Sonic Youth - EVOL (1986)

Label: SST

1. Tom Violence (3:05)
  2. Shadow of a Doubt (3:32)
  3. Starpower (4:48)
  4. In the Kingdom #19 (3:24)
  5. Green Light (3:41)
  6. Death to Our Friends (3:19)
  7. Secret Girls (2:54)
  8. Marilyn Moore (4:04)
  9. Expressway to Your Skull (6:57)
  10. Bubble Gum * (2:52)
Volgens mij is de single uitvoering van Starpower het beste wat SY ooit heeft gemaakt. Al is het natuurlijk bullshit omdat ze tientallen prachtige nummers gemaakt hebben (Tom Violence, Schizophrenia, Candle om er maar 3 te noemen).
Welke is de beste van de 3? Daydream Nation niet wat mij betreft, zitten een paar "missertjes bij van 4,5. Ik neig toch naar Sister maar dat is omdat ik daar (live) de beste herinneringen aan heb.

avatar van frolunda
Starpower; wat is dat mooi

avatar van Ernie
om de 1 of andere reden is het nooit zo goed gelukt tussen mij en deze EVOL. Ook daydream nation schat ik minder hoog in dan de andere users hier blijkbaar. Er staan schitterende nummers op die platen zoals hier bijvoorbeeld Starpower Green light en Expressway to your skull maar als album vind ik deze en DN vele malen minder dan Sister, Goo, Dirty en mijn persoonlijke favoriet Sonic nurse. Binnekort nog eens proberen want Sonic Youth blijft 1 van mijn favoriete groepen ooit en die hoge rating staat hier toch voor iets vermoed ik...

Deze plaat ooit als welkomsgeschenkt voor abonnement op Vinyl gehad. Een wereld apart, wat mij betreft een stuk spannender dan Sister maar ik ben vaak wel blij als het geen "liedjes" zijn.. Lekker visceraal, opwindend. Daydream nation is bij mij nooit echt aangeslagen, beetje langdradig voortkabbel effect.
Las destijds ook melody maker waar ze in een interview vertelden dat ze in de touring bus de ruis tussen 2 radio stations hard aanzetten. Hoezo noise-snobisme uit het psychocandy tijdperk .

avatar van niels94
Dit album is veel meer hoe ik me Sonic Youth had voorgesteld toen ik aan Daydream Nation begon dan ze op dat album laten horen. Noisier, ruiger, minder gestructureerd. Of hij ook beter is weet ik nog niet, maar het enigszins ongemakkelijke sfeertje staat me erg aan.

Nihilisme
Ik houd zielsveel van Sonic Youth en ik houd zielsveel van EVOL. Fantastische plaat die me altijd weer grijpt.

kistenkuif
Heerlijke dwars en lekker ongemakkelijk noisy album. Kort maar zeer krachtig. Schudt mij bij elke beluistering weer wakker en stelt voorspelbare muzikaliteit op de proef en daarmee ter discussie. Da's nodig want anders ontwikkelt muziek zich niet verder. Voor mij hun beste. Qua effect vergelijkbaar met ontregelende moderne schilderkunst.

Misterfool
`Yeah, this is more like it.`. De vorige platen van Sonic Youth vond ik interessant, maar ik kon niet zo goed overweg met de ruwe haast modderige sound. Deze band lijkt echter met het album subtieler te worden. Nog steeds is dit een behoorlijk ontregelend album dat er echt niet voor terugdeinst om de luisteraar in het diepe te gooien. EVOL bevat echter daarnaast ook veel ijzersterke melodieën die mij bij de les houden. samenvattend een interessant album dat van mij ruim 4* krijgt.

Ps; Shadow of a doubt en Starpower zijn van die nummers waarnaast eigenlijk de aanbidt-smiley hoort. die we jammergenoeg heden ten dage op MuMe moeten missen. .

avatar van itchy
Één van de sterkste reeksen platen ooit ligt je voor de boeg, benieuwd naar je stukken bij de volgende platen!

sterker dan EVOL werd het anders niet meer hoor...

avatar van itchy
welles

welles (2)*

Misterfool
Ik vind zelf Daydream Nation in ieder geval een stukje beter, maar het scheelt echt weinig.

avatar van fatima
ThirdEyedCitizen schreef:
sterker dan EVOL werd het anders niet meer hoor...

klopt.
2-2

nee 3-2 misterfool, itchy en rudi S kennen betere

kistenkuif
Foei! Rekenfoutje, Rudi. Beter lezen.
3-3.

avatar van Rudi S
Oeps dit wordt een apart topic of anders hier verder. welk album is beter

kistenkuif

Holy shit, dat is voor de echte diehards. Zo'n devote fan ben ik nou ook weer niet. Zag en hoorde ze overdonderend live in NY ten tijde van release Evol, vandaar mijn voorkeur.

avatar van Rudi S
Ach een heleboel bands hebben hier op de site zo'n top weetikveel.
Ik vind het wel een van de betere bands en de nieuwe van Thurston is ook puik.

kistenkuif
Sonic Youth vind ik, samen met Yo La Tengo, eigenzinnige voortrekkers en doorzetters van de bovenste plank. Decennia noodzakelijke muziek tegen de mainstream in. Die nieuwe van Moore staat in de wacht.

avatar van Lura
kistenkuif schreef:
Qua effect vergelijkbaar met ontregelende moderne schilderkunst.

Zoals, bijvoorbeeld?!

