Robert Schroeder - Harmonic Ascendant (1979)

West-Duitsland
Electronic
Label: Racket (I)

1. Harmonic Ascendant (22:16)
  2. Future Passing By (9:19)
  3. The Day After X (11:41)
avatar van Gerards Dream
Al voordat dit album in de cd-speler zit maakt het een prima indruk. Zo eenvoudig als het lijkt zo'n rode stip aan de horizon op de hoes, je moet er maar opkomen. Op dit album verzorgt Robert Schröder alle electronische instrumenten. Hij wordt daarbij geholpen door Udo Mattusch op gitaar en Wolgang Tiepold op de cello. Die laatste is ook te horen op platen van Klaus Schulze die op dit album de productie opzich nam.

Dit album van Robert Schröder begint erg sfeervol met de gitaar van Udo Mattusch op fraaie klanken uit de electronica winkel en als daar later de cello van Wolgang Tiepold erbij komt ontstaat er een prima ontspannen sfeer om helemaal in de muziek op te gaan. Daardoor is die rode stip op de hoes prima bruikbaar als oriëntatiepunt. Gaandeweg Harmonic Ascendant komt er iets tempo bij, maar niet veel. Hierdoor is het een prima stuk muziek om je mentaal leeg te maken. Dichtbij het einde komt er wat spanning bij, waardoor ik het gevoel krijg dat ik sfeef. De cello van Tiepold versterkt dit nog eens. Het einde is haast klassiek te noemen.

Future Passing By begint erg zacht en zodra ik iets hoor lijkt dit op een geheimzinnige boodschap uit de vocoder. Zodra die wat naar de achtergrond verdwijnt volgt er iets wat aan een heel ruim landschap doet denken. In stijl aanhoudende stemmen uit de vocoder die aan een koor denken maken dit beeld compleet. Waarna die track te snel eindigt. Het spel met de vocoder wordt doorgezet op The Day After X, zij het een tikje experimenteler. Als deze track goed en wel opgang gekomen is volgt iets wat heerlijk is. Zo'n fraaie lage toon uit de synthesizer vermengt met andere subtiele klanken. Daardoor is het heerlijk om aan te horen.

Conclusie: Harmonic Ascendant is een heel behoorlijk album geworden van Robert Schröder waarmee hij zich definitief op de kaart zet binnen de electronische muziek.