Bubu - Anabelas (1978)

Argentinië
Label: Music Hall

1. El Cortejo de un Día Amarillo (19:26)
  2. El Viaje de Anabelas (11:13)
  3. Sueños de Maniqui (9:16)
avatar van schizodeclown
Dit doet me op momenten denken aan King Crimson, en vooral Änglagård(wat pas 13 jaar later kwam), liefhebbers daarvan zullen hier mogelijk ook van smullen.
Maar hier is meer gaande, je kunt van alles vinden op dit pareltje;
jazz-rock(of free-jazz), zeuhl-invloeden,folk, klassiek, maar ook RIO(Rock in Opposition).
Naast de drums bas en gitaar heb je hier ook een ,achtergrondkoor(hemels met grote H), viool,piano, en saxofoon.

El Cortejo de un Día Amarillo is het hoogtepunt van deze plaat voor mij, maar de anderen mogen er zeker ook zijn.
Hoewel je hoort dat dit complex is, blijft dit tegelijkertijd toch toegankelijk, je kan er bij de eerste luisterbeurt voluit van genieten.
En nog een hoop van te zeggen, maar hier laat ik het bij, dit is nog maar me 3e luisterbeurt.

Wat me vooral verrast bij het luisteren van dit album is dat dit pareltje nog zo obscuur is op MuMe na anderhalf jaar.
Ik weet zeker dat een hoop anderen hiervan zullen genieten.
Voor mij een verrassend plezierige ontdekking.

Symfonisch met een grote S. 4,5*

Dit klinkt idd als King Crimson, door de fluit heeft het ook wel wat weg van Harmonium, maar ik hoor vooral veel overeenkomsten met mijn nominatie van een aantal weken geleden, Mar de Robles. Vandaar dat ook dit mij wel bevalt, vooral het eerste nummer is heel sterk. Helaas is de zang wat minder, wat de volgende 2 nummers toch net wat minder maakt. 4* voorlopig.

Misterfool
Lastige muziek! De vergelijking met KC snap ik wel, als ik let op het vileine gitaarspel die aan Fripp doet denken. De muzikale omlijsting is echter een stuk uitbundiger; haast orkestraal. Invloeden van (argentijnse) volkmuziek zijn goed op te merken. Bubu is darnaast niet bang om wat chaotische zijsprongetje te maken in haar composities. Desondanks is dit wel erg mooie muziek die na een aantal luisterbeurten zijn volledige schoonheid prijsgeeft. Ik kan er eigenlijk geen fout woord over zeggen.