Anthrax - Spreading the Disease (1985)

Label: Island

1. A.I.R. (5:45)
  2. Lone Justice (4:36)
  3. Madhouse (4:19)
  4. S.S.C. / Stand or Fall (4:08)
  5. The Enemy (5:25)
  6. Aftershock (4:28)
  7. Armed and Dangerous (5:43)
  8. Medusa (4:44)
  26. Madhouse [Rhythm Track Tape, 1984] *
  27. The Enemy [Rhythm Track Tape, 1984] *
avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Andere overigens uitstekende zanger in de persoon van Joey Belladonna en andere bassist in de persoon van Frank Bello. Zij kwamen in de plaats van respectievelijk Neil Turbin en Dan Lilker, ik durf zeggen dat dit met voorsprong mijn favoriete album van Anthrax is gebleven na al die jaren.

Na een mooi debuut hoor je duidelijk de vooruitgang in de nummers en dit energiek album kwam netjes uit tussen twee albums van groot voorbeeld Metallica die in 1985 geen album uitbracht. Het is een kraker met een ongelooflijk goede strakke drummer en fantastische staccato riffs. Charlie Benante is een fantastische drummer. Ook durfden ze het aan om het album niet te openen met de obligate snelheidsduivel, ze houden ze iets langer achter de hand. Het klinkt nog altijd geweldig en pure klassiekers staan hierop met de razendsnelle S.S.C. / Stand or Fall, Aftershock en het verrukkelijke Gung-Ho. Ik heb zelden een sterkere verzameling gitaarriffs gehoord dan op dit album en een Medusa boort zich onmiddellijk een vaste plaats in de hersencellen. Crimineel goed en nefast voor de geteisterde nekspieren, ik noem het “het Benante syndroom”.

De productie van dit album werd gedaan door Carl Canedy, drummer bij The Rods. Toen al durfde men klagen over het totaalgeluid, ik klaag niet want de kwaliteit van dit album overstijgt het zogezegd mindere geluid. Laat het maar rauw zoals het is, het zijn tenslotte geen slaapliedjes. Album om te koesteren.

avatar van gigage
Wat productie technisch wat te kort schiet wordt ruimschoots goedgemaakt met geweldig songmateriaal. Ik vond de new-yorkers indertijd wat weggedrukt door de vele bay area thrashers. Maar het enthousiasme voor de band heb ik later wel ingehaald, gelukkig.
Joey is nog een echte zanger en geen "schreeuwer" zoals bij collega thrashers nogal eens voorkomt. Niet dat dit per definitie beter of slechter is maar het is wel typerend voor Anthrax.
En dat komt vooral op dit album goed tot uiting.

avatar van Zagato
Het enige album van Anthrax dat bij mij de draaitafel nog haalt. De latere jolige sfeer trek ik slecht. Dit album is raak van A-Z.

avatar van Kondoro0614
Heerlijk tweede album van de heren bij Anthrax, en dat zeker na een erg sterk debuut. Dit album knalt lekker door, prima riffs en solos en een heerlijke zang. Thrashmetal op zijn beste, zeker onder de naam van 'Anthrax'.

De album haalt in mijn ogen nét de volle vijf sterren niet, en dit komt inderdaad door de onderdrukte productie waar ook ik de basgitaar maar niet kon opmerken, hier was een mooi voorbeeld voor en dan moet je het nummer 'Lone Justice' pakken die opent met een solotje van Frank Bello en daarna word de rest opgepakt en ben ik al vrij snel het basgeluid kwijt. Voor de rest klinkt het prima, de zang is goed en inderdaad nergens op een échte constante schreeuw niveau wat je wel vaker mee maakt bij sommige zangers, Joey Belladonna is zeker een goeie!

Er zaten aardig wat toffe nummers op, het album begint erg hard met 'A.I.R.', 'Lone Justice' en 'Madhouse' waarna het album goed door knalt door onder andere 'Aftershock' en één van mijn persoonlijke favorieten 'Medusa'. Ook 'Gung-Ho' is zeker niet verkeerd en zo heb je al gauw een ijzersterk album neergelegd. Yes, dit was zeker een héél tof album! Hij haalt nu nog een 4.5* maar met een betere productie was dit gewoon vijf volle sterren geweest.

Voorlopige tussenstand:
01. Spreading the Disease
02. Fistful of Metal

avatar van Eddie
Laat ik ook eens een marathon doen. Deze tweede plaat heb ik op lp altijd best goed gevonden, dan heeft hij iets meer body, en valt de gebrekkige productie niet zo op. Nu ik de plaat digitaal heb geluisterd, valt me als eerste op hoe rete strak deze band wel niet is, indrukwekkend!
Ik stoor me alleen gigantisch aan de bass-loze productie, dat in combinatie met schreeuwlelijk belladonna maakt dat ik deze echt minder vind dan het debuut. Zeker geen slechte plaat hoor, daarvoor zijn nummers als A.I.R, Madhouse en zeker The Enemy gewoon te goed, en speelt Anthrax gewoon te strak! Gaaf om te horen hoe ze op hun tweede plaat al loskomen van de standaard speedmetal, en hier, met wat hardcore invloeden, hun eigen draai aan geven.

01. Fistfull of metal
02. Spreading the Disease