Death Angel - The Ultra-Violence (1987)

Label: Enigma

1. Thrashers (7:12)
  2. Evil Priest (4:54)
  3. Voracious Souls (5:39)
  4. Kill as One (5:00)
  5. The Ultra-Violence (10:34)
  6. Mistress of Pain (4:04)
  7. Final Death (6:03)
  8. I.P.F.S. (1:56)
  9. No Time for Love * (5:17)
  10. The Hunted * (2:58)
  11. Intruder * (4:35)
  12. Barren Lands * (6:30)
avatar van jedimaster
goede ouwe metal

avatar van moon.v
geloof dat de jochies toen pakweg 16 a 17 waren, als ik me niet vergis

MetalDex
Is ook goed te horen aan de muziek, pas vanaf Act III klinken ze een beetje volwassen. De laatste plaat is wel erg goed.

avatar van notsub
Voor die tijd was het allemaal erg heftig. Tegenwoordig kan je hier niet meer mee aankomen. Van de bandnaam kregen ze al snel spijt, maar het waren ook pubers die dit hebben ingespeeld. De muziek klinkt erg rommelig, maar qua composities is duidelijk te horen dat er talent in deze band zat. Zo zijn het lange instrumentale titelnummer, Vocarious Souls en Kill As One nog leuk om te horen.

avatar van Sir Spamalot
Twee broers (Denis en Gus Pepa) en drie neven (Mark Osegueda, Rob Cavestany en Andy Galeon die toen 12 jaar was).

avatar van AGE-411
Best wel geinig
video en intervieuw enzo uit die tijd:
part 1
part 2

avatar van Sir Spamalot
Jammer van het geluid van deze plaat, maar dit blijft één van mijn favoriete platen: of het nu rock, metal, speedmetal, thrashmetal of welke naam dan ook is, leuk van begin tot eind. Het instrumentale nummer The Ultra-Violence vind ik fantastisch: lang uitgesponnen met duidelijke thema's en knap opgebouwd.
Kill as One!

avatar van exodus
Geluid, Rommelig etc.... wat ik nog wel mee vind vallen trouwens...maakt me ook niet zoveel uit; drummer is vooral erg goed! ...op deze KLASSIEKER! ! ! maakt mij allemaal geen moer uit of het wel voldoet aan een truttige "goede smaak!" Het moet gewoon knallen en ik vind het zo ongeveer de beste muziek wat ik ooit op deze wereld gehoord heb. De nummers zijn vreselijk goed, Enorm, wat een jeugdige energie, een eigen geluid tot op een zekere hoogte (komt ook een beetje door de zang...lekkker ruig gillen), de sfeer en bovenal dit materiaal is gelukkig be-re RUIG! Ook klinkt de band op deze plaat al inventief en super enthousiast! Wat wil je met zo'n talent, en dat al op die leeftijd destijds! En die bandnaam Death Angel was en is ook niks mis mee. En wat ben ik BLIJ dat ik ze destijds lekker live heb mogen aanschouwen als bijna 15-jarige Live op Metal Attack '88-festival in Eibergen, waar ik toen nog in de buurt woonde, en waar ze zowat Holy Moses en Kreator op die bijzonder ruige dag van het podium speelden met hun strakke en energieke set, tussendoor tijdens hun Europese Frolic...tour! The Ultra Violence is leuk. The Ultra Violence Is ruig. The Ultra Violence is Metal zoals het klinken moet! The Ultra Violence is ook jeugdsentiment! ! !...en nostalgie! Heilig werkje voor mij die ik natuurlijk ook op vinyl heb! ! !

avatar van paulisdik
Klopt het dat de nummers 9 t/m 12 bonustracks zijn?
Ik heb een editie met maar 8 nummers.

avatar van Dexter
Klopt inderdaad, tracks 9 t/m 12 die hier staan zijn bonusnummers van de gebruikelijke heruitgave, en komen oorspronkelijk van de 'Heavy Metal Insanity' demo uit 1983. Een andere heruitgave bevat als bonusnummers de demo 'Kill As One' uit '86.

Germ (crew)
Redelijk debuut, maar hier klinkt Death Angel nog als een dertien-in-een-dozijn speed/thrash bandje. De eigen gevarieerde stijl die Death Angel zo'n gave band maakt komt op opvolger Frolic Through The Park langzaam opzetten en is op Act III geperfectioneerd.

Dit album (dat als ik me niet vergis geproduceerd is door een andere metal muzikant...... was het Kirk Hammett??) is alleen voor
de die-hard thrashers

avatar van Sir Spamalot
Germ, ik heb dit album op cd, uitgave 772548-2 Restless Records. Daar staat op: produced by Death Angel and David Vain, engineered by Warren Dennis and Dennis Hulett.
Kirk Hammett was de producer van hun tweede demo "Kill As One" uit 1986. Op die demo staan: Thrashers, Kill As One en The Ultra-Violence.

