Sonic Youth - Washing Machine (1995)

Label: Geffen

1. Becuz (4:43)
  2. Junkie's Promise (4:02)
  3. Saucer-Like (4:25)
  4. Washing Machine (9:33)
  5. Unwind (6:02)
  6. Little Trouble Girl (4:29)

met Kim Deal, Lorette Velvette en Melissa Dunn

7. No Queen Blues (4:35)
  8. Panty Lies (4:15)
  9. Untitled [Becuz Coda] (2:49)
  10. Skip Tracer (3:48)
  11. The Diamond Sea (19:35)
avatar van jellorum
Misschien wel de beste Sonic Youth....

Kan er voorlopig geen genoeg van krijgen. Stadsromantiek en -melancholie op zijn best.
Natuurlijk is Diamond Sea (blijkbaar de absolute favoriet als ik het zo lees) erg goed en plezant en zo, maar 't zijn hier de wat meer gebalde songs die het doen voor mij met op kop Saucer-Like...ik noem 'm omdat bijna niemand dat doet...raar toch want gewoon fantastisch en voor mij perfect de geest van die tijd vattend, zoals het gehele album dat ook doet...ik smelt en zweef vanaf ''swirling whirling, tot do you trip and breeze....''...zeker dat.

Eigenlijk groots van begin tot eind met een dipje dat Panty Lies heet, een beetje stuurloos.
Stuurloos als A Thousand Leaves; geen slechte plaat is dat, maar de noise is hier wat beter gedoseerd en in dienst van de song (cliché!!). Gegoten zoals het moest, een perfecte mal.
Geen grunge-adoptie meer ook; positief gegeven dat.

avatar van lovegun
Het titel nummer is echt geweldig
And he said: "honey, you look so fiiiine"
And I said: okay, alright, okay, alright

Echt, Kim Gordon is voor mij het belangrijkste element van Sonic Youth,
en ik hoop dat als ik 58 ben, ik nog net zo hard tekeer kan gaan als zij.

avatar van XtReM3 SkILLz
Look into his eyes and you will see
That men are not alone on the diamond sea

avatar van davevr
Deze raakt me echt niet, tot het laatste nummer, The Diamond sea is het beste wat ze ooit op plaat hebben neergeplant. Ik ben zelfs zo gek geweest om het ooit op gitaar te leren, de volle 19 minuten zijn briljant, dus 3* voor de plaat 5* voor The Diamond Sea....

avatar van philtuper
***** Sheer brilliance! Mijn kennismaking met Sonic Youth en voor mij persoonlijk blijft dit de allerbeste SY! Elk nummer kan ik meekraaien, wat een heerlijke 'gekte' en voor mij is Panty Lies juist zo'n nummer waarbij ik de volumeknop het liefst nog tien keer doordraaide. Heerlijk!

ariedirk schreef:
No queen blues: Geniaal! dat lekkere basloopje met die vals gillende gitaren eroverheen in het intro.
weer een heerlijke zanglijn van Thurston samen met een geniaal gitaarspel dat even doorgaat om na de laatste NO NO NO NO NO NO! helemaal loos te gaan.

YES! YES! YES! YES!

avatar van XtReM3 SkILLz
Alweer 20 jaar geleden. The Diamond Sea heeft mijn kijk op de muziek totaal veranderd. Je kunt je eerst niet voor mogelijk houden wat voor takken-herrie het is, maar daarna kan je niet meer zonder...

khonnor
beste sonic youth? zou het echt niet weten.

meer gefocust dan daydream nation of evol of sister imho, minder glad dan goo of dirty,... en zo kunnen we nog ff doorgaan.

ik weet wel dat (1) bijna elke sonic youth plaat een klassieker is op zijn eigen manier, (2) geen enkele band gedurende en carrière van 30 jaar of meer zulk een consistent oeuvre bij elkaar heeft gepend en (3) moest ik gedwongen worden, at shotgun, om een top drie van sonic youth albums op te stellen, dit wasmasjien om één of andere reden in de top 3 zou belanden. zeker weten.

en nu kan ik dankzij de vriendelijke jongens en meisjes van "back to black" eindelijk volop genieten van deze klassieker op zwarte was.

