Sonic Youth - EVOL (1986)

4,04

Label: SST

1. Tom Violence (3:05)
  2. Shadow of a Doubt (3:32)
  3. Starpower (4:48)
  4. In the Kingdom #19 (3:24)
  5. Green Light (3:41)
  6. Death to Our Friends (3:19)
  7. Secret Girls (2:54)
  8. Marilyn Moore (4:04)
  9. Expressway to Your Skull (6:57)
  10. Bubble Gum * (2:52)
84 BERICHTEN
Volgens mij is de single uitvoering van Starpower het beste wat SY ooit heeft gemaakt. Al is het natuurlijk bullshit omdat ze tientallen prachtige nummers gemaakt hebben (Tom Violence, Schizophrenia, Candle om er maar 3 te noemen).
Welke is de beste van de 3? Daydream Nation niet wat mij betreft, zitten een paar "missertjes bij van 4,5. Ik neig toch naar Sister maar dat is omdat ik daar (live) de beste herinneringen aan heb.

avatar van frolunda
Starpower; wat is dat mooi

avatar van Ernie
om de 1 of andere reden is het nooit zo goed gelukt tussen mij en deze EVOL. Ook daydream nation schat ik minder hoog in dan de andere users hier blijkbaar. Er staan schitterende nummers op die platen zoals hier bijvoorbeeld Starpower Green light en Expressway to your skull maar als album vind ik deze en DN vele malen minder dan Sister, Goo, Dirty en mijn persoonlijke favoriet Sonic nurse. Binnekort nog eens proberen want Sonic Youth blijft 1 van mijn favoriete groepen ooit en die hoge rating staat hier toch voor iets vermoed ik...

Deze plaat ooit als welkomsgeschenkt voor abonnement op Vinyl gehad. Een wereld apart, wat mij betreft een stuk spannender dan Sister maar ik ben vaak wel blij als het geen "liedjes" zijn.. Lekker visceraal, opwindend. Daydream nation is bij mij nooit echt aangeslagen, beetje langdradig voortkabbel effect.
Las destijds ook melody maker waar ze in een interview vertelden dat ze in de touring bus de ruis tussen 2 radio stations hard aanzetten. Hoezo noise-snobisme uit het psychocandy tijdperk .

avatar van niels94
Dit album is veel meer hoe ik me Sonic Youth had voorgesteld toen ik aan Daydream Nation begon dan ze op dat album laten horen. Noisier, ruiger, minder gestructureerd. Of hij ook beter is weet ik nog niet, maar het enigszins ongemakkelijke sfeertje staat me erg aan.

avatar van Nihilisme
Ik houd zielsveel van Sonic Youth en ik houd zielsveel van EVOL. Fantastische plaat die me altijd weer grijpt.

kistenkuif
Heerlijke dwars en lekker ongemakkelijk noisy album. Kort maar zeer krachtig. Schudt mij bij elke beluistering weer wakker en stelt voorspelbare muzikaliteit op de proef en daarmee ter discussie. Da's nodig want anders ontwikkelt muziek zich niet verder. Voor mij hun beste. Qua effect vergelijkbaar met ontregelende moderne schilderkunst.

avatar van Misterfool
`Yeah, this is more like it.`. De vorige platen van Sonic Youth vond ik interessant, maar ik kon niet zo goed overweg met de ruwe haast modderige sound. Deze band lijkt echter met het album subtieler te worden. Nog steeds is dit een behoorlijk ontregelend album dat er echt niet voor terugdeinst om de luisteraar in het diepe te gooien. EVOL bevat echter daarnaast ook veel ijzersterke melodieën die mij bij de les houden. samenvattend een interessant album dat van mij ruim 4* krijgt.

Ps; Shadow of a doubt en Starpower zijn van die nummers waarnaast eigenlijk de aanbidt-smiley hoort. die we jammergenoeg heden ten dage op MuMe moeten missen. .

avatar van itchy
Één van de sterkste reeksen platen ooit ligt je voor de boeg, benieuwd naar je stukken bij de volgende platen!

sterker dan EVOL werd het anders niet meer hoor...

avatar van itchy
welles

welles (2)*

avatar van Misterfool
Ik vind zelf Daydream Nation in ieder geval een stukje beter, maar het scheelt echt weinig.

avatar van fatima
ThirdEyedCitizen schreef:
sterker dan EVOL werd het anders niet meer hoor...

klopt.
2-2

nee 3-2 misterfool, itchy en rudi S kennen betere

kistenkuif
Foei! Rekenfoutje, Rudi. Beter lezen.
3-3.

avatar van Rudi S
Oeps dit wordt een apart topic of anders hier verder. welk album is beter

kistenkuif

Holy shit, dat is voor de echte diehards. Zo'n devote fan ben ik nou ook weer niet. Zag en hoorde ze overdonderend live in NY ten tijde van release Evol, vandaar mijn voorkeur.

avatar van Rudi S
Ach een heleboel bands hebben hier op de site zo'n top weetikveel.
Ik vind het wel een van de betere bands en de nieuwe van Thurston is ook puik.

kistenkuif
Sonic Youth vind ik, samen met Yo La Tengo, eigenzinnige voortrekkers en doorzetters van de bovenste plank. Decennia noodzakelijke muziek tegen de mainstream in. Die nieuwe van Moore staat in de wacht.

avatar van Lura

kistenkuif schreef:
Qua effect vergelijkbaar met ontregelende moderne schilderkunst.

Zoals, bijvoorbeeld?!

kistenkuif

Beste album van Sonic Youth, met als beste nummers Green Light en Expressway to Yr Skull

avatar van fatima
+1, alhoewel ik kies voor 1e en 2e song. Detail.