Billy Joel - Greatest Hits Volume I & II (1985)

Rock / Pop
Label: Columbia

1. Piano Man (5:36)
  2. Captain Jack * (7:15)
  3. The Entertainer * (3:38)
  4. Say Goodbye to Hollywood (3:54)
  5. New York State of Mind (6:02)
  6. The Stranger (5:07)
  7. Scenes from an Italian Restaurant * (7:33)
  8. Just the Way You Are (3:36)
  9. Movin' Out (Anthony's Song) (3:28)
  10. Only the Good Die Young (3:53)
  11. She's Always a Woman (3:17)
  12. My Life (3:51)
  13. Big Shot (3:45)
  14. Honesty (3:53)
  15. You May Be Right (4:13)
  16. It's Still Rock & Roll to Me (2:55)
  17. Don't Ask Me Why * (3:51)
  18. She's Got a Way * (3:00)
  19. Pressure (3:15)
  20. Allentown (3:48)
  21. Goodnight Saigon (7:00)
  22. Tell Her About It (3:35)
  23. Uptown Girl (3:15)
  24. The Longest Time (3:36)
  25. You're Only Human (Second Wind) (4:48)
  26. The Night Is Still Young (5:28)
totale tijdsduur: 1:28:15 (1:53:32)
avatar van starbright boy
De meeste nummers gaan aan me voorbij. Maar als ik het goed vind, dan vind ik het ook heel erg goed.

cd vol met prachtige nummers die je kippenvel bezorgen (althans bij mij) New York State of Mind en Say Goodbye to Hollywood zijn mijn favorieten.

avatar van Janz
Billy Jodel vist in dezelfde vijver als Elton John en Paul McCartney. Toch is zijn oeuvre ruim voldoende origineel en gevarieerd om bestaansrecht te rechtvaardigen. Deze dubbelaar biedt een tamelijk compleet overzicht over de periode t/m 1985, zijn beste periode zoals achteraf is gebleken. 2 CD's vol met prachtige nummers, inderdaad, in chronologische volgorde. Je hoort dat de man gaande weg een eigen stijl ontwikkelt. Goodnight Saigon blijft een vreemde eend in de bijt. Uitsmijter The Night Is Still Young is wat mij betreft de grootste verrassing. Vreemd dat evergreen Honesty ontbreekt. Gezien de lengte van de CD's had deze er nog best tussen gepast. Het album 52nd Street, waarvan dit nummer afkomstig is en een van Joels beste, is met My Life en Big Shot toch al mager vertegenwoordigd. Alle kritiek ten spijt is dit een prima verzamelaar die je blind kunt aanschaffen.

avatar van ACole_20
Janz schreef:
Vreemd dat evergreen Honesty ontbreekt.

Bij mij staat Honesty er eerlijk gezegd gewoon op hoor. Moet een foutje zijn hierl

avatar van ACole_20
En zowaar met glans verbeterd.

Nou ja verbeterd, verschilt dus gewoon per versie.

Typisch zo'n album waar de songs voor mij persoonlijk variëren van ongelooflijk vervelend/saai tot goed.
Helaas te weinig in die laatste categorie om deze verzamelaar hoog uit te laten torenen boven die van sommige andere artiesten.

avatar van sq
sq
Ik verbaasde me erover hoeveel nummers ik kende van deze. Eerste nummer wat ik van hem leren kennen vroeger was ´She´s always a woman´ en dat vond ik toen echt mooi. Daarna was er vaak teleurstelling en af en toe ook echt ergernis (een nummer als ´Uptown Girl´ vind ik echt vreselijk ).

Al met al toch een verrassend grote bijdrage aan de muziek qua composities, maar dus niet helemaal in mijn voorkeur.

avatar van Reint
Zitten geweldige nummers tussen. Allentown, Pressure, Captain Jack, The Stranger.
Scherpe teksten af en toe ook.

avatar van Morrisson
Volgens mij staan er hier en daar enkele nummers die hun plaats op deze greatest hits niet helemaal verdienen. Dan heb ik het vooral over enkele nummers op volume II.

Ook mis ik op dit album het nummer Leningrad, wat toch één van Joel's mooiste nummers is.