kortom, superplaat, nergens een dipje, vele hoogtepunten, met the diamond sea als ultieme apotheose.

avatar van ArthurDZ
Phoeh, net als ik denk dat ik alle geweldige Sonic Youth-albums nu wel ken, ontdek ik dit pareltje. Dit is zeker meer dan alleen het album van The Diamond Sea. Op het vervelende Panty Lines na zijn dit allemaal heerlijke nummers, al staan mijn sterretjes bij Junkie's Problems, Saucer-Like en Skip Tracer.

avatar van Timmy28
De solo's in Washing Machine en The Diamond Sea zijn legendarisch voor mij....ook de liveversies op u tube in Duitsland vind ik echt geweldig....1 keer live mogen zien....fan voor het leven??

avatar van nojob
The Diamond Sea

avatar van Tom Turesson
Via 'Sunday' interesse gekregen in Sonic Youth.
Zes albums beluisterd, vanaf Evol over Daydream Nation en Goo beland bij Washing Machine.
En hier ben ik ook blijven hangen. Wat een geniaal album, compleet in die complexloze 1995 tijdsgeest.
Onderschat album, onderschatte groep... maar zo mag het zeker blijven, kwaliteitszoekers dat we zijn!

avatar van itchy
Ik zou Sonic Youth zeker niet onderschat willen noemen, wordt toch echt wel algemeen erkend als invloedrijke band en duikt op in menige belangrijke lijst.

Dit album wordt wel een tikje onderschat

avatar van philtuper
Het gemiddelde van dit album is vééééél te laag. Klassieker, meesterwerk, genialiteit, gekte, tijdloos, en meer van zulks. Geloof me, het allerbeste wat Sonic Youth heeft gedaan. En ze hebben uiteraard heel veel goed gedaan...

avatar van Kronos
Het zijn veelal oudere platen van de band die de hemel in worden geprezen maar Washing Machine verdient inderdaad minstens evenveel lof.

avatar van jurado
philtuper schreef:

Zo zie je maar dat iedereen z'n eigen favoriet heeft van SY, voor mij is dat Goo. Sister heb ik ook erg hoog zitten.
Sonic Youth de beste band ever? Misschien wel.

jurado schreef:
Sonic Youth de beste band ever? Misschien wel.

Natuurlijk is dit discutabel. Zo veel goeds dat deze band gebracht heeft. Kan een hele rits noemen maar aan deze heb ik de fijnste herinneringen.
Hoop dat vele mensen dit album zullen luisteren en op waarde weten in te schatten.

avatar van ArthurDZ
Tussen 1985 en 1995 heeft deze prachtband louter meesterwerken gemaakt, op Jet Set Trash & No Star na misschien. Wat een winning streak!

avatar van ZAP!
ArthurDZ schreef:
...op Jet Set Trash & No Star na misschien...
Haha, da's nou net mijn favoriet. Deze moet ik nog es proberen, maar vond hem indertijd niet heel speciaal.

avatar van itchy

Experimental Jet Set, Trash & No Star

Absoluut!

avatar van HansVon
ArthurDZ schreef:
Tussen 1985 en 1995 heeft deze prachtband louter meesterwerken gemaakt!

? ... Sonic Nurse is uit 2004 en een geweldig album wmb .
Ik heb slechts 3 albums van hun...Dirty, Wasching Maschine en Sonic Nurse. Allen super albums en kan echt niet een beste aanwijzen.
Ben nog wel op zoek naar meer pareltjes, dus hou aanbevelingen in MM wel in de gaten. Maar ach 't is allemaal zo persoonlijk, niet ? ?

ZAP! schreef:

Niet zo speciaal... Die moet ik ff verwerken...

avatar van Yield
Eindelijk ook aangeschaft op 180 vinyl. Dubbel LP, ook dat nog. Blijft van alle SY albums mijn favoriet. Staat beetje ten onrechte in de schaduw van EVOL, Sister en Daydream Nation. Maar ook dat trio is absolute top. Unieke band.

avatar van philtuper
Het titelnummer is misschien wel het beste Sonic Youth nummer ooit* op plaat gezet. 573 magistrale secondes!

* Deze aanname is op puur persoonlijke basis