The Naked and Famous - In Rolling Waves (2013)

Nieuw-Zeeland
Electronic / Pop
Label: Fiction

1. A Stillness (5:22)
  2. Hearts Like Ours (4:32)
  3. Waltz (5:12)
  4. Rolling Waves (3:39)
  5. The Mess (4:06)
  6. Grow Old (6:36)
  7. Golden Girl (2:12)
  8. I Kill Giants (4:12)
  9. What We Want (4:19)
  10. We Are Leaving (4:39)
  11. To Move with Purpose (5:03)
  12. A Small Reunion (5:45)
avatar van Gloeilamp
Hier ben ik erg benieuwd naar, ik vond hun vorige album erg sterk. Hearts Like Ours is al te beluisteren en dat nummer klinkt veel belovend.

avatar van JoaMuse
Ik zat op dit album te wachten, fijn dat het in aantocht is. 'Hearts Like Ours' is geen 'Young Blood', maar klinkt zeker niet verkeerd.

avatar van stoepkrijt
Hearts Like Ours is zeker geen Young Blood. Muzikaal klinkt het hier en daar wel leuk, maar ik vind het nogal eentonig. Een beetje bleu eigenlijk. Hopelijk is de rest van album wat spannender.

En daar is dan de tweede plaat van the Naked and Famous uit Nieuw Zeeland, maar opgenomen in California. Openingsnummer A Stillness is een sterke opener, erg mooi gezongen en met geweldige synthesizers. Single Hearts Like Ours klinkt heel aardig, maar komt niet in de buurt van het fraaie Waltz: een nummer gespeeld als een soort vlotte the XX, met een heerlijke beat.
De titelsong heeft een fijne synthesizerbasis en... stevige gitaren tussendoor: mooi. The Mess is eerst een vrij simpel wel aardig duetje, tot het halverwege lekker losbarst. Hetzelfde ritueel herhaalt zich op Grow Old, waar ook een stemvervormer wordt gebruikt. Het tweede gezongen deel van het nummer is mooi.

Golden Girl is een kort maar mooi nummer. De titel I Kill Giants klinkt veelbelovend, maar het klinkt toch allemaal vrij vlak, niet heel bijzonder. What We Want is heel verrassend, want daar hoor ik toch wat Fleetwood Mac in terug. Maar een prima song, met ook een mooie piano. We Are Leaving heeft een mooi rustig vrij minimalistisch intro, tot het nummer fraai losbarst. Ook hier een opvallend mooie piano en een 'Arcade Fire' -achtige trommel.
To Move With Purpose heeft een triest sfeertje en 'loopt' best aardig, zeker op het einde. Tot slot een popsong met een akoestische gitaar en strijkers: A Small Reunion. Weer een nummer met Arcade Fire invloeden. Des te verder het nummer komt, des te beter het wordt.

Meer dan de helft van het album bestaat uit echt (hele) goede songs. Een paar songs zijn echt geweldig! De rest varieert van leuk tot heel aardig. Er zit behoorlijk veel afwissling in dit album, ook soms binnen de nummers, terwijl er toch steeds een duidelijke sound van de band te herkennen is. Al met al zeer zeker geslaagd te noemen, dit In Rolling Waves.

avatar van coldwarkids
Alleen What We Want springt er tot nu toe met kop en schouders boven uit.

avatar van hidalgo
heerlijk hier sta ik vroeg voor op deze morgen.

De plaat voor een eerste keer aan het beluisteren en het valt me allemaal wat tegen. Bij hun debuut had ik bij de meeste songs onmiddellijk iets van "wauw" en nu blijf ik wat onverschillig. Het melodieuze van het debuut is er niet en dat valt me wat tegen. Ik ga de plaat nog wat roteren en misschien is een groeiplaat maar ik vrees.

avatar van Shinobi
Het was even wachten, maar na drie jaar dan toch eindelijk de opvolger van het uiterst verfrissende album The Naked and Famous - Passive Me, Aggressive You (2010). Wat me gelijk opvalt is dat het qua sound ietwat rustiger en volwassener klinkt. Het rockt letterlijk iets minder, maar desondanks luistert het wel aardig weg.

Uitschieter is voor mij de single Hearts Like Us. Alleen jammer dat het merendeel van de nummers redelijk eentonig klinkt.

3,5 Sterren voor nu.

avatar van hidalgo
voor eentoningheid een hoge score shinobi het beste nummer blijft young blood
toch

Hearts Like Ours machtig mooi new zeeland 12 points

avatar van Shinobi
Eentonigheid kan op momenten best aardig klinken toch hidalgo.

Beste nummer van The Naked and Famous ben ik nog niet over uit, Punching In A Dream vind ik ook wel goed.

avatar van hidalgo
klopt je moet gewoon punten geven wat een cd waard is shinobi

avatar van hidalgo
shinobi de meeste groepen doen gewoon hun kunstje over een toningheid
gesproken

avatar van hond racisme
Klef CD'tje van een one-hit indie bandje ergens uit Nieuw-Zeeland. Niet mijn ding.

avatar van Martijn Jonkers
Hearts Like Ours inmiddels al tig keer gedraaid, maar het blijft een topnummer!