Loscil - First Narrows (2004)

Canada

5. Modo (5:43)
  6. Brittle (7:33)
  7. Cloister (8:59)
avatar van eviljoke
Een ongelooflijk warme plaat. Ambient loops worden hier aangevuld met Dub-invloeden en lekkere gitaarpartijtjes.
Momenteel is Emma mijn topfavoriet om 2 redenen. Het is gewoon zeer mooi (zomers en nostalgisch) en het is de naam van mijn dochtertje. Ik ga haar dit eens laten horen als ze wat ouder is!

Momenteel een 4. Kans op hoger.

avatar van Jazper
Laat even weten wat ze er van vond he!

Maar inderdaad mooi nummer. Maar geldt eigenlijk voor heel het plaatje.

'Brittle' is heerlijk dromerig
De rest v/d plaat mag er ook zijn.

Razor Disk
Inderdaad, het luistere van Brittle staat gelijk aan verzuipen in een wonderschone droom. Zonder enige twijfel de beste Loscil track.

Skinny Fists
De kwaliteit van Plume heeft me overtuigt om nu ook First Narrows te bestellen. Als ie binnen is zal ik een review schrijven.

Skinny Fists
Hoe briljant wil je ambient hebben? Het zomerse, het pure, het dromerige, het warme: First Narrows heeft het allemaal.

Opener Sickbay heeft een zeer prettig melodie, maar het is niet echt een track die lang blijft hangen. Vooral leuk door de achtergrondgeluidjes die door heel de track te horen zijn.

Lucy Dub is een rasecht Loscil nummer. Lekkere Bassline en veel intressante geluiden.

Het titelnummer is het hoogtepunt van dit album. Zeer warm, vooral door de Prachtige melodie en het gitaartje. Roept ook nostalgische gevoelens op. Briljant!

Emma is de meest opgewekte van het stel. Zoals hier boven al geschreven: erg zomers nummer. Iets harder dan de andere tracks, maar tegelijkertijd net zo dreamy.

Modo lijkt zich niet echt thuis te voelen op het album. Wel erg kleurrijk en prettig.

Tip: Zet Brittle op als je gaat slapen. Binnen twee seconde droom je. Heerlijk.

De afsluiter, Cloister, lijkt veel op First Narrows maar dan triester en langzamer. Perfect om dit briljante album af te sluiten.

Het is jammer dat het vandaag zo regende, want als de zon scheen dan was dit de perfecte soundtrack. Een zeer goed droomalbum met een ietwat mindere start, maar het ontpopt zich tot een waar pareltje. Geef deze man eens wat meer aandacht.

avatar van The Scientist
Goede artiest, maar toch vind ik dit niet zijn beste plaat.. Plume en States vind ik veel beter .. ken je trouwens ook Quiet City al?

Skinny Fists
Vind je Plume beter? Hou meer van het melodieuze van dit plaatje.

avatar van John Doe
Meest aangename en rustgevende plaat van Loscil, al heeft hij altijd subtiele werken. Deze van hem is met name op me gegroeit, waarschijnlijk ook door het spel Osmos, waar - stukken van - de eerste twee tracks regelmatig in voorkomen. Hier ging de producer voor het eerst akoustische instrumenten inmixen. Gitaar en cello zijn te horen, naast een Rhodes en als gewoonlijk Loscil's fijne dubberige elektronica.

Eerste vier tracks zijn verbazingwekkend fijne ontspannen muziek, en dan aan het eind nog Brittle en Cloister om mee af te sluiten. Ongewoon mooie ontspannen ambientesque en dubby plaat. Eenvoudig aan de oppