The House of Love - Audience with the Mind (1993)

Rock / Pop
Label: Fontana

1. Sweet Anatomy (3:38)
  2. Audience with the Mind (3:35)
  3. Haloes (3:35)
  4. Erosion (3:22)
  5. Call Me (4:11)
  6. Shining On (3:59)
  7. Portrait in Atlanta (4:29)
  8. Corridors (3:34)
  9. Hollow (4:49)
  10. All Night Long (2:29)
  11. Into the Tunnel (8:11)
  12. You've Got to Feel (4:34)
avatar van blur8
Een steveriger gitaar geluid dan de voorgaande CD's.
Helaas zijn de songs net iets minder uitgewerkt.
Erosion & Hollow spreken mij het meest aan.

avatar van Castle
Hollow is de topper, de rest is ook een 4,0 waard voor mij

avatar van Saldek
Na jáááááááren zie ik deze weer 's in de kast staan, en herinneringen komen als herfstbladeren aan de watervlakte drijven.
Ik wil ze eruit vissen en plaats deze maar eens in de cdspeler...........
De bladeren blijken alle intact en geven mij dat gevoel terug van intensiteit als voortgekomen uit ernst en vreugde.
Eén verschil is dat ik toen geen aandacht schonk aan waar ze over zingen, waar het over gaat. Dat hoefde namelijk niet, omdat de muziek gewoon buitengewoon subtiel is geproduceerd. De nummers zijn separaat maar vloeien met een niet op te merken gloed alle in elkaar over.
Wat is het? Ik zou het plaatsen in alternatieve rockmuziek en past echt helemaal in de tijd van the Cranberries, the Verve, Oasis en Alanis Morisette.
De lyrics graven diep, niet al te poëtisch, maar duiken wel in het diepere. En raar, al wordt er geen geloof gepredict, je neigt wel te denken dat de zanger gelovig is. Niet religieus, dat niet. Want enorm eruit springend, wat de luisteraar niet kan ontgaan (ook mij toen niet) is het nummer van de leegte en verlatenheid dat 'Portrait in Atlanta' heet. Geen nummer om vrolijk van te worden maar wel diep diep ernstig waarin hij zingt: 'And God is just not in us, there are no crucifies.......'. Het is tevens mijn favoriet op deze.
De minste voor mij is 'Hollow'. Die is echt 'gespeeld' en doet mij wat inspiratieloos aan. Als die aan wal was gelaten zou de vaart bijna perfect zijn geweest. De andere uitzondering is nl 'Shining on'. Die is wel enigszins te pruimen maar in het geheel een beetje een flauw buitenbeentje.
Op dit moment speelt het mooie 'Portrait in Atlanta'........de zon is vandaag de meester der blauwe hemelen, geen wolkje te bekennen en ze treedt als zinnende verkwikking door de glazen wand. Zo heb ik het nooit gezien, maar ik beleef de muziek nu best wel anders, krijg een beetje zomergevoel nu en zou de muziek haast interpreteren als zwoele alt. rock. 4*

avatar van Saldek
Ik kan mijn bericht niet meer wijzigen helaas, maar wilde even iets rechtzetten. En wel het stuk in mijn bijdrage waarin ik het heb over geloof en religie. Bullshit is het. Zelfs wat oppervlakkig, dat ik naar aanleiding van dat stukje tekst een heel betoog houd over de band en hun geloof. Ben wezen googlen naar de band, ook aangaande lyrics, en er is verder niets dat ook maar in het minste geval op iets dergelijks duiden doet. Het is waarschijnlijker dat de zanger het gebruikt als een metafoor. De teksten zijn overigens best wel heftiger dan ik veronderstelde.
Wat de rest van mijn bijdrage betreft is het wel oké, maar laat dat religie maar achterwege. Thanx.

avatar van EttaJamesBrown
Saldek schreef:

Prima verhaal, religie of niet.