Ah, zo zat het dus!
Had ik ook kunnen weten trouwens, ik heb die Archives & Artifacts box waar deze informatie ook keurig op staat vermeld

avatar van Sir Spamalot
Ik heb er nog maar eens het boekje van mijn cd-uitgave bijgehaald. Opgenomen in de Banquet Sound Studios in Californië op nauwelijks drie dagen tijd, namelijk 15 tot 17 juni 1986. Sommige groepen hebben meer tijd nodig om het licht in de studio aan te steken.
Ook kon je een t-shirt bij de fanclub bestellen voor nauwelijks tien dollar.
Dat waren nog eens tijden.
Het instrumentale titelnummer blijft het monster op deze plaat, op de voet gevolgd door Kill As One.

avatar van exodus
Ik vind het fantastische titelnummer ergens een uit de klauwen gelopen jam, en het lijkt daarna een heus nummer geworden te zijn...Andere nummers als bijv. Mistress of Pain vind ik ook vreselijk goed. Ach, alle nummers zijn niet 100 maar wel 300 % nostalgie met zulke memorabele stukjes, riffjes etc. etc. Het thrasht allemaal als een gek, eigen sound mede door de waanzinnige zang etc. Dit Death Angel is en zal me altijd heilig blijven!

avatar van paulisdik
Ik twijfel of de label Enigma wel klopt, bij mij op de cd staat in ieder geval Restless Records.
Weet iemand hier meer over?

avatar van Edwynn
Dat is een originele persing. Restless is een dochter van Enigma. Later is er blijkbaar gewoon enigma op de labels komen te staan. Tegenwoordig is het allemaal van Warner.

avatar van B.Robertson
Mijn LP uit '87 is van Enigma. De kjeiharde Thrash van dit jeugdig gezelschap was zo te zien in drie dagen opgenomen. Voracious souls is hier de grote knallers. De plaat opent overigens met het minste nummer, pas vanaf Evil priest kan ik het goed waarderen.
Het titelnummer en Mistress of pain kunnen mijn oren ook prima verdragen. De productie is beslist niet slecht. Uitstekende Thrash-sound. De twee opvolgers van The Ultra-Violence bevinden zich ook in de platenrekken. De eerste Organisation-cd is minder dan dat werk. Verder heb ik me nooit meer druk om de band gemaakt.
Er zijn zoveel bands. Heb nu net een gezellige cd van Akercocke in huis gehaald.

Ozric Spacefolk
Goed geproduceerde en erg energieke thrash.

Alleen in de 80's klonk thrash zo!

En mijn god, wat een talentjes, herbergde deze band. Alleen al het openingsnummer, laat horen hoe snel de afzonderlijke bandleden kunnen spelen. En dan te bedenken dat het allemaal nog tieners waren (de drummer is 14 jaar oud, hier)

Ozric Spacefolk
En het titelnummer is de beste en mooiste Speedmetal instrumental die ik ken...

Meneer Bungel
Tot mijn schande eentje die ik zeer binnenkort eens moet gaan inhalen...

avatar van hellboy123
Erg gave plaat die bomvol staat van de energie. De originele uitgave heeft een erg mager geluid, maar de versie in de Archives & Artifacts box mag ik graag opzetten. Eigenlijk zijn alle nummers wel toppers, vooral voracious souls, the ultra violence, mistress of pain, maar de andere nummers doen er weinig voor onder.
Vooral live is voracious souls echt een kraker, welke geheid zorgt voor een kolkende mensenmassa!

avatar van steve harris
hellboy123 schreef:
we gaan het vanavond meemaken wanneer ze dit album live even gaan neerzetten op dokkum open air !!
Ik heb ze al eens eerder live mogen aanschouwen, deze jongens weten wat een SPETTEREND LIVE OPTREDEN IS !!!

Germ (crew)
Jammer dat ze deze hebben uitgekozen, had liever Act III gehoord!

avatar van glenn53
Het was geweldig afgelopen vrijdag!!

avatar van hellboy123
Ik heb de integrale uitvoering vorig weekend op graspop mogen aanschouwen, wat was dat gaaf zeg! De band zoals hij nu in elkaar zit straalt nog meer energie uit dan wat ik de afgelopen jaren heb mogen aanschouwen, en de uitvoering van de CD was gewoon perfect, met als hoogtepunt de complete uitvoering van het titelnummer, zelfs live gaat het niet vervelen.

Voor de rest was er live ook nog een cover van Heaven and Hell, ik moest in het begin echt 2x kijken om zeker te zijn dat ze geen bandje van DIO op hadden gezet!

avatar van steve harris
glenn53 schreef:
Het was geweldig afgelopen vrijdag!!
helemaal mee eens, !!
vooral voracious souls, en mistress of pain kwamen goed uit de verf

avatar van Sir Spamalot
Gadverdamme, heb ik dit album weer te lang laten liggen. Thrash album van eenzame top klasse toen gemaakt door vijf snotapen die minstens even goed konden spelen als hun oudere voorbeelden. Deze inspanning knakt nekspieren en kraakt de oude botten. Onnavolgbaar is soms het drumwerk van de jongste van de bende: Andy Galeon, een beest op de drumvellen. Volgens mij is hij de soulmate van nog zo'n geweldenaar, Gene Hoglan alias "God". Prachtig Old School Thrash album met pit, karakter en attitude of is dat drie keren hetzelfde?

avatar van DargorDT
Ik luister net voor het eerst. Ongelooflijk dat ik deze band niet eerder heb ontdekt! Ze stonden al tijden op mijn drive geparkeerd, maar ik had het nog nooit aangeklikt. Wat een energie! Ik was bang voor een rommelig allegaartje, maar ondanks alles staan de songs fier overeind. Echt een metal-pareltje. Gewoon een heerlijk ouderwetse metal-cd. Nostalgisch bijna Ik ben erg benieuwd naar de albums die hierna kwamen, gezien de waarderingen hier op MuMe kan het bijna niet misgaan.

avatar van Kos
Kos
Wow, die titeltrack is echt gaaf.