Toch geef ik hem zeker 4 sterren, niet alleen omdat kan zingen als geen ander, de teksten zijn ook vaak een erg hoogstaand niveau (bv. Piano Man en She's Always A Woman To me).

avatar van berwt
Billy Joel is een prima zanger, pianist en songschrijver. Dit is veruit de beste greatest hits die ik ken. Zijn teksten zijn dikwijls inderdaad ook pakkend en ongewoon (vooral openingstrack Piano man waar hij zingt over welke zielen hij allemaal ontmoet als pianist in een donkere pianobar).

Captain Jack, The entertainer, the stranger, Pressure, ik kan ze bijna allemaal als favoriet aanduiden. Behalve de 2 laatste die indertijd als nieuwe nummers zijn toegevoegd, die zeggen me heel wat minder. Het is nochtans niet dat Billy Joel het kwijt was, want daarna kwam nog Leningrad (denk ik toch, vandaar dat ze hier niet op staat), we didn't start the fire, river of dreams...
Schrap de laatste 2 en mijn 4,5 was een 5* geweest!

avatar van LucM
Billy Joel was zonder twijfel een begenadigde zanger, pianist en componist.
Hij blonk zowel uit in vrolijke popsongs (Say Goodbye to Hollywood, My Life, Uptown Girl) als in subtiele ballades (Captain Jack, New York State of Mind, She'a Always a Woman) alsook stevige rockers (You May Be Right, Pressure). Dit leverde hem tal van hits en popklassiekers op, waarvan "Goodnight Saigon" zijn grootste was.
Bijna volledige compilatie van zijn werk tussen 1972-1985, want "James" en "Honesty" ontbreken.

avatar van berwt
Say Goodbye to Hollywood ervaar ik niet meteen als een vrolijke popsong, integendeel: het heeft mijns inziens een heel tragisch karakter. Anderzijds kan ik de melodie mij ook wel als zeer meezingbaar voorstellen, met wat andere arrangementen en productie.
Eigenaardig toch hoe een nummer bij de één helemaal anders overkomt als bij een ander.

avatar van LucM
Inderdaad, "Say Goodbye to Hollywood" klinkt als een vrolijke popsong met een hoog meezingfactor, wat heel wat songs van Billy Joel kenmerkt, maar bij meermaals beluisteren hoor je de het tragische karakter erin.

Dit vind ik nu juist het prachtige van een popsong : de gelaagdheid, je ontdekt steeds nieuwe elementen erin, het is muziek met een dubbele bodem, waardoor je "Say Goodbye to Hollywood" op verschillende manieren kan beleven. "Piano Man" en "The Longest Time" zijn nog meer voorbeelden van zulke songs van Billy Joel.

Abba was gespecialiseerd in het schrijven van dit soort popsongs: vrolijke, meezingbare liedjes, maar met een onderhuids dramatisch karakter. Daarom dat ik "S.O.S." en "Fernando" zo fantastisch vind, enerzijds nummers met meezingbaar refrein, anderzijds de weemoedige ondertoon, oftewel 2 songs voor de prijs van 1.

De muziek van Billy Joel werd destijds door de critici afgedaan als te simpel en te commercieel (net als bv. Neil Diamond), maar nu wordt Billy Joel toch meer gerespecteerd. Men beseft nu eindelijk dat Billy Joel een veelzijdige singer/songwriter is met een prachtige stem en gelaagde popsongs. Een aanstekelijke popsong als "Say Goodbye To Hollywood" (want dat is het alleszins) schrijven is immers veel moeilijker dan je denkt.

avatar van berwt
Ik ben het volledig eens. Abba had dat talent inderdaad ook helemaal, SOS en Fernando zijn daar zeer goede voorbeelden van zoals je zegt.

avatar van Elvis Hitchcock
Zijn beste nummers staan erop, alleen jammer dat 'Sometimes a Fantasy'
en 'The River of Dreams' ontbreken.

avatar van LucM
"The River of Dreams" dateert van 1993 en staat op volume III.

LucM schreef:
"The River of Dreams" dateert van 1993 en staat op volume III.

