Elton John - The Diving Board (2013)

Label: Capitol

1. Oceans Away (3:58)
  2. Oscar Wilde Gets Out (4:35)
  3. A Town Called Jubilee (4:29)
  4. The Ballad of Blind Tom (4:12)
  5. Dream #1 (0:39)
  6. My Quicksand (4:46)
  7. Can't Stay Alone Tonight (4:48)
  8. Voyeur (4:16)
  9. Home Again (5:01)
  10. Take This Dirty Water (4:24)
  11. Dream #2 (0:43)
  12. The New Fever Waltz (4:38)
  13. Mexican Vacation (Kids in the Candlelight) (3:33)
  14. Dream #3 (1:36)
  15. The Diving Board (5:55)
  16. Candlelit Bedroom * (4:13)
  17. Home Again [Live from Capitol Studios] * (5:19)
  18. Mexican Vacation [Kids in the Candlelight) (Live from Capitol Studios] * (4:27)
  19. The New Fever Waltz [Live from Capitol Studios] * (4:42)
avatar van goldendream
Helaba!

Fedde
Ziet er heel goed uit. Klein splintertje te horen in deze preview en ook hier:diving board.
Het wordt weer een ouderwetse Elton-pianoman-plaat. Productie: T-Bone Burnett. Ook geen kleintje.

Nog maar 12 weekjes wachten ...

Fedde
Er komt meer los van het nieuwe album: Home Again zou een single moeten worden, maar ik dacht dat Elton John geen singles meer zou maken. Maar goed; fraai nummer. Absoluut. Hij kan nog steeds prachtige songs maken achter zijn piano. Niet moeilijk om daarbij terug te denken aan zijn beste periode ('71-'73).

Home Again

avatar van pjh1967
Mooie seventies hoes.

avatar van vigil
Op zich staan er mooie liedjes op (The New Fever Waltz en Voyeur zijn prachtig) maar wel veel van hetzelfde. Nergens een tempowisseling of een geheel up-tempo nummer (enkel Mexican Vacation komt daar enigszins voor in aanmerking maar die is dan ook nog eens niet zo sterk). Het terugkerende Dream thema is ook wel aardig.

Dus ik kom toch uit op een drie, overigens heeft dit album wel een goede productie.

avatar van aminam19
Eerste gehoor erg aangename plaat. Oordeel volgt.

avatar van keijzm73
Ik dacht; waarom ook niet! Gewoon even opgezet via Spotify. En inderdaad, niet eens slecht. Nu even tot aan 'Voyeur' geluisterd. En zo voel ik me nu ook een beetje. Omdat ik - zover ik me kan herinneren - nog nooit ben begonnen aan een compleet album van 'Elton John'.

En wat is dat met 'Julilee'. Eerst zingt 'Nick Cave' over 'Jubilee Street' op zijn nieuwe album en nu heeft Elton het over een stad met diezelfde naam?

avatar van erwinz
Toen Uncut The Diving Board een Elton John klassieker noemde die kon tippen aan zijn beste werk kon ik alleen maar heel hard lachen. Zo goed als de klassiekers is de plaat nog niet, maar het is zeker de beste Elton John plaat in 35 jaar. Knappe prestatie.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Elton John - The Diving Board - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

Fedde
Elton John is al wat langer weer op het rechte muzikale pad. Denk aan albums als Songs from the West Coast (2001), Peachtree Road (2004) en The Captain & the Kid (2006). Er zit dus wel een voortgaande lijn in. Knappe platen met een centrale rol voor de piano. Minder verrassend en creatief dan zijn vroege jaren '70 werk: het is wat voorspelbaarder, veel melodielijntjes hebben we al eens eerder gehoord, maar vakmanschap is het wel.

avatar van DargorDT
Elton John mag dan inmiddels 66 jaar zijn, de man kan het nog steeds. The Diving Board is het waard gehoord te worden. De warme en gevoelvolle pianoballades klinken geïnspireerd, en nergens wordt het oppervlakkig, saai of gezapig. En nergens klinkt het alsof hij platgetreden paden bewandelt, terwijl het kunstje dat hij opvoert natuurlijk niet nieuw is. Voor Elton-fans is dit een blinde aanschaf, en zelfs anderen kan ik de cd aanraden. Kwaliteitspop verpakt als pure muziek, met liefde gezongen en geschreven. Wat mij betreft gaat Elton nog wat jaartjes door!

