Nergens verzwakt het, het verveelt geen seconde en het is een uur lang feest.

Dit is inderdaad progrock op z'n best en een aanrader voor elke Todd-fan!

Lazarus Stone
waanzinnig knap geconstrueerd bouwwerk, muzikale architectuur, al kost het me steeds meer moeite de plaat in zn geheel te doen, zware kost.

Fedde
Lazarus Stone schreef:
waanzinnig knap geconstrueerd bouwwerk, muzikale architectuur, al kost het me steeds meer moeite de plaat in z'n geheel te doen, zware kost.

Mee eens, vooral The Ikon is een belevenis, maar ook een uitputtingsslag. Het eerste Utopia-album was wel meteen het beste, hoewel nog het nog tot de Todd Rungren albums gerekend wordt. Utopia moest feitelijk nog beginnen. Opmerkelijk lage waardering op Allmusic, maar die zitten er wel vaker naast.

beaster1256 schreef:

Niks aan toe te voegen. Utopia is top helaas gat TODD tegenwoordig alleen nog maar zonder Utopia op pad

Stijn_Slayer
In 2011 heeft een reunie plaatsgevonden om geld op te halen voor Moogy Klingman, die destijds aan kanker leed. Na zijn overlijden hebben ze geloof ik de tour afgemaakt en daarna zijn ze weer gestopt. Ik heb alleen de eerste twee concerten van januari 2011 gehoord, was er niet echt van onder de indruk.

Fedde
Freak Parade. Geweldig stuk gefreak uit de meest creatieve periode van Rundgren. Ook zonder middelen goed te volgen.

beaster1256 schreef:

Klopt al komt RA er dicht in de buurt!!

avatar van pmac
Lekkere freakplaat waarin fantastisch gespeeld wordt. Het heeft raakvlakken met Yes en ELP maar klinkt veel Amerikaanser.

EX BEASTER
Gewoon een meesterwerk van The Wizard , the True Star....en zeer blij dat ik destijds dit optreden heb mogen meemaken waarvoordank

avatar van Hakuna
Een jeugdzonde waarvoor ik nooit ga biechten! Pas binnengekregen. Oude eerste 1986 CD versie uitgebracht op Disky Dureco, zonder barcode. Koop binnenkort ook de Japanse remaster hiervan.

Een vergeten prog meesterwerk uit 1974.

Score 4,5

avatar van John Self
De gitaarstukken op the Ikon doen me sterk aan Mahavishnu Orchestra denken. Die bijtende solo's van McLaughlin.