The Smashing Pumpkins - The Aeroplane Flies High (1996)

Label: Virgin

1. Bullet with Butterfly Wings (4:16)
  2. ...Said Sadly (3:09)
  3. You're All I've Got Tonight (3:10)
  4. Clones (We're All) (2:43)
  5. A Night Like This (3:36)
  6. Destination Unknown (4:14)
  7. Dreaming (5:11)
  8. 1979 (4:28)
  9. Ugly (2:52)
  10. The Boy (3:04)
  11. Cherry (4:02)
  12. Believe (3:15)
  13. Set the Ray to Jerry (4:10)
  14. Zero (2:39)
  15. God (3:09)
  16. Mouths of Babes (3:46)
  17. Tribute to Johnny (2:34)
  18. Marquis in Spades (3:17)
  19. Pennies (2:28)
  20. Pastichio Medley (25:59)
  21. Tonight, Tonight (4:15)
  22. Meladori Magpie (2:41)
  23. Rotten Apples (3:02)
  24. Jupiter's Lament (2:30)
  25. Medellia of the Gray Skies (3:11)
  26. Blank (2:54)
  27. Tonite Reprise (2:40)
  28. Thirty-Three (4:10)
  29. The Last Song (3:55)
  30. The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right) (8:31)
  31. Transformer (3:25)
  32. The Bells (2:17)
  33. My Blue Heaven (3:20)
avatar van Pinsnider
Geen stemmen en geen berichten..?? Wat is hier aan de hand..?? Alleen al vanwege de enorme overdaad aan bonusmateriaal op de singles verdient deze compilatie de volle mep van 5 sterren, maar als er daarnaast tussen de restjes ook nog eens geweldige pareltjes (Ugly, Pennies, Aeroplane Flies High, Marquis in Spades) bevinden is deze hoge score helemaal gerechtvaardigd!!
Binnenkort wordt de hele handel heruitgebracht, dit keer ook op plaat! Maar wat een prijzen vragen ze er voor...

Ik ken en heb het allemaal maar deze verzamelaar zegt me verder niks.

avatar van Pinsnider
Ze hebben destijds de singeltjes in een kek doosje gedaan en aldus uitgebracht, dus als je de singels al had is dit inderdaad volstrekt overbodig. Ik heb de cd-singels ook allemaal in de kast, maar nu komt het dus op plaat. 133 euro bij amazon... pffffff.....

avatar van SirNoodle
het doosje is een mooie box waar je een beetje draaierig van wordt als je er te lang naar kijkt

Ik kocht toen ook nog veel cd-singles (waaronder al deze cdsingletjes), en dan voelde ik me toch ook wel wat bekocht dat het plots allemaal samen in een mooie box zat. Gelukkig bestonden er toen makkelijke doorsluiskanalen (familie en vrienden) die toen ook wel graag eens wat overkochten...

Ik vond (en vind) dit eigenlijk wat teveel van het goede. Mellon Collie was al een dubbelalbum een een intrigerende luistertrip (en soms een zware brok, positief bedoeld), en dan nog eens een hoop extra materiaal... pff, het blijft voor mij moeilijk doorkomen ook omdat het regelmatig met recht en reden 'b-kantjes' zijn (al is dat in die periode van de Pumpkins wel nog altijd van een behoorlijk niveau).

Maar aan de andere kant is het wel gewoon goeie muziek

Ik geef als tip om te beluisteren op deze: 'God', een soort achterneefje van 'Zero'. Wie geeft er me in ruil een andere tip?

avatar van Jazper
Al die singeltjes staan volgens mij ook los op de site. Alleen op de eerste single stonden oorspronkelijk minder nummers dan op de versie in deze box.
Genoeg hoogtepunten nochtans.

tip_of.yourstar
The Aeroplane Flies High bundelt de 5 singles van Mellon Collie and the Infinite Sadness in één box. Opmerkelijk dat er naast de 28 album tracks van MC nog eens 28 b-sides tegenaan werden gegooid. Toch wel een bijzonder productieve periode van de Pumpkins. Hoogtepunten zijn o.a. Set the Ray to Jerry, The Aeroplane Flies High, The Last Song en de Blondie-cover Dreaming (met D'arcy op zang).

Eind juli wordt The Aeroplane Flies High overigens heruitgebracht als deluxe editie (6CD+DVD of 5Lp), met nog maar eens meer dan 50 bonus tracks. (Vooral veel live materiaal van de Mellon Collie tournee.)