(eerste bijdrage ooit hier)

Fedde
Welkom op de site! Met je eerste bijdrage kan ik helemaal instemmen.

avatar van DargorDT
Dank je wel. Ik heb even twee domme fouten veranderd, ik had de tekst door moeten lezen voor plaatsing (padden bewandeld --> paden bewandelt)

Ik volg hem pas intensief sinds een jaar of zeven, hoewel ik al 39 ben. De jaren '70 vormen natuurlijk zijn beste periode, maar dit album verdient zeker zijn plek in z'n totale oeuvre. Dat de nadruk nog meer dan gebruikelijk op de piano ligt, blijkt een goede zet. Het geluid is bovendien erg direct en warm, alsof je bij hem in de studio zit. Aan variatie is ook geen gebrek, en het is allemaal net wat verfijnder en diepzinniger dan op The Captain & The Kid. Dat klonk net iets commerciëler.

Ik moet nog wat vaker luisteren voor een beter oordeel over de afzonderlijke nummers, maar de eerste indruk is dus zeer positief!

avatar van gewe
leuk album veel beter dan zijn discoachtige voorganger,maar ik hou toch veel meer van zijn vroegere werk bijvoorbeeld goodbye yellow brick road!

avatar van Lamontagne
Echt een prachtig album van deze man
Had alleen een verzamelaar van hem en Yellow brick road.

maar ben nu een beetje verslaafd aan dit album wat een prachtig pianospel
en mooie nummers met kop en staart.

Jammer dat er in recensies weer van alles bovenkomt zoals "vroeger was hij beter"
"als er een uptempo nummer op had gestaan was het een klassieker geweest"
allemaal onzin dit album draagt in elk nummer dezelfde sfeer en is toch onderscheidend
per nummer.
top plaat ik ga van 4 naar 5 *****

Met als persoonlijke favoriet "The ballad of Blind Tom"

gewe schreef:
leuk album veel beter dan zijn discoachtige voorganger

The Captain and the Kid, disco-achtig?

avatar van Von Helsing
Kronos schreef:

The Captain and the Kid, disco-achtig?

Misschien denkt hij dat dit de comeback is van Elton en zijn eerste werk uitbrengt sinds "Victim of Love" uit 1979.

Fedde
Het 'disco-achtige' album van gewe is waarschijnlijk dit:

Good Morning To The Night

Even bij de les blijven, heren

avatar van Kronos
Nog nooit (iets) van dat album gehoord. Maar ik wil altijd graag bijleren.

avatar van Kronos
Het stemmenaantal laat nog wat te wensen over maar het gemiddelde mag er zijn en is volledig terecht. Knap hoe fris Elton op zijn 66ste nog klinkt. Met een mooie hoofdrol voor de piano is hij op zijn best en die kwaliteit wordt hier ten volle uitgespeeld. Dat hij nog vele jaartjes op deze weg mag verder gaan. Ik blijf volgen.

avatar van Madjack71
Zo in ene op wat gevorderde leeftijd komt Sir Elton John toch nog opdagen met een heel degelijk album. Weinig poespas, gladgestreken op de commercie gerichte nummers. Maar gewoon datgeen waar hij goed in is; piano, ingetogen teksten en zijn stem. Op een paar uitzonderingen na waar het wat meer up-tempo is, zijn het vooral de pianoballads die het album moeten maken. Tegelijk is dat ook wel een valkuil, omdat de inwisselbaarheid ervan op de loer ligt. Daarnaast viel het mij nooit eerder op dat Elton John ietwat van een sliszang heeft. Op mening nummer zou ik zweren dat ik Daffy Duck hoor zingen. Doet er verders niets aan af, dat dit een legitiem album is, met pianowerk om van te smullen.

avatar van vincentcorjanus
Aangenaam verrast! Had nog niks van Elton John in mijn kast staan. Dus we beginnen achteraan!

avatar van erwinz
Dat wordt dan een tijdje flink afzien Met name in de jaren 80 en 90 was het niet best.

avatar van vincentcorjanus
erwinz schreef:
Bij nader inzien doen we dat maar even niet

avatar van HugovdBos
Positief verrast door dit album, ook Elton lukt het op zijn oude dag nog één van zijn beste albums neer te zetten. Vooral de piano melodieën zijn van grote klasse, vol emotie en krachtig in toon. Zijn stem is uiteraard kenmerkend maar geeft de nummers zeker extra kracht..

