Carcass - Surgical Steel (2013)

Label: Nuclear Blast

1. 1985 (1:15)
  2. Thrasher's Abbatoir (1:50)
  3. Cadaver Pouch Conveyor System (4:02)
  4. A Congealed Clot of Blood (4:14)
  5. The Master Butcher’s Apron (4:01)
  6. Noncompliance to ASTM F899-12 Standard (6:07)
  7. The Granulating Dark Satanic Mills (4:10)
  8. Unfit for Human Consumption (4:25)
  9. 316L Grade Surgical Steel (5:20)
  10. Captive Bolt Pistol (3:17)
  11. Mount of Execution (8:25)
  12. Intensive Battery Brooding * (4:43)
avatar van Don Cappuccino
Hier ben ik echt zwaar benieuwd naar. Captive Bolt Pistol is weer ouderwets ijzersterk, dus laat maar komen!

avatar van B.Robertson
Ik ben ook erg benieuwd naar een nieuwe Carcass. Denk dat ik 'm tezijnertijd laat reserveren, want Captive Bolt Pistol klinkt veelbelovend. Ligt in ieder geval niet in het verlengde van Heartwork/Swansong.

avatar van Edwynn
De cover herinnert in elk geval wel aan Tools Of The Trade. En dus ook aan het label op de Necroticism cd. Lijkt me een goed voornemen dat Carcass niet teruggrijpt op de halfgebakken melodieuze pre-Arch Enemymeuk van Swansong en Heartwork, maar op de eerder genoemde releases. Erg benieuwd of er weer enkele boeiende operatiekamerverhalen op ons af komen.

Pimdo
Damn...het begint toch weer te kriebelen bij mij......

Ik heb Symphonies Of Sickness twee keer in mijn bezit gehad en uiteindelijk twee keer weer weggegeven...

Dit ga ik eens checken.......

Metallica-jansen
Ik ken alleen de halfgebakken melodieuze pre-Arch Enemymeuk van Swansong en Heartwork, die ik toen erg goed vond. En de eerste indruk van dit album: Heartwork deel 2. Maar wel lekker !

avatar van Don Cappuccino
Dit album Heartwork deel 2 noemen is wel heel kort door de bocht. Natuurlijk zitten er elementen van Heartwork in maar vooral nummers als Thrasher's Abbatoir zijn veel harder. Surgical Steel is in ieder geval een sterk album geworden met goede melodieuze death metal.

avatar van Edwynn
Hoorde ik daar blasbeats? Dat is niet des Heartworks. Necroticism lijkt toch de leidraad te zijn. Zij het een nettere variant daarop.

avatar van Dr.Pat
Net voor het eerst geluisterd, maar dit lijkt me wel een topplaat! Carcass klinkt fris, de zang is immer fel en gemeen, melodieus (zeer zeker wel), technisch gitaarspel, en in eigenlijk elk nummer wel een avontuurlijke riff. Hier en daar doet het zeker denken aan het verleden, maar ik denk dat Carcass gewoon een nieuwe cd heeft gemaakt die je niet zomaar met het verleden moet vergelijken.
Een punt geven doe ik nu nog niet, uitkijken naar hun optreden in Tilburg al zeker wel!

avatar van the crook
Huh??? Een nieuwe Carcass anno 2013??? Door de hoes, die wel heel erg teruggrijpt naar Tools of the Trade, dacht ik héél even dat het om een verzamelalbum zou gaan, maar niet is minder waar!

Edwynn schreef:
Necroticism lijkt toch de leidraad te zijn. Zij het een nettere variant daarop.

Als dat zo is, bring it on! Wat een wereldplaat is dat!

Ik ken Carcass niet zo goed, en alle heisa rond hun wederopstanding hebben mij er toe gezet dit album eens te luisteren.

Het eerste woord wat in mij op komt is: Saai. Ik heb het allemaal al vaker en eerder gehoord. Weinig onderscheid tussen de nummers, en weinig variatie.

Nu is dit soort metal nooit mijn favoriet geweest, dus dat zal ongetwijfeld zijn invloed hebben op mijn ervaring met dit album.

Maar dit gevoel bekruipt mij bij meer wederopstandingen: Het hoeft allemaal niet meer, en voegt niets toe aan de discografie van de band. Het is ook geen verrijking van het genre.

