Asia - Astra (1985)

Label: Geffen

1. Go (4:08)
  2. Voice of America (4:28)
  3. Hard on Me (3:36)
  4. Wishing (4:17)
  5. Rock and Roll Dream (6:52)
  6. Countdown to Zero (4:17)
  7. Love Now Till Eternity (4:13)
  8. Too Late (4:13)
  9. Suspicion (3:46)
  10. After the War (5:10)
avatar van Casartelli
Hmm dit is eigenlijk Asia onder de maat. Goede nummers zijn een herhaling of verdere uitbouw van eerdere successen en de mindere nummers zijn ditmaal vrij talrijk (Wishing, Love now till eternity, Suspicion). Hard on me heeft een outro dat echt niet meer kan en Rock and roll dream duurt net iets te lang (hoewel het daarbuiten een erg lekker nummer is). Beste nummers zijn de pakkende single Go en de afsluiter After the war met zijn onorthodoxe galop. 3*

avatar van notsub
Go is een lekkere opener, maar wat daarna volgt kan toch niet tippen aan bijvoorbeeld het debuutalbum. Het klinkt allemaal wat geforceerd bombastisch en het geluid is nogal statisch. Countdown To Zero kan ik ook nog hebben en de keyboard solo in Suspicion is een leuk moment, maar als geheel scoort het geen voldoende.

avatar van ozwald
lekkere mid jaren 80 plaat. Wetton & co lekker op dreef.

avatar van Rinus
Misschien ietsje ninder dan de voorgangers, maar nog steeds een goede plaat. En gezegd met een betere produktie (dwz geluid) dan Alpha, misschien omdat de songs iets simpeler in opzet zijn. Go was de single, en dat heeft de tipparade nog gehaald. Rock and roll dream en After the war zijn mijn favorieten van dit album. Op vinyl.

avatar van Jumpjet
Na twee platen was de inspriratie op, of zoiets. Go is nog een aardige opener, maar de overige tracks zijn te gezocht en weinig pakkend.

avatar van Bluebird
Na het vertek van Steve Howe idd te weinig inspiratie in deze te geforceerd klinkende opvolger van Alpha. De chemie lijkt weg en wat is gebleven is degelijke en goed in het gehoor liggende AOR muzak zonder al te veel bite. ''After The War'' blijft als afsluiter iig genoeg tot de verbeelding spreken. Toch nog goed voor een ruime voldoende.

avatar van B.Robertson
Aardig album, had er minder van verwacht. Go, Rock and Roll Dream, Countdown to Zero en After the War zijn prima nummers. Voice of America kan er ruim mee door. Wishing is een skipper. De rest gaat wel.

Astra is een Asiaplaat die voortborduurt op de eerste 2 platen .
Steve Howe is uit de band en dat zou een gemis kunnen zijn . Hoewel ik dan wel vind dat diezelfde Howe veel uitdrukkelijker zijn stempel drukte in een band als Yes .
De opener Go stemt nog hoopvol . Een pakkende song met een sterk refein . Ook Voice Of America is goed . Sterke zang van de immer herkenbare Wetton . Maar al snel slaan de cliche's toe . De composities missen vooral originaliteit en afwisseling en Asia klinkt hier als een weinig geinspireerde A.O.R band met wat symfo invloeden. Het uitgangspunt is duidelijk gericht op een zo vet mogelijk Amerikaans geluid te fabriceren .
Daarbij klinkt Astra behoorlijk gedateerd .

Ozric Spacefolk
Ik vind Astra enthousiaster en beter geproduceerd dan Alpha...

Ook vind ik de toevoeging van Mandy Meier een goede stap... Ben nooit zo'n fan geweest van dat gepiel van Howe en Mandy geeft de muziek wat meer crunch, in de solo's maar ook in het riffwerk...

De riff van Go is ook zo heerlijk aanstekelijk...

avatar van matthijs
Ik kijk bij albums graag bij de 'statistieken', of ik dezelfde nummers leuk die anderen leuk vinden. Soms ontdek je dan dat je nog nooit eens goed naar een (groei)nummer geluisterd hebt. En vaak blijkt er aardig wat verschil: nummers die velen goed vinden vind ik saai en andersom. Of er zijn weinig nummers die er uitspringen.
Bij deze plaat zie ik dat allemaal NIET:

Go (8 stemmen)
After the War (7 stemmen)
Voice of America (5 stemmen)
Rock and Roll Dream (4 stemmen)
Suspicion (1 stem)
Countdown to Zero (1 stem)
Love Now Till Eternity (1 stem)

Want:
*De top 3 is precies mijn top 3, in dezelfde volgorde:
*Er springen 4 nummers uit, de andere 4 zijn met voorsprong minder populair.

Leuk als je een verzamelalbum samenstelt, dan weet je meteen welek je (niet) moet hebben...

