William Basinski - The Disintegration Loops IV (2003)

Electronic / Avant-Garde
Label: 2062

1. Dlp6 (40:36)
  2. Dlp1.2 (21:50)
  3. Dlp1.3 (12:00)
voltazy
Dlp6 is schitterend en 1.2 en 1.3 (zoals de naam al verklapt) borduren verder op 1.1 van het eerste album van de Dlp serie

4 sterren

Off topic gedoe verwijderd.

tuktak
ik begrijp niet helemaal hoe 1.2 en 1.3 in verhouding staan tot 1.1? kan iemand dat uitleggen? zelf zou ik denken dat 1.2 en 1.3 nog voor 1.1 horen, omdat 1.1 het meest destructief is.

avatar van John Doe
Ik kan alle Disintegration Loops erg waarderen, maar met d|p 6 heb ik echt het meeste. Via deze zacht golvende ambient loop ervaar ik een intense mix van zware melancholie, hemelse gelukzaligheid en nostalgische gevoelens. De loop gaat vloeiend, op een bijna gewichtloze manier, van kop naar staart, en zoals een goede loop betaamt, neemt 'ie geleidelijk aan kracht toe door de herhaling en kleine accenten die gelegd worden. Psychedelische muziek waarbij tranen op de loer liggen. Na zoeen 20 minuten erin, kan ik het wel onder de mooiste emotionele muziek scharen die ik ken.

d|p 1.2 en 1.3 geven je nog wat mee van de eerste loop en die is erg fijn, maar deze release draait voor mij om d|p 6

avatar van Maiky
Het slotstuk van The Disintegration Loops is opnieuw van een indrukwekkende schoonheid. de hele serie, en dan met name II, zorgde voor een nieuwe mijlpaal in mijn muziekbeleving. Het idee, de structuur en het uiterlijk van het geluid zorgden voor een perfecte, sferische samensmelting dat, bewust of onbewust, een standaard zette voor alles wat ik hierna zou horen.

Om IV op waarde te schatten moet ik het Disintegration Loops-project als een geheel zien. Op D|p 1.2 en D|p 1.3 wordt nog even teruggekomen op D|p 1.1 (zoals de titels al aangeven) en als dit album op zichzelf beoordeeld zou moeten worden zou het kunnen zijn dat de score wat omlaag wordt gehaald. Het is mooier om dit in perspectief te zien door eerst de voorgaande delen te beluisteren. Hierdoor zijn de laatste twee tracks geen gemakzuchtige herhaling, maar van wezenlijk belang in het ervaren van deze muziek. Ik weet niet of ik hoop of verslagenheid hoor op D|p6; misschien is dat ook net de bedoeling. Misschien een kwestie van of het glas half vol of half leeg is?

(verwijderd)
Daar krijgt men nu de kans voor Maiky De hele Disintegration Loops-serie wordt opnieuw uitgegeven in een box: TEMPORARY RESIDENCE LTD | SHOP - shop.temporaryresidence.com

9 LP's, 5 cd's een dvd en boek. Op de LP's onder andere twee 'orchestrale' versies. Serieus pakketje dit

avatar van Nakur
ja, en schreeuwend duur

Nu is mijn DVD wel gelijk een stuk minder zeldzaam

avatar van Paalhaas
$225

(verwijderd)
Ja die prijs is redelijk bizar

Sietse
Valt me nog wel mee voor een luxe uitgave als deze.
Is ongeveer 20 euro per plaat en dan krijg je er nog 5 cd's, DVD en een boek bij.
Ik weet niet wat jullie normaal voor een enkele release betalen maar dat zal echt niet zo heel veel schelen, vooral niet als het een hele luxe uitgave is.

(dat is dus per los medium 11,06 euro, dat is omgerekend een prikkie).

avatar van hawkins
Inderdaad, zolang je maar niet besluit te kopen bij Boomkat of Norman. Ik begrijp werkelijk niet waarom de box daar twee keer zo duur moet zijn.

Sietse
Omdat zei een vrij hoge inkoopprijs hebben gekregen...
Bij vrijwel alle winkels buiten de VS ligt de prijs ruim 100 euro (hier in de winkel kost ie 450 euro) boven die bij Temporary Residence.

avatar van Tha)Sven
En de reissue krijgt de perfecte score van Pitchfork
Man wat wil ik die set graag hebben. Helaas is de prijs mij iets veel van het goede.

avatar van Supernormal
Ik ben een van die gegadigden die zichzelf deze box cadeau heeft gedaan. Inderdaad een kostelijke affaire maar echt wel de moeite waard vind ik. Komt heel degelijk verpakt aan en bevat een complete totaalervaring (met tekst/veel beeldmateriaal én uiteraard ramvol muziek) zodat je jezelf helemaal kan wijden aan dit werk.
John Doe schreef:

Was nog niet tot hier geraakt in de reeks, maar kan me helemaal vinden in jou ervaring hiermee. Ronduit prachtig stuk waar je als luisteraar echt rustig van wordt dankzij het zacht(st)e en sobere karakter (vergeleken met andere delen in de reeks toch).

avatar van John Doe
Supernormal schreef:
Mooi, en ook dat je die box hebt aangeschaft. Heb zelf heel wat van z'n platen op cd, daar tevreden genoeg mee.

Echt muziek die de diepe kern van mensen kan aanspreken of men daar dichterbij kan brengen. De muziek van ''d|p 6'' sluit voor mij aan bij dit soort beeldmateriaal. Zelf vaak zoeen ervaring hiermee nadat de track 15 minuten bezig is.

avatar van Supernormal
John Doe schreef:

Ik ervaar het als een dobberend zeilbootje op de oceaan. Maar dat kalme gaat inderdaad ook perfect samen met nachtshots zoals die van dat filmpje. Dit is transcendente muziek bij uitstek. Zalig om zo 's avonds op te zetten voor het slapengaan. Als die laatste loop - na 40 minten - afloopt wordt het zo oorverdovend stil! Echt ongelofelijk.