REO Speedwagon - Wheels Are Turnin' (1984)

Label: Epic

1. I Do' Wanna Know (4:13)
  2. One Lonely Night (3:22)
  3. Thru the Window (5:02)
  4. Rock 'N Roll Star (3:41)
  5. Live Every Moment (5:01)
  6. Can't Fight This Feeling (4:55)
  7. Gotta Feel More (4:27)
  8. Break His Spell (2:58)
  9. Wheels Are Turnin' (5:51)
avatar van Casartelli
Veel classic rock artiesten beleefden in de jaren '80 niet direct hun artistieke hoogtijdagen. REO Speedwagon was nog een vrij positieve uitzondering op de regel. Wheels Are Turnin' is geen volksverheffing van het hoogste niveau, maar ontbeert ook de bijbehorende pretentie. Wat we hebben is melodieuze, lekkere rock'n'roll met een stuk minder zeurballads dan je van de mannen zou verwachten. Beste nummer: Thru the window. 3½*

Pieter Paal
Hun Amerikaanse nummer 1-hit 'Can't fight this feeling' is een prachtige ballad. Vreemdgenoeg deed het hier helemaal niets.

Pieter Paal
Vandaag stond 'One lonely night' weer op mijn repeat-toets.

avatar van Rinus
Laatste album dat ik van Reo kocht, daarna de band een beetje uit het oog verloren. Solide album, dat gewoon goed wegluistert. Can't fight this feeling is waarschijnlijk het best bekende nummer van dit album. Op vinyl.

Waarschijnlijk hun beste album. Met o.a. Can't Fight this Feeling. Ik ben deze groep interressant gaan vinden toen ik in 1994 dat nummer hoorde op RTL Rock Radio.

avatar van frolunda
Niet van het niveau van Hi Infidelity maar toch wel een vooruitgang ten opzichte van Good trouble.Weliswaar rockt het allemaal wat minder,sommige nummers zijn met een beetje goede wil zelfs poppy te noemen,maar het songmateriaal is van vrij constante kwaliteit.
Twee songs springen er wat mij betreft uit One Lonely Night en de powerballad Can't Fight This Feeling met vlak daar achter het titelnummer.
Verder een goede productie,lekker gitaarwerk van de vorig jaar overleden Gary Richrath en de zang van Kevin Cronin maken Wheels Are Turnin' toch best een aangename plaat.

avatar van Poeha
Door het geweldige topic 1985 - Singles, eigen hitlijsten en besprekingen erachter gekomen dat REO Speedwagon toch meer fijne tracks heeft voortgebracht dan alleen Keep on Loving You. Derhalve maar eens achter dit album aangegaan. En daar heb ik geen spijt van gehad.

Het is geen hoogdravend album, maar er staan vrijwel geen nummers op die me zijn tegengevallen. Alleen de single One Lonely Night en het wat simpele Break His Spell kunnen me minder bekoren. Natuurlijk kwam ik erachter dat Can't Fight This Feeling toch wel een bekend nummer is. Live Every Moment is het andere nummer wat ik als favoriet nummer heb aangevinkt. Twee erg sterke tracks. Sowieso is het middelste deel van het album het sterkst. Thru the Window en Gotta Feel More zijn ook aangenaam, net als de afsluiter/het titelnummer.

Ben nu toch wel benieuwd geworden naar Hi Infidelity uit 1980, ook gezien de waardering hier op MuMe.

avatar van Casartelli
Poeha schreef:
Die en deze zitten met nog twee andere albums en een liveplaat in een Original Album Classics boxje. Aanrader.

avatar van Brutus
Dit album vind ik een stuk beter dan Hi Infidelity.
Wheels are Turnin', One lonely Night en Live every Moment zijn Top nummers.

avatar van vielip
Deze is inderdaad best te pruimen. Toegegeven; het is allemaal wel érg glad en Amerikaans maar so what!? Dat is REO ten tijde van dit album al een heel tijdje. En die stijl beheersen ze meer dan behoorlijk. Waarom Can't fight this feeling in Europa geen joekel van een hit is geworden (zoals in Amerika wel het geval was) is me een raadsel! Geweldige ballad die niks onderdoet voor Keep on loving you mijns inziens.

avatar van gaucho
Deze LP na lange tijd weer eens opgezet omdat ik Can't fight this feeling zowaar op de Nederlandse radio hoorde. Zoals anderen hierboven al stellen: vreemd dat deze Amerikaanse nummer 1-hit (hun tweede na Keep on lovin' you) hier helemaal niets deed. Na de twee singles van Hi infidelity was het hitsucces in Nederland meteen weer over voor REO Speedwagon. Het nummer is, net als One lonely night, hier wel op 45 toeren uitgebracht, want ik heb beide (Nederlandse) singles.

Het klinkt waarschijnlijk allemaal net iets te glad en te Amerikaans voor onze Nederlandse oren. Ik heb REO jarenlang gevolg en heb ook heel wat albums van hen. Het werd langzaam maar zeker allemaal minder. Deze rockt al een stuk minder stevig dan de twee voorgaande platen, al waren de twee singles ook meteen de enige ballads.

Toch is het songmateriaal vrij constant, met het titelnummer, Live every moment en Thru' the window als uitschieters. De rest klinkt een beetje mat. Geen hoogvlieger, maar wel degelijk en consistent. En dat is al heel wat waard.