Architect - The Analysis of Noise Trading (2005)

Duitsland
Electronic
Label: Hymen

1. St. Vodka (Mother Russia) (9:24)
  2. If Jim Would Jam with Richie (7:33)
  3. Vectorize [Original Manipulation] (7:11)
  4. Speed O.J. (6:08)
  5. Suicide Lake (5:06)
  6. Radio Einheit (Fine Mechanism) (7:33)
  7. A Monkeys Testdive in a Highspeed Car with a Broken Stereo (5:46)
  8. Ulverized Substance (7:16)
  9. Ah Chamber Phx (5:00)
  10. Bolzen bei Ilse (6:38)
  11. St. Vodka (Hecq Reconstruction) (7:32)
avatar van Goodfella
Ik zie dat Architect hier weinig hoge ogen gooit. Ik ken z`n andere werk niet zo goed, maar dit is toch een bijzonder fijne release. St. Vodka illustreert direct: het draait hier om knappe, lichtindustriele ritmes en mooie waves. Leuke luistermuziek, klinkt soms wel wat als Somatic Responses op een lekker luie dag . 4*

Veel beter dan de vorige ceedee imo

Krijgt een dikke 5 dit! In hetzelfde rijtje als gridlock of this morn omina.. veel boeiender dan onzinherrie zoals venetian snares e.d.

avatar van Onderhond
Fijn releasje ja, en naar ik mij herinner echt veel beter dan eerdere releases. Durf misschien zelfs een kleine link leggen naar Hecq - Demon Flux. Lekkere mix van IDM, techno en industrial.

Maar waarom Snares er nu weer bij moet gehaald worden

avatar van Onderhond
Laat ik die link met Hecq gewoon maar helemaal doortrekken. Hecq staat hier zelfs met een mix op, Architect staat met een mix op Bad Karma.

Techno door een IDM bril. Machtige sfeer, heerlijke vocal samples. Laatste dagen al een keer of 4 geluisterd, kan hier erg makkelijk 4.5* aan kwijt. Met kans op een kleine 5*.

avatar van Yak
Yak
Door de enthousiaste reacties hier dit plaatje ook maar eens opgelegd. Geen meesterstuk, maar wel er-rug lekker. Tot in de puntjes verzorgde productie die het af en toe ook eens lekker laat stoempen (Bolzen Bei Ilse op 4’27”… WOO HOOO!!). Ik heb wel een beetje moeite met de vocals die bv. track 2 enigszins ontsieren, en bij het 'end of the earth is upon us'-geleuter in Speed OJ had ik ook zoiets van . Maar los daarvan een strak, sterk album. Mooie melodieën, mokerslagen van beats op z'n tijd, sick distortion... zeer fijn. 4* voorlopig.

Yak schreef:

Geweldige sample vind ik dat. Eindelijk eens een track die die sample eer weet aan te doen

Meesterlijke sample inderdaad

"Naar ik me herinner"... luister jij niet iets teveel van dit soort muziek onderhond?

En VS heeft hier idd niets mee van doen, behalve dat het ook onder de IDM-noemer valt en ik een vreselijke takkehekel heb aan breakcore/cuts&beats of hoe je die rommel ook moet noemen.. oninteressant getokkel in de ruimte

avatar van Onderhond
Breakcore is nu niet meteen IDM, andere noemer dus .

En ik ben gewoon Belg, mijn spraakalteraties hebben verder niks met dit soort muziek te maken

avatar van orbit
Ik doel meer op het feit dat je het gros van wat je geluisterd hebt alweer lijkt te zijn vergeten

Maar ik zag dat je panacea ook erg ok vind, onder welke verschrikkelijke noemer moeten we dat plaatsen? Ik vind het overigens ook zeer vette muziek

avatar van Onderhond
St. Vodka (Mother Russia) is echt zo'n machtig trackje. Heerlijk trancy nummertje, maar vooral op het einde, wanneer de helft van het melodietje totaal verschraald, is heerlijk. Wegzweef muziek van de bovenste plank.Verdere uitschieters zijn Speed OJ, toch echt een erg sfeervol trackje dat de klassieke 'So Get Up' sample alle eer aandoet. Radio Einheit die weer met een prachtig melodietje op de proppen komt en de Hecq mix van St Vodka die uit een uberextreem stijlvol stuk Sensation White lijkt weggeknipt te zijn.