Bedankt!

avatar van rkdev
Morrisson schreef:

Is inderdaad een van zijn mooiste nummers, maar deze GH gaat tot 1985, en het nummer is uit 1989 en staat daarom op Volume III.

Deze 2 albums staan ook vol met klassiekers en juweeltjes. Piano Man, The Stranger, Just the way you are, She's always a woman, Honesty (wat een kippevel nummer) en Goodnight Saigon zijn echt geweldig. En de rest is gewoon erg goed.

Prachtig overzicht van het betere werk uit het eerste deel van de carriere van Joel, al zal de songkeuze bij de fans van het eerste uur wellicht wat discussiestof doen opwaaien. Het eeuwige probleem van de verzamelaar zullen we maar zeggen.

Overigens loopt deze dubbelaar maar tot 1985, en zijn we inmiddels bijna 25 jaar verder. Dus voor een correcte en up to date greatest hits heb je de verkeerde cd te pakken.

avatar van vin13
Stiekem eigenlijk hele goede nummers en moet deze vaker afdraaien.(ik heb het originele cassetebandje, mensen boven de 15 begrijpen er nu niks van.)

avatar van Perry Vermeulen
Naar New York State Of Mind kan ik elke dag 10x luisteren

Perry Vermeulen schreef:
Naar New York State Of Mind kan ik elke dag 10x luisteren

Dat deden wij dan ook , begin jaren '90. Ook naar Piano Man.
Die eerste cd is echt zo mooi!

avatar van Elvis Hitchcock
Maar waarom is het nummer Just The Way You Are op deze cd ingekort? Het oorspronkelijke lied is twee coupletten langer!

Janz schreef:

Ik zie Billy Joel, Elton John en Paul McCartney (die laatste zeker niet) niet snel in een vijver vissen, aangezien het vegetariers zijn.

avatar van BeatHoven
Deze heeft me Billy Joel leren appreciëren, dus een geslaagde compilatie.

avatar van Madjack71
Qua mooiste nummers van Billy joel, denk ik dat ik hier een heel aardig eindje mee kom en voor mij ook ws. meer als voldoende is.

AddictedToElvis
Mijn kennismaking met Billy Joel. Hele fijne muziek; goede nummers met een kop en een staart. Volume I is wel een stuk beter dan II, kant vier (van II dus) is een beetje te poppie - eighties. Vol I krijgt een 4,5*, Vol II een 3,5* dus dat wordt

avatar van lennon
Billy Joel heeft een aantal zeer sterke songs op zijn naam staan, en vooral bij ballads is zijn stem heel erg geschikt!

Toch kan ik van deze verzamelaar 1 cd maken die me helemaal boeit van begin tot eind.. 2 cd's is te veel, en zakt soms wat in. Ook precies de reden dat ik reguliere albums van hem niet interessant vind....

Maar over het algemeen staan hier wel stukken op die echt niet mogen missen in een muziek collectie...

avatar van Poeha
Helaas ontbreken er hier nog redelijk wat pareltjes van Billy, maar ja dit is een Greatest Hits en die pareltjes waren niet allemaal grote hits.
Al met al kan ik Billy zeer waarderen net als Elton John. Geweldige live entertainers ook.
Zijn albums zijn inderdaad vaak wisselend van niveau, mijn hoogste waardering voor een BJ album is 3,5. Terwijl hij toch met menig fantastisch nummer voor de dag komt.

3,5* dan maar omdat ik lang niet alle hits even goed vind.

avatar van musiquenonstop
Poeha schreef:
Al met al kan ik Billy zeer waarderen net als Elton John......
3,5* dan maar omdat ik lang niet alle hits even goed vind.

Helemaal mee eens ! Ik zit wel eens te dubben wie ik boven wie verkies, maar volgens mij hoef ik niet te kiezen. Ik denk wel dat Joel iets gevarierder is met zijn oevre, en hij schrijft z'n eigen teksten, die soms van ongekend niveau zijn.

Ik mis dan wel een paar nummers op deze Greatest Hits, maar er zijn er toch ook weer enkele die er van mij niet op hadden gehoeven.