SRC
Beste album van Sonic Youth, met als beste nummers Green Light en Expressway to Yr Skull

avatar van fatima
+1, alhoewel ik kies voor 1e en 2e song. Detail.

In de categorie opvolgers:
Pixies "surfer rosa" vs "doolittle" verhoudt zich als
Sonic Youth "evol" vs "sister"
Van rauwe creativiteit naar gestructureerde lieddjesz.
Van zeer interessant naar ..ehh.. niet zo interessant wat mij betreft.
Evol is pure!

Voor Sonic Youth begrippen begint het allemaal erg lief met Tom Violence en Shadow Of A Doubt.
Pas als Kim Gordon haar zang daarin laat horen wordt het wat angstaanjagender.
Sonic Youth bezit het beide; de zachte gedeeltes, maar dan opeens gaat het maniakale weer overheersen.
Een soort van schizofrenie, maar dan muzikaal gezien.
Aan de ene kant een heerlijke trip met de nodige rustmomenten, gevolgd door onvoorspelbare paranoïde.
Later werk werd enigszins voorspelbaarder, maar bleef wel van ongekende schoonheid, meer uitgekristalliseerd.
Deze heeft nog raakvlakken met bands als Swans (Marilyn Moore) en het vroegere Nick Cave/The Birthday Party werk.
Hier is het nog een groot ijsblok, waar flink ingehakt wordt, met een versplintering tot gevolg.
EVOL is het spiegelbeeld van LOVE, maar dat laatste lijkt wel weggecijferd.
De voorstudie voor het vervolg in Sister en Daydream Nation, dit is de ruwe schets, vervolgens kwam de uitwerking.

avatar van Ray P Leak
Toen ik EVOL voor het eerst hoorde via een cassette- walkman, met een krakkemikkige koptelefoon, werd ik met stomheid geslagen. Nog nooit eerder (en daarna ook nooit meer) werd ik zo bruut overrompeld door een plaat als toen met EVOL, en nog steeds overrompeld ie me. De dreigende en tegelijkertijd berustende sfeer op dit album roept een diepe emotie bij me op, die ik bij geen enkel ander album ervaar.

Voor mij de allerbeste plaat die ooit is uitgebracht.

Arbeidsdeskundige
evol schreef:
Tussen Evol, Sister en Daydream Nation kan ik gewoon niet kiezen. Een soort super-drieluik voor mij.
Die drie briljante albums liggen kwalitatief heel dicht bij elkaar. Van genoemde albums sla ik Evol net iets hoger aan. Maar de twee ontoegankelijke albums daarvoor sla ik nog hoger aan.

avatar van aerobag
Madonna, Sean, And Me (Aka Expressway to Your Skull). Wat een nummer is dat. Compleet weggeblazen.

avatar van ArthurDZ
aerobag schreef:

Ook mijn favoriet hier. Heerlijk he, dat dreigend sfeertje. "We're gonna kiiiiil the California girls", je zit direct middenin de song.

Bad Moon Rising houdt die sfeer van waanzin onder een afbrokkelende laag beschaving een heel album lang vast. Daarom is dat wel mijn favoriete SY, ook al hebben ze nog een paar 5*-platen bij mij, waaronder dus deze. Gewoon een tip.

avatar van frolunda
Indrukwekkend album van Sonic youth,weer iets toegankelijker dan het ook al voortreffelijke Bad moon rising maar nog met meer dan genoeg scherpe randen.Dat toegankelijker komt overigens voornamelijk op het conto van de opener Tom Violence,Starpower en het slotakkoord Bubble Gum (tenminste op cd).Vooral Starpower is een magnifiek nummer met een heerlijke zanglijn van Kim Gordon en prachtig gitaarwerk.
Bubble gum is dan weer de song die het dichts in de buurt komt van een radio vriendelijk pop/rock liedje,tenminste tot dan toe in het oeuvre van Sonic youth.
Voor het overige originele,inventieve en spannende gitaar noise,zoals we van de band gewend zijn en die in die tijd per album steeds wat volwassener en doordachter werd zonder vrijwel niets aan zeggingskracht te verliezen.
Uitstekende plaat.

avatar van VladTheImpaler
Deze heb ik nu inmiddels een aantal keer beluisterd, maar ik blijf het lastig vinden deze goed in te schatten. Aan de ene kant vind ik de sound erg nice, maar ik merk dat de nummers los minder goed blijven hangen. Iets wat ik met de latere bekendere Sonic Youths albums wel heb. Daardoor mist de echte klik met dit album nog een beetje.

Vergeleken met het voorgaande album zijn de nummers en het album een stuk georganiseerder. Daarnaast klinkt deze een stukje minder onheilspellender dan de vorige, maar wel weer furieuzer. Ze zetten - zoals tot nu toe met elk album - weer een stap vooruit. Madonna, Sean, And Me (Aka Expressway to Your Skull) is zoals vele anderen hier al zeggen het hoogtepunt van het album. Voor nu houd ik het nog op 3,5*, maar wie weet valt het kwartje binnenkort ineens wel en zit er een verhoging in.

Sparky
Mijn kennismaking met Sonic Youth eind '86. Ik leerde m'n vrouw vrouw in die tijd kennen. Ze had Evol op plaat en voor mij ging er een wereld open: ik maakte kennis met bands als Dinosaur Jr., Swans, Big Black en later Pixies. Toen nog allemaal vrij underground, maar in de nineties werd het (helaas) al snel mainstream.