Wat vooral opvalt is dat ook in totaal verknipte ritmetracks als Suicide Lake nog steeds een erg makkelijk volgbare undercurrent is die een duidelijke technoswing door het album gooit. Niet dat het eindproduct erg veel met techno te maken heeft, maar het is wel extreem dansbare IDM (en dan niet op een sla-je-buurman-een-blauw-oog manier), en da's best uniek.

Hou het nog even op een erg vette 4.5*, maar die 5* komen dichterbij met elke luisterbeurt.

avatar van orbit
Op verzoek van Omayad nog maar even een uitgebreide recensie over deze meesterlijke schijf

Eigenlijk is de kracht van deze architect dat er geen zwakke track tussenzit. Misschien zijn ze niet allemaal even geniaal, maar het niveau is constant hoog en de sfeer en de spanning die er vanaf druipt blijft eigenlijk de hele plaat aanwezig en boeiend. Ik zal ophouden met mijn oordelen over andere idm, want daarmee is het niet te vergelijken qua uitgestrektheid van het electronische genre. Architect heeft het meest gemeen met de industrieler gerichte acts in het genre, somatic responses (sommig werk), klangstabil, PAL, download of dat soort acts. Het is ook behoorlijk rechttoe rechtaan, zonder al teveel gefreubel. Wat het risico met zich meebrengt dat het soms wat eentonig of misschien voorspelbaar is. Vreemd genoeg is dat niet echt het geval bij deze plaat, want Myer weet de luisteraar steeds weer in een andere verlokking of interessante overgang te trekken. Ik moet wel zeggen dat ik de plaat niet vaak meer beluister en dat sommige nummers me duidelijk veel meer aanspreken dan anderen (speed OJ, Suicide Lake, St. Vodka of A Monkeys Testdive in a Highspeed Car with a Broken Stereo). Ik verlaag mijn stem bij deze dan ook met een halfje naar 4.5* Het blijft echter een act die zeer de moeite is en ik ben benieuwd of Meyer er nog eentje gaat uitpoepen onder de noemer Architect
Voor ander werk van Meyer kan ik de mensen Haujobb en Cleen aanraden, wellicht wat gedateerder, maar volop interessant!

avatar van brooklyn
Welke Doors-track is dat in 'If Jim Would Jam with Richie' ?

avatar van orbit
Horse Latitudes dacht ik.

avatar van brooklyn
Het is duidelijk. Die eerste plaat, St. Vodka (Mother Russia), begint echt één van mijn favoriete electronic tracks te worden. Vette opbouw, alles lijkt te kloppen, technisch erg knappe trucs... bouwt heerlijk op naar een climax, die wanneer hij voluit gaat niet eens erg lang doordendert. Bouwt weer af met pianosample en schitterende waves. Zet hem hard over je boxen en er komt echt een muur van prachtig geluid op je af.

avatar van Yamato
Dit vind ik industrial zoals het moet zijn. Geweldig mooi werkje.

hdk-nl
Die Hecq Reconstruction van St. Vodka is toch wel het geniaalste nummer van het album, de opbouw is veel sterker en subtieler dan in het origineel.

orbit schreef:
Veel beter dan de vorige ceedee imo

Dat ben ik nou helemaal niet met je eens. Ik krijg juist hier soms het gevoel van 'onzinherrie'. Gridlock en Hecq zijn in mijn oren toch echt van een andere orde...

eentonig, schraal, te dansbaar, lichte techno-gloed waar ik niet echt weg van ben, zelfs vocals! Maar daartussen toch wel wat boeiend beatwerk. Tja, voor mij niet op herhaling. 2.5*

avatar van Gyzzz
Hoe bedoel je té dansbaar? Ben je bang dat je ongewild vanzelf gaat bewegen?

bas
dansbaar is bij mij geen equivalent aan goede muziek.

avatar van Gyzzz
Maar toch ook niet aan slechte? Ik vind het wel een opmerkelijk criterium als zijnde een waardeoordeel.

bas
je denkt te zwart-wit! ik vind het soms niet passen, wat een heel goed beeld geeft in een opsomming hoe muziek klinkt en in wat voor stijl het me bevalt of niet (afhankelijk van het genre). Het kan de sfeer in muziek verpesten (of bepalen). Net zoals stemmen dat in mijn ogen kunnen, bijvoorbeeld.