Meer info en tracklist op de site van Smashing Pumpkins.

avatar van rtm
rtm
De reissue is uit en ik ben hem net aan het behapsen. De vele xtra's bevallen goed ook al zijn de meeste xtra's mij al heel lang bekend. Vooral erg fijn om de Gravity demos nu eens allemaal bij elkaar en in deze kwaliteit te hebben. Ook fijn dat de prachtige track 'Infinite sadness' er op staat. Ik was al blij met de originele box uit 96 maar dit is toch weer een schatkist aan materiaal uit een zeer creatieve periode. Ook bieden de demo's een mooie blik in het creatie proces vd pumpkins in die tijd. Aanrader. Op naar de reissue van Adore

avatar van rolandobabel
Beste nummers? said sadly, last song, god, the boy, aeroplane flies high. Alles staat ook op spotify, wat wel zo handig is.

Maar ik zou echt eerst Pisces Iscarot aanschaffen voordat je hier aan begint.

avatar van Pinsnider
Vanmiddag is de LP-doos binnengekomen. Via Canada, zodat het al met al 60 euro heeft gekost in plaats van de belachelijke adviesprijs van 175 euro. Die 60 euro is het zeer zeker waard, die 175 zeer zeker niet: geen origineel hoesmateriaal, een ingekorte versie van de Pastichio Medley, geen enkel bonusmateriaal (ook niet als download), aardig wat spelfouten en wel songteksten maar niet eens van de covers. Maar ik zit voor de prijs die ik heb betaald nu wel ongelofelijk te genieten van al het moois en verbaas me er maar weer eens opnieuw over welk fantastisch materiaal de officiele plaat niet gehaald heeft. Prachtwerk!!!

MW Flevoland
Afgelopen weekend op een rommelmarkt gekocht voor een paar euro. Helemaal compleet en in nette staat ook nog eens. Maar wel erg leuk boxje met The Aeroplane als een van mijn favorieten. voor nu een dikke 4 !

avatar van thetinderstick
Ik zie dat ik hier nog niet op had gestemd. In 1996 heb ik de Mellon Collie singles gekocht en zo dus indirect deze verzamelaar. Prachtig materiaal; onwaarschijnlijk hoe productief deze band was toen en hoeveel sterke nummers ze hadden. Ik heb al vaker gezegd dat als ze de beste 14 tracks van deze verzameling hadden gebundeld tot een derde cd bij Mellon Collie, dit net zo goed was geweest als de eerste twee.

Hoogtepunten (afgezien van de singels zelf dan): "Said Sadly", "A Night Like This" (door Iha gezongen), "Ugly", "Cherry", "Set the Ray to Jerry", "God", "Mouths of Babes", "Pennies", "Rotten Apples", "Medellia of the Gray Skies" (ongelooflijk mooi!!), "The Last Song" (Billy's vader speelt hierop mee) en natuurlijk "The Aeroplane Flies High".

avatar van beachlicious
Het wordt al vaker gezegd over deze box, die ik met veel plezier nog in mijn bezit heb, dit herbergt misschien wel de beste nummers van the Smashing Pumpkins, naast Mellon Collie natuurlijk.
Wel heeft Mellon Collie net wat meer impact gehad; voor die tijd een zeer speciaal album, de dubbelaar die net als het White Album van the Beatles altijd in mijn top 10 zal blijven staan.
Het valt mij trouwens op dat ik vaker naar muziek van The SP teruggrijp dan bv. bands als Nirvana, Pearl Jam en Soundgarden. Op één of andere manier blijft hun muziek voor mij nog steeds actueel, itt tot die van bv. Pearl Jam.

Thekillers87327
Geweldige collectie van de SP!
Zelfs de b-kantjes zijn genieten geblazen.
In totaal misschien maar 3 fillers op dit album, wat heel weinig is!
The aeroplane flies high is ook echt een rockertje zeg!
Het rockt zo erg dat het raar is dat dit nummer niet op een album terecht is gekomen.
4,5 sterren is deze verzamelaar waard!

Pinsnider schreef:

Bizarre prijs. Ik heb er 25 jaar terug ongeveer 80 gulden voor betaald. Zo uit mijn hoofd stond enkel Dreaming niet op de oorspronkelijke single (van BWBW), de rest was allemaal al uitgekomen.

avatar van Kos
Kos
Het titelnummer vind ik nog steeds hun veruit beste track. Staat kennelijk niet op een los album.