Witherscape - The Inheritance (2013)

Zweden
Label: Century Media

1. Mother of the Soul (5:38)
  2. Astrid Falls (6:56)
  3. Dead for a Day (4:34)
  4. Dying for the Sun (6:14)
  5. To the Calling of Blood and Dreams (4:34)
  6. The Math of the Myth (3:51)
  7. Crawling from Validity (4:10)
  8. The Wedlock Observation (6:12)
  9. The Inheritance (1:16)
avatar van rushanne
Het nieuwe project van Dan Swano, waar hij behalve de gitaar alles weer zelf bespeelt, en ook alles zingt. Deels grunt, deels cleane vocalen. ik kan niet wachten.......

avatar van Don Cappuccino
Astrid Falls en Dead For A Day zijn al te beluisteren en die vond ik allebei erg sterk.

avatar van rushanne
Inderdaad, Don C. Klinkt allemaal erg goed. En de reviews zijn allemaal lovend, dus ik kan niet wachten tot hij arriveert. Paul Kuhr heeft meegewerkt aan de lyrics, dus ik ben erg benieuwd.

pos
Wat ik gehoord heb klinkt erg lekker. Combinatie tussen Swano's favoriete stijlen Death and prog. Iets tussen Moontower en zijn Nightingale platen. Ik heb de nummers net binnen dus ik ga er de komende dagen lekker voor zitten.

avatar van rushanne
Na een aantal luisterbeurten begin ik voorzichtig met een 4*. Het is een echte groeiplaat, met een aantal uitschieters naar boven. Het verhaal achter de nummers is erg leuk, ik heb de uitgebreide editie, en daarin wordt het hele verhaal uitgebreid uitgelegd. Een aanrader dus

pos
Heeft ook even zijn tijd nodig inderdaad. Viel me de eerste keer duidelijk wat tegen maar is toch een prima plaat. Sommige nummers komen in het begin wat simpel over. Een nummer als Dead for a Day bijvoorbeeld. Uiteindelijk is dat ook gewoon een erg pakkend weliswaar simpel deuntje. Een nummer als Dying for the Sun heeft dan weer van die typische Moontower sound. 3,5 a 4 sterren zal echter het maximum zijn.

avatar van Kronos
Best een goeie plaat dit. Ben er nog niet helemaal uit wat ik er van vind, maar een miskoop is het alleszins niet. Volgens Aardschok duikt Witherscape in het gat dat Opeth heeft achtergelaten en daar zit wel wat in. Het situeert zich dan ergens tussen Watershed en Heritage. Maar de muziek is lang niet zo avontuurlijk en geniaal. Toch valt hier veel te genieten. Het klinkt allemaal erg goed alleen mis ik wat emotionele spanning. Hopen dus dat het er wel in zit en dat meer draaibeurten hiervan meer zullen prijsgeven.

pos
Toch verhoogd naar 4 sterren. Gisteren weer eens op na een week of 2 en toch weer zitten te genieten. Fijne plaat.

avatar van Kronos
Er druppelt zo nu en dan toch nog een mooi waarderingscijfer voor dit album binnen hier op MusicMeter, maar een stormloop is het niet bij The Inheritance.

De eerder onconventionele mix van stijlen heeft wat gewenning nodig maar na een luisterbeurt of zeven beginnen zich steeds duidelijker knappe nummers af te tekenen.

avatar van knoltor
Gisteren eindelijk binnengekregen. Ik ben na een eerste volledige luisterbeurt behoorlijk positief, maar wacht nog even met stemmen. Er zit - zoals hierboven gemeld - waarschijnlijk wel veel meer in verstopt en dat wil ik eerst allemaal eens rustig ontdekken. Maar dat dit wel goed is staat als een paal boven water.

avatar van james_cameron
Best oké, deze band uit zweden die een brug slaat tussen jaren '70 rock en moderne death metal. Het geluid heeft veel weg van het vroege werk van landgenoten Opeth, zonder een echte rip-off daarvan te zijn. Het songmateriaal wordt in ieder geval overtuigend gebracht en is sfeervol geproduceerd. De cleane zangpartijen vind ik niet al te indrukwekkend, maar zodra de zware grunt wordt ingezet leeft de boel flink op. Wel jammer dat de songs niet echt weten te beklijven. Het geluid overtuigt, maar de songs missen net dat beetje extra.