vincentcorjanus schreef:
Bij nader inzien doen we dat maar even niet

Ik ben het totaal oneens met erwinz. Alsof Elton 15-17 jaar lang alleen maar slechte albums maakte. Waar slaat dat op? Ik heb alle officiële albums van Elton, op één na: het mislukte disco-experiment Victim of Love. Over het algemeen heeft elk ander album wel goede nummers. Als je vanaf dit mooie, authentieke The Diving Board de albums in omgekeerde volgorde luistert, zul je je best vermaken.

avatar van erwinz
Goede nummers ok, maar dat zorgt nog niet voor echt goede albums

avatar van DargorDT
Ik ben wat bevooroordeeld en reageerde wat te scherp vanuit de eerste emotie. Van iemand die veertig officiële EJ-albums in huis heeft, kun je ook niet anders verwachten Natuurlijk behoren de albums tussen pakweg 1982 en 1995 niet tot het beste wat de man geproduceerd heeft. Daar ben ik het mee eens. Maar Too Low for Zero, The One, Ice on Fire en The Big Picture zijn absoluut voldoende. Het is niet allemaal brandhout, sommige gemiddeldes op de site vind ik ook te laag. Maar ik besef dat deze discussie eigenlijk niet thuishoort op deze plek.

Hopelijk is The Diving Board niet zijn laatste album. Gezien zijn leeftijd zou dat zomaar kunnen. Mocht het uiteindelijk wél zijn laatste zijn, dan heeft hij afscheid genomen met wellicht het beste album sinds Blue Moves uit 1976.

avatar van Bowlingbal
Ik kwam deze toevallig op de site van Blokker.nl tegen, nu via Spotify even beluisteren of het echt zo dichtbij zijn oudere werk komt ...

avatar van fish
Ik was al onder de indruk van The Captain and the Kid, maar dit album overtreft dat album en dat is echt geen geringe prestatie; The Captain and the Kid is een uitstekend album. Een terugkeer naar de jaren zeventig kwaliteit. Maar The Diving Board (en wat een prachtige, sfeervolle voorkant) is wat mij betreft een absoluut hoogtepunt in Elton's oeuvre. Doet simpelweg niet onder voor 's mans beste werk, uit welke periode dan ook. Enorm geïnspireerd en gepassioneerd. Geen kitsch te bekennen, wel een creatieve gedrevenheid die het album zo af en toe voortduwt. Dit is zo'n album dat artiesten die feitelijk niets te bewijzen meer hebben, uit hun mouw kunnen schudden omdat ze hongerig zijn geworden. Er valt toch iets te bewijzen. Nou, dat is gelukt. Elton is, wanneer het gaat om goede muziek uitbrengen, erg hongerig gebleken en dus ook totaal relevant.

avatar van gaucho
Ik neem me al een paar jaar voor om hier eens naar te luisteren, maar hij staat nu pas voor het eerst op. Komt vooral door de enthousiaste reacties die ik hier lees: zijn beste sinds Blue moves, toe maar...

Het is nog te vroeg om een definitieve mening te vormen, maar de eerste indruk is dat dit wel eens waar kon zijn. Elton zonder fratsen, die doet waarin hij altijd het beste in is geweest: uitstekende ballads en popsongs-met-diepgang schrijven en uitvoeren.
De piano staat hier weer centraal, zodat de nadruk echt op de songs komt te liggen. En die zijn zonder uitzondering behoorlijk goed, al zit er geen catchy nummer bij dat hem opnieuw naar de toppen van de hitparade zal voeren. Maar dat heeft Elton ook helemaal niet (meer) nodig. Het is al heel knap dat-ie dit niveau nog haalt op zijn oude dag.

Ik vind hem bovendien opvallend goed bij stem. De hoge noten haalt-ie natuurlijk niet meer, maar na alle verhalen over hoezeer zijn stem achteruit was gegaan, valt dit me helemaal niet tegen.

Zijn voorgaande drie albums vond ik al sterk, maar het zou zomaar kunnen dat deze daar nog bovenuit stijgt. De kans lijkt me inmiddels groot dat hij daadwerkelijk wordt toegevoegd aan de lange rij albums die ik van de man in de kast heb staan...

avatar van LucM
Het niveau in de eerste helft van de jaren '70 wordt net niet gehaald maar dit is beslist een sterk album. Inderdaad concentreert Elton John zich op het songmateriaal en piano en dat komt de muziek enkel ten goede. Een echte uitschieter staat er dan wel niet op, het album staat op een constant hoog peil zonder inzakkers.