Banco del Mutuo Soccorso - Io Sono Nato Libero (1973)

Italiƫ
Label: BMG

1. Canto Nomade Per un Prigionero Politico (15:46)
  2. Non Mi Rompete (5:07)
  3. La Citta' Sottile (7:13)
  4. Dopo... Niente E' Piu' Lo Stesso (9:55)
  5. Traccia II (2:38)
Canto Nomade is absolute top. Banco doet een paar dingen die Yes op Topographic Oceans zou proberen, maar met veel en veel mindere resultaten. De vocale melodie is melancholiek en prachtig; in de instrumentale delen rocken ze mijn broek van mijn gat zo af en toe. De 15 minuten zijn voorbij voor ik er erg in heb.
In het slotnummer Traccia II gebruikt de band voor het eerst compositietechnieken uit de klassieke muziek. Dat werkt voor mij altijd uitstekend.
De drie nummers ertussen zijn minder, maar nog altijd heel goed. Ik houd niet zo van best of lijstjes, maar op goede dagen durf ik wel te verdedigen dat Canto Nomade en Traccio II beter zijn dan alles wat ELP, Yes en Genesis ooit hebben gepresteerd.

woordenaar
Dit album, deze band, ontdekt via de toplijst 1973. Wat een ontdekking! Prog vergelijkbaar met, met name, Yes.