Ozric Spacefolk
Ik heb Go en Countdown to Zero aangevinkt...

avatar van ozwald
vergeet ik vaak.

bij dezen: countdown to zero en suspicion

avatar van Bluebird
Nummertjes 5 en 10. Bij deze.

avatar van Bluebird
En hij mag een halfje omhoog. De gelikte 'moderne' gitaarsound maakt er een wat stugge bedoening van maar op zich heeft dat ook wel weer een bepaalde charme. Toch is Asia zonder Howe als een kerstboom zonder ballen.... ehhh piek.

Ozric Spacefolk schreef:
Ik vind Astra enthousiaster en beter geproduceerd dan Alpha...

Dat kan dan wel zo zijn maar het blijft wel onder de maat vind ik. Wat je nou precies nodig hebt bij deze plaat is een vieze vuile moddervette productie maar dat mis ik toch wel. Koud, kil en/of klinisch het is maar net hoe je het wel noemen. Er staan overigens een aantal prima nummers op hoor, daar niet van.

R and R Dreams is favoriet ondanks dat vuilnisbak drummen op driekwart van het nummer.

vigil schreef:

Als er iets niet past bij Asia dan is dat het.

Het geluid vande twee voorgaande platen was nogal sophisticated en daar sluit Astra vrij goed bij aan. Waar het op deze plaat aan ontbreekt is inspiratie en overtuigingskracht.

Jumpjet schreef:

Als er iets niet past bij Asia dan is dat het.

Nee, dat is waar. Van die fijne kale back to basics producties waar de AOR zo om bekend staat...

avatar van Jumpjet
Die laatste zin is ironisch bedoeld, neem ik aan.
Asia begeeft zich op het grensgebied tussen AOR en (neo)prog, en beide genres staan nou niet bepaald bekend om hun kale back to basics producties.
Deze plaat klinkt noch 'back to basics', noch 'vies/vuil/moddervet' maar uitgebalanceerd, clean en gepolijst en wast zelfs op 40 graden goed schoon, dat is wat ik bedoel met sophisticated.
En dat geluid past prima bij Asia; ik kan me geen voorstelling maken van hoe Wetton en/of Downes zouden klinken op een punkplaat.
Astra klintkt wellicht nog cleaner dan z'n voorgangers vanwege het ontbreken van het stekelige gitaarspel van Howe.

Jumpjet schreef:
Die laatste zin is ironisch bedoeld, neem ik aan.
En dat geluid past prima bij Asia;.

Dat eerste klopt

voor mij is het nu wat duidelijker, ik vind het geluid te kil en klinisch noem het gepolijst. Van mij had het wat warmer en voller gemogen dat bedoel ik er mee.

Aha nu snap ik je punt.

vigil schreef:
Van mij had het wat warmer en voller gemogen dat bedoel ik er mee.

Tja het waren natuurlijk wel de eighties hè.

avatar van vielip
Gezien het (veel te) lage gemiddelde had ik niet zo'n goed voorgevoel bij dit album. Blijkt dus weer eens compleet misleidend te zijn. Zeer acceptabel album van Asia namelijk! Zo goed als met name het debuut is ie niet nee. Maar zo ver achterop als het stemgemiddelde hier doet vermoeden komt ie absoluut niet wat mij betreft. Sterker nog; ik geloof dat ik deze prefereer boven album nummer 2. Maar dat is een uitspraak die ik zo even uit m'n hoofd doe. Met name kant A vind ik bepaald niet misselijk. Toegegeven; het nieuwe is er wel behoorlijk af. De beproefde formule staat en daar wordt prima op voort geborduurd.

vielip schreef:

Volgens mij vindt bijna iedereen de 3e plaat beter dan de 2e

Ik denk dat een heleboel stemmen op deze site (met name oudere platen) op gevoel en geheugen zijn gedaan. Dat mensen de plaat tientallen jaren geleden gehoord hebben en een stem hebben achtergelaten.
In het geheugen van veel symfo-liefhebbers is deze plaat niet zo goed. Vooral als je het vergelijkt met het debuut.

Maar in melo-rock/aor begrippen is die een krachtige en goede plaat.

avatar van Guillaume
Na 30 jaar nog eens opgezet, en het pakt mij nog steeds! Zeer genietbaar album van de heren.

avatar van liefkleinhertje
De nummers 1,5,6,8,9 & 10 zijn gewoon voortreffelijk ,de rest wel wat minder maar toch is deze CD nog uiterst genietbaar (het nummer Too Late is ook wel van zeldzame klasse)
Dit was de eerste CD die ik ooit kocht ,1989 als ik me goed herinner bij Free Record Shop in de uitverkoop (een CD speler had ik nog niet)

avatar van Leptop
Hmmm...ik heb er niet veel bijzondere herinneringen aan. Ik zal het stof er af vegen en weer eens opzetten. Wie weet...