Röyksopp - Melody A.M. (2001)

Noorwegen

3. Sparks (5:23)

4. In Space (3:29)
  5. Poor Leno (3:58)

6. A Higher Place (4:31)
  7. Röyksopp's Night Out (7:29)
  8. Remind Me (3:38)

9. She's So (5:22)
  10. 40 Years Back / Come (4:33)
  11. Don't Go * (7:19)
  12. Poor Leno [Jakatta Radio Mix] * (3:50)

met Erlend Øye

13. Poor Leno [Silicone Soul's Hypno House Dub] * (8:08)

met Erlend Øye

14. Remind Me [Someone Else's Radio Remix] * (4:02)

met Erlend Øye

15. Eple [Fatboy Slim Remix] * (5:48)
  16. Eple [Shakedown Remix] * (6:43)
  17. Eple [Black Strobe Remix] * (6:10)
  18. Sparks [Roni Size Remix] * (5:29)

met Anneli Drecker

19. Sparks [Murk Downtown Miami Mix] * (8:22)

met Anneli Drecker

20. Poor Leno [Röyksopp's Istanbul Forever Take] * (5:34)
  21. Remind Me [Ernest St. Laurent Moonfish Mix] * (6:49)
Destijds veel gehoord, maar de laatste keer was toch alweer wat jaren geleden. Ben nooit helemaal fan geweest van dit album buiten de singles om, een soortgelijk album als Moon Safari heeft de tijd veel beter doorstaan.

Hoogtepunt is voor mij zonder twijfel Poor Leno; wat mij betreft had Röyksopp een heel album opgenomen met Erlend Oye. Sparks en Remind Me vind ik ook nog prettig. Verder is het allemaal tamelijk vrijblijvend. Nergens zakken de Noren echt door het ijs, maar A Higher Place en She's So zijn wel erg saai en nummers als Röyksopp's Night Out en ook Eple hebben voor mij de tand des tijds niet helemaal doorstaan.

avatar van Mjuman
herman schreef:

Da's wel heel grappig - hier ist ongeveer precies het tegengestelde: van Air word ik tamelijk onpasselijk, alhoewel het klankbeeld wel mooi (warm) is. Eple is voor mij juist een van de tracks die spontaan opfloept als ik aan Röyksopp denk - waarschijnlijk ook door de clip. Latere nummers met o.a. Karin Dreijer (What else Is There), Susanne Sundför (Running to the Sea) of Robyn (Monument) hebben een meer gelaagd geluid en dat spreekt me meer aan, naast de combinatie stem/synths.

Ik ken ook niet alles van Air, maar ik vind het vroegere werk toch wel interessanter. Misschien omdat het gelaagder is, maar ook compositorisch (La Femme d'Argent). Maar de nummers die je noemt vind ik dan wel stuk voor stuk goed.

avatar van itbites
Heb nu ook de 20 year anniversary edition op vinyl in huis. De volgorde van de tracks is daarop aangepast en dat is toch een beetje gek na al die jaren gewenning. So Easy is toch de perfecte inleiding op Eple?

avatar van Jordipordie
De houdbaarheid van dit album is hoog. Na jaren nog steeds fijn album. Naar mijn mening hun beste album en ze hebben het mijns inzien niet meer kunnen evenaren.