Ik zal geen cijfer geven, dat is niet eerlijk
Maar ik laat dit album aan mij voorbij gaan.

avatar van HammerHead
Edwynn schreef:

Geen boeiende operatiekamerverhalen wat mij betreft, in elk geval niet qua sfeer. 't Is melodische death, die snel gaat vervelen. Het zit wel strak in elkaar, maar ik heb toch veel liever de smerige vuiligheid en rotte stukken vlees van Symphonies of Sickness. Dat gezegd hebbende een lichte tegenvaller.

avatar van Edwynn
Ik heb ook geluisterd en ik vind er eigenlijk ook geen zak aan. Veel en veel te netjes inderdaad.

avatar van Dr.Pat
Kan ik me wel in vinden als je het idd vergelijkt met "vroeger", nostalgie noem ik dat, maar dat maakt het subjectief (en met muziek is natuurlijk alles subjectief). Heb zelf ook liever Symphonies Part 2, maar eerlijk gezegd is dit wel een puike plaat.

avatar van Edwynn
Veel met nostalgie heeft het niet te maken. Het is alleen dat Carcass zich nogal anoniem opstelt met deze nieuwe Arch Enemy plaat. Het begint veelbelovend met een Priestachtig intro en het explosieve Thrasher's Abbattoir daarna verzandt het in een grijze melodieuze deathpoel. Wat Surgical Steel voor heeft op Heartwork is dat er dit keer wat meer tempo in zit. Verder gaat het een nogal het ne oor in en het andere oor uit.

Ik geef toe, slecht is het niet. ik moet het nog eigenlijk nog even een paar keer laten bezinken, maar vooralsnog vind ik Surgical Steel niet heel erg memorabel.

avatar van Don Cappuccino
Ik vind het een lekkere plaat maar niet een van de beste Carcass-platen zoals vele recensenten zeggen. Necroticism, Symphonies Of Sickness en Heartwork staan bij mij op een veel hoger voetstuk.

avatar van B.Robertson
Alhoewel ik mijzelf wel tot de Carcass fans reken, betekent dat nog niet dat ik automatisch vooraan in de rij sta om deze nieuwe schijf te kopen. Het is al ruim 20 jaar geleden dat ik platen vooraf beluisterde (Pop-eye, Joure). Eigenlijk schaf ik alles 'blind' aan, houd eens een steekproef op YouTube, of ga af op de recensie in Aardschok. Welnu: bij de bespreking van 'Surgical Steel' lees ik iets te vaak het woordje 'melodie' en wat de raakvlakken met 'Necroticism: Descanting the Insalubrious' aangaat: de nummers op die plaat zijn me eigenlijk iets te complex en te lang uitgesponnen (maar goed, laat de oude score maar staan). 'Surgical Steel' verschijnt vanzelf wel op Marktplaats, en zo niet dan moet Carcass nog maar effe geduld hebben.....

avatar van B.Robertson
Inderdaad via Marktplaats gekocht - de digipack. Als huiskamervulling doet Surgical Steel het wel goed. De snelheid kan me wel bekoren, dat spreekt me meer aan dan de melodie die veelvuldig in de nummers verwerkt is - ik vreesde al het ergste bij het horen van het intro. Gelukkig geen tweede Swansong. Maar mis ik hier de afwisseling van zang tussen Walker en Steer? 't lijkt me vooral Walker die ik hoor. Van Arch Enemy heb ik geen verstand, de laatste CD van Autopsy zal het echter (veel) langer uithouden dan deze Carcass.

avatar van lynyrd
Lief hebbers van Death Metal vinden deze cd een juweeltje en inderdaad het staat weer als een huis, maar je moet er wel van houden...

avatar van the crook
Surgical Steel is op Zware Metalen album van het jaar 2013, ik kan daar niet helemaal bij eerlijk gezegd...

avatar van Edwynn
Ik ook niet. Op death metalgebied is veel beter spul verschenen in 2013. Naar mijn bescheiden mening dan.

the crook schreef:

Als schrijver bij Zware Metalen snap ik er ook niks van. Dat is trouwens van de userlijst, in de redactielijst (die van mij staat onderaan, Mike Klaassen) is deze plaat veel minder te vinden.

Don Cappuccino schreef:

Ook daar komt ie best nog regelmatig voor, vind ik best verbazend. Jij hebt Deafheaven op 1 staan, had ik ook helemaal niet verwacht

avatar van wizard
Aangezien dit album best hoog scoorde in diverse jaarlijsten, heb ik me eind vorig jaar ook maar eens onderworpen aan Carcass’ chirurgische metaal. Van Carcass kende ik verder niks, dus dit album was voor mij de kennismaking met deze Engelsen.

Surgical Steel als uithangsbord dus. Niet een bord dat me de bijbehorende winkel in heeft weten te trekken, in ieder geval. Het album begint erg sterk met het intro 1985 en Thrasher’s Abbatoir. Daarmee heeft de band ook zo’n beetje al het kruid verschoten, lijkt het. De rest van het album is een degelijke death metalplaat, die echter nergens spannend wordt en langzamerhand verzandt in z’n monotonie. Hier en daar komt er een melodieuze gitaarlijn bovendrijven die me even weet te grijpen. Ook 316L Grade Surgical Steel en Mount of Execution zijn de moeite nog best waard, maar die nummers weten het album niet te redden.

Surgical Steel is geen plaat die ik in frustratie halverwege afzet, maar na alle positieve recensies had ik een explosieve plaat verwacht die me weg zou blazen. De enige manier waarop dat nu kan is door Thrasher’s Abbatoir op repeat te zetten vrees ik.

3.5*