Dave Matthews Band - Under the Table and Dreaming (1994)

Rock / Pop
Label: RCA

1. The Best of What's Around (4:17)
  2. What Would You Say (3:42)
  3. Satellite (4:51)
  4. Rhyme & Reason (5:15)
  5. Typical Situation (5:59)
  6. Dancing Nancies (6:05)
  7. Ants Marching (4:31)
  8. Lover Lay Down (5:37)
  9. Jimi Thing (5:57)
  10. Warehouse (7:06)
  11. Pay for What You Get (4:32)
  12. #34 (5:00)
Superplaat!!!!! Jimi Thing en Warehouse als echte uitschieters, maar deze hele plaat is eigenlijk een uitschieter van de DMB! Veruit de beste van ze.

avatar van Justinx
Persoonlijk vind ik Crash nóg beter, maar het is wat je zegt zeker een van hun betere albums inderdaad. Mijn favorieten zijn vooral Satellite en Ants Marching, beide erg sterke nummers.

avatar van Bighead
De productie is wat minder volgestouwd als op Crash en latere albums. Mooi puur geluid nog.

Klassiekertje

avatar van Reijersen
Ik wilde eens wat proberen van Dave Matthews Band en kwam bij deze plaat uit. Wat ik zeker erover kwijt moet is dat de stem fantastisch is. Muzikaal zit het ook nog eens sterk in elkaar. Een sterk popalbum dus.

voor mij de beste studio cd van dave matthews. zeker het nummer warehouse. Tot de laatste twee cd kan je hun collectie blind in je cd speler stoppen.
Hun beste cd ontbreekt in de lijst dat is de dubbelaar live at the luther college met tim reynolds. Werkelijke hier is ieder nummer raak.

avatar van Carolaah
Persoonlijk vind ik dit ook echt een goede plaat.
Denk dat hij wel in m'n top 3 van alle DMB-platen staat..
Heerlijk geluid, topnummers, instrumentaal mooi, vocaal ook en qua lyriek zit het ook prima.

avatar van Hedser
Omdat ik hun nieuwste album zo goed vond, heb ik maar eens wat meer muziek van Dave Matthews Band opgezocht. Ook dit vind ik een goed album. De band heeft een herkenbare stijl, mede door bijvoorbeeld de saxofoon, waar ik wel van houd.

De beste nummers van dit album zijn The Best of What's Around, Rhyme & Reason, Dancing Nancies en Ants Marching. Een minpunt is dat het album te lang is. Bij de laatste 3 á 4 nummers begin ik wat aandacht te verliezen.

avatar van Lexcoaster
Sterke composities. Toch een album wat je iets minder bij de keel grijpt dan bijv. Crash, wellicht door de lengte van dit album. Toch weet DMB ook in dit vroege stadium jazz & rock en allerlei andere muziekgenres mooi te combineren. Ook hier prachtige teksten aan de hand van Dave.

Érg goed album, 4*. Crash is nog wat fenomenaler.

avatar van Strangeways
Crash duurt nota bene 7 minuten langer dan deze. En 62 minuten is toch niet zo'n lange zit? Ik vind het dan ook opmerkelijk dat Hedser bij de laatste 4 nummers zijn aandacht begint te verliezen; Jimi Thing en Warehouse zijn echte DMB klassiekers. Overigens houden ze de nummers op hun studio-albums nog behoorlijk compact, bij concerten wordt de 10 minuten grens dikwijls gepasseerd.

Strangeways schreef:

Ik heb het eigenlijk over de gevoelsmatige lengte. IJzersterk album dit natuurlijk, maar Crash vond ik net een tikkeltje beter dan deze. Gevoelskwestie.

avatar van Hedser
Ik kan inmiddels Jimi Thing en Warehouse al veel beter waarderen, maar de laatste twee nummers hadden er van mij niet opgehoeven

avatar van Lexcoaster
Half sterretje erbij, dat heeft dit album toch wel verdiend.

avatar van Zoute Popcorn
Merken jullie ook dat de nummers The Best of What's Around en Jimi Thing, hetzelfde rifje bevatten?

avatar van Shelter
Ik vind dit de beste van DMB, op het live concert van Luther College na dan.
Mijn favoriete tracks op dit album zijn; What Would You Say, Satellite, Dancing Nancies, Lover Lay Down, Jimi Thing, Warehouse en #34.
4.5*

Ik lees zoveel positieve verhalen op dit forum over deze band dat ik maar 4 albums heb gedownload. Ga ik eens rustig beluisteren.

avatar van Strangeways
Ben benieuwd wat je er van vindt. Welke heb je binnengehaald? Van de studioalbums zijn Before These Crowded Streets en Big Whiskey And The Groogrux King sterke albums die bij mij bij de eerste beluistering al in de smaak vielen. DMB is een echte liveband, dus bijvoorbeeld The Central Park Concert is ook zeker aan te bevelen, evenals het akoestische Live At Luther College van Dave Matthews samen met gitarist Tim Reynolds.

avatar van Broem
Strangeways schreef:

Absoluut ook mijn highlights van deze zwaar (in Europa) ondergewaardeerde band.

avatar van Dave82
Wat een geweldige plaat blijft dit toch.
Ik kan maar niet begrijpen waarom DMB in Europa/NL relatief onbekend is. Al heeft dat ook zijn voordelen