New Order - Republic© (1993)

Alternatieve titel: Republic

Rock / Dance
Label: London

1. Regret (4:08)
  2. World (4:44)
  3. Ruined in a Day (4:22)
  4. Spooky (4:43)
  5. Everyone Everywhere (4:24)
  6. Young Offender (4:48)
  7. Liar (4:21)
  8. Chemical (4:10)
  9. Times Change (3:52)
  10. Special (4:51)
  11. Avalanche (3:14)
Het minst goede album van New Order. Vanwege een te gelikte productie door Stephen Hague klinkt de band niet zo herkenbaar als op hun voorgaande albums. Vooral het basspel van Peter Hook ontbreekt te vaak. Op de opvolger Get Ready uit 2002 maken ze dat weer helemaal goed.

Toch drie sterren waard, al was het maar om de supersingle Regret.

avatar van ManicM
Hij is inderdaad erg gelikt, maar toch fantastisch. Lekker fris na het wakkerworden, zo rond het middaguur op een zonnige dag. Allemaal pakkende liedjes. Goeie herinneringen aan deze CD (dat telt ook zeker mee in mijn stem)

avatar van Snowblood
Mmm, ik vind het eigenlijk wel een van de betere. Het eerdere werk van New Order is vrij depressief met name Movement en Brotherhood. (hoewel goed hoor)

Maar ik vind de 2 albums die hierna kwamen toch wel de beste. Zelf heb ik alle NO albums en vind de groep een eigen gezicht hebben. Cleane zang van Bernard Sumner vooral op Regret en World, nummers die ik altijd meezing en ook het laatste nummer Avalanche is erg mooi.

Pieter Paal
De eerste 3 nummers zijn mijn favorieten, maar daarna zakt alles in elkaar.

avatar van Castle
goed, niets meer, niets minder.

avatar van Mjuman
Klinkt mij iets te poppy; pauzemuziekje bij een Teleac-cursus. Met 3* eigenlijk royaal beloond. Ze konden immers veel beter!

dVTB
Een fijne cd. Is het niet om de eerste drie sterke singles (Regret, Ruined In A Day en World), dan is het wel vanwege Spooky. Dat is namelijk mijn favoriete New Order-nummer ooit. Een onontdekte wereldplaat vind ik dat.

avatar van jellecomicgek72
Goed album. Eerste New Order album dat ik luister. Zal zeker nog meer van deze band gaan beluisteren! Eerst Movement maar dan.

avatar van pjh1967
Matig New Order album gevuld met aardige (dansbare) popnummers. Draai alleen nog maar de eerste vier nummers. Zoals eerder vermeld: "Zo konden veel beter!"

Dim
Een wat teleurstellend album. New Order is hier op niet al te overtuigende wijze in de jaren '80 blijven hangen, terwijl ze met hun eerdere albums eerder hun tijd ver vooruiit waren.

avatar van sjoerd148
Redelijk album maar het beste is er wel af. Een 'break up' als gevolg waarna de heren en dame zich gaan gaan richten op verschillende andere projecten.
De eerste vier tracks zijn prima daarna wordt het te wisselvallig en mist het de overtuiging. Toch wel voldoende.

Spooky moet toch wel de allerslechtste single zijn die ze ooit hebben uitgebracht. Ruined In A Day is wel in orde en Regret gewoon goed, maar al met al kan ik me er nooit toe zetten dit album eens te draaien.

avatar van Poles Apart
Minste hoes ook die Saville ooit voor de band inelkaargeknutseld heeft. Al met al een joekel van een misbaksel deze plaat.

avatar van dazzler
Dit album heet dus tegenwoordig op MusicMeter Republic©.
Vreemd dat de bobo's van de crew de artiestennaam nog niet hebben gewijzigd in A Neworder Release.

Slechts een kwestie van tijd, vrees ik.

Onderschat album!

avatar van dazzler
Ik vind het hun zwakste plaat. Meer Stephen Hague dan New Order en met een Pet Shop Boys aftertaste. Regret is het enige nummer dat er bovenuit steekt. Hun beste kruit hadden Hook en Sumner wellicht verschoten bij Revenge en Electronic.

avatar van james_cameron
Makkelijk te verhapstukken, poppy album met nogal vlakke maar wel lekker in het gehoor liggende liedjes. De scherpe randjes zijn er zo goed als afgevijld, resulterend in een aangename maar tegelijkertijd nogal lege luisterervaring. Opener Regret is prima en zo zijn er nog wel enkele tracks die de moeite waard zijn, maar het album is uiteindelijk letterlijk een gevalletje ene oor in, andere uit.

Nee hoor, dit is een fantastische plaat. Gewiekste dance pop met een ziel, zoals alleen Stephan Hague dat kan met zijn produkties. Hij drukt idd zijn stempel op dit album, maar het resultaat is een prachtige, af en toe magische 90's New Order plaat met een aantal geweldige tracks waaronder de titeltrack en Ruined in a day. Onderhoudend, toegankelijk, dansbaar en aantrekkelijk. 4 sterren

avatar van vigil
Zojuist Regret op de radio bij vriend Ekdom, wat een plaat is dat toch!

avatar van luigifort
Ekdom is id de beste dj vriend

avatar van johan de witt
Geef mij maar Stenders.

avatar van Mjuman
In beide gevallen snel doortrekken en deksel erop doen. Dit is een matige plaat, waarvoor ik op vinyl veel te veel heb betaald. Paar jaar geleden kwam er een re-press, tegen gewone prijs.

De ronduit lelijke hoes staat trouwens voor de twee uitersten in California: hevige bosbranden vs lush beach life.

Get Ready, de opvolger, is stukken beter - meer gitaar gedreven, inmiddels ook als re-press beschikbaar.

avatar van johan de witt
Eerste helft zeer goed, 4,5
Tweede helft een stuk minder 3,5.
Totaal een 4.

avatar van Poles Apart
johan de witt schreef:
Totaal een 4.

Eens, maar dan wel 4/10.

avatar van vigil
johan de witt schreef:
Geef mij maar Stenders.

Die is dan nog niet wakker heh...

Mjuman schreef:

Zalige plaat, veel beter dan Get Ready...
En stuur de vinyl versie van deze maar voor een habbekrats naar me toe...

luigifort schreef:
Zalige plaat, veel beter dan Get Ready...
En stuur de vinyl versie van deze maar voor een habbekrats naar me toe...

Ben nog niet van de bedeling - en ik maak geen gaten in de collectie, dus weet je wel wat je met die kratserd kan doen - Stick 'em Up

Gelukkig is er hier nog een met goede smaak. De rest kan zich melden bij de conrector

Gewoon een vier sterren plaat, niet meer, niet minder.

Wel meer, niet minder...