Le Orme - Felona e Sorona (1973)

Italiƫ

4. Web of Time * (2:28)
  5. Sorona * (3:26)
  6. The Plan * (3:29)
  7. The Balance * (4:09)
  8. Return to Naught * (3:36)
  9. Sospesi Nell'incredibile (8:41)
  10. Felona (1:58)
  11. La Solitudine Di Chi Protegge Il Mondo (1:58)
  12. L'equilbrio (3:46)
  13. Sorona (2:28)
  14. Attesa Inerte (3:25)
  15. Ritratto Di un Mattino (3:29)
  16. All'infuori del Tempo (4:08)
  17. Ritorno Al Nulla (3:35)
avatar van ChrisX
Super album en het eerste van Le Orme dat me echt weet te raken. Op Collage en Uomo Di Pezza staan ook een paar geweldige nummers maar Felona E Serona is het eerste album van hun dat ik in zijn geheel schitterend vind.

Het luid ook het begin in van de uiterst creatieve fase van Le Orme waarbij Le Orme het klankpallet flink uitbreid met toevoeging van de nodige extra synthesizers. Het is nog steeds toetsensymfo in de school van ELP maar daar waar deze heren al na een paar albums creatief helemaal stil vallen, evolueerd verder door en houd met name de kwaliteit van de composities in het oog.

Je moet echter geen moeite hebben met Italiaanse zang (hoewel die geen hoofdmoot vormt op nagenoeg elk album van Le Orme) maar het is misschien interessant om te weten dat Peter Hamill voor Le Orme Engelstalige teksten heeft geschreven voor dit album. De band maakt daar met name bij optredens buiten Italie nog steeds wel gebruik van en wisselt binnen dit stuk af tussen Italiaans- en Engelstalig.

avatar van ChrisX
Oh ja, nieuwgierig geworden:

Deel 1 : http://www.youtube.com/watch?v=ntnfku7KGnY
Deel 2 : http://www.youtube.com/watch?v=ETLB0t4_oqY

Het is niet het hele album maar geeft wel een heel erg goed idee van het album. En, ik was bij dit concert

avatar van Brunniepoo
Ik neig ernaar om te zeggen dat ik de recentere albums beter vind dan de jaren '70-klassiekers, maar in die laatste categorie staat dit album mijns inziens bovenaan.

Dat vindt waarschijnlijk ook de band zelf, want in 2005 hebben ze het album integraal op Nearfest gespeeld (op cd en dvd als 'Live in Pennsylvania').

avatar van Papartis
La Maschera di Cera heeft een soort opvolger van dit album gemaakt.
Het is in 2 versies verkrijgbaar. Een Italiaanse versie en een Engelse versie.
La Maschera di Cera - Le Po...
Het artwork is ook door de zelfde artiest gedaan (Lanfranco) en lijkt veel op de hoes van dit album.

Misterfool
Mwah, best een leuke plaat, maar toch kabbelen de nummers hier net iets te veel. Ik mis een beetje spanning. Afsluiter Ritorno al nulla is daarentegen wel een echte symfo-klassieker. Had er meer van verwacht.

avatar van Papartis
Vrijdag 12-4 zijn ze voor een eenmalig concert in Nederland.
De Boerderij Zoetermeer.