Dr. Feelgood - Stupidity (1976)

Label: Grand

1. Talking About You (1:58)
  2. 20 Yards Behind (2:02)
  3. Stupidity (2:25)
  4. All Through the City (2:54)
  5. I'm a Man (5:11)
  6. Walking the Dog (2:58)
  7. She Does It Right (3:06)
  8. Going Back Home (3:44)
  9. I Don't Mind (2:18)
  10. Back in the Night (3:10)
  11. I'm a Hog for You Baby (3:16)
  12. Checking Up on My Baby (3:18)
  13. Roxette (2:55)
  14. Riot in Cell Block No. 9 (3:48)
  15. Johnny B. Goode (3:59)
avatar van freakey
Beste pubrock album EVER!!!!

avatar van deedee
Helemaal mee eens Freakey! Wat een energie.

Stijn_Slayer
Live gezien, viel niet tegen. Ik ga deze eens opzoeken!

Stijn_Slayer schreef:
Live gezien, viel niet tegen. Ik ga deze eens opzoeken!

Zeker doen, Stijn_Slayer, dit is de band in originele samenstelling (de versie van tegenwoordig zit GEEN ENKEL origineel lid meer in), en in bloedvorm!!!

Stijn_Slayer
De line-up die ik gezien heb speelt een stuk bekwamer, maar deze originele bezetting klinkt rauwer en sfeervoller. Ze doen wel wat denken aan The J. Geils Band, maar dan iets minder energiek (zeg nou eerlijk, dit is toch niet zó bijzonder energiek?)

Ik erger me alleen wel een beetje aan de term pub-rock. Gewoon een mediaterm, want met genres en stijlkenmerken heeft het in ieder geval niets te maken. Ik hoor hier namelijk simpelweg een op R&B leunende bluesrock band, met de 'back to basics approach' die de punkers gelijktijdig hanteerde. In dat licht is het niet vreemd dat 'I'm A Man' en 'Walking the Dog' ook gespeeld worden.

Binnenkort eens zien of ik deze nog ergens kan krijgen.

avatar van freakey
jawel, bijzonder energiek, zeker in de tijdsgeest...

avatar van captain scarlet
Een van de beste live-bands uit de jaren 70 in het kleine circuit. Waar zij optraden ging het dak eraf. Pure Rock 'n Roll. En deze plaat geeft de sfeer van de optredens perfect weer.

avatar van jorro
Dit live album heeft in de versie op Spotify nog een bonus van 9 live nummers extra en heet daar Stupidity+.
Misschien iets voor de echte liefhebbers?
Ik vermoed dat je de band zelf live gezien moet hebben om heel enthousiast te zijn over dit album. Voor mij is het gewoon een R&B live optreden van een voor mij nog onbekende band. Ik had wel eens van Dr Feelgood gehoord maar kende de muziek niet tot op heden.(Ik kom tot 3,5*)

Tijdens mijn trip langs (jaar)lijstjes kwam ik het album tegen in de Oor jaarlijst 1976. Daarop staat het op een gedeelde 47e plaats. Op de NME jaarlijst 1976 staat het album hoog genoteerd op nr. 3. Tenslotte staat het eervol op 33 in 'The real 100 greatest of the 70's' van Classic Rock.

avatar van RonaldjK
geplaatst:
In 2011 noteerde Stijn_Slayer: "Ik erger me alleen wel een beetje aan de term pub-rock. Gewoon een mediaterm, want met genres en stijlkenmerken heeft het in ieder geval niets te maken. Ik hoor hier namelijk simpelweg een op R&B leunende bluesrock band, met de 'back to basics approach' die de punkers gelijktijdig hanteerde."

Ja, dat klopt helemaal. Maar toch heet(te) het pubrock en dat al vóórdat de termen punk en new wave in zwang raakten. Sterker nog, bij verschijnen in september 1976 steeg Stupidity in de tweede week van 8 naar 1 in de Britse albumlijst. Het is dan 3 oktober en zie zelf welke grote namen ze die ene week achter zich lieten (een week later zakte de plaat naar #5).

Net als jorro hierboven word ik niet omver geblazen, maar lekker is het wel. Opvallend is dat het publiek vrij zacht in de mix zit. Het draait om de muziek, die vooral in de r&b-traditie zit. Het liefst hoor ik ze echter in de hakkende composities van gitarist Wilko Johnson. Ik bedoel dan Twenty Yards Behind dat dankzij zijn spel zelfs ska met r&b weet te kruisen en verder All Through the City, She Does It Right en natuurlijk Roxette.
Soms ook is het saai, zoals de langzame blues van I'm a Man en het daarop volgende Walking the Dog, waar het te traditioneel voor mij is.

In 1991 verscheen de plaat met de nodige extra nummers als Stupidity + (Dr. Feelgood Live 1976-1990), op streaming te vinden als Stupidity + Live.

Mijn reis door (de periferie van) punk en new wave kwam van andere pubrockers, namelijk de tweede van Graham Parker & The Rumour. Op naar het volgende station, single Anarchy in the UK uit november '76, pas in oktober '77 op debuutelpee Never Mind the Bollocks verkrijgbaar. Here's the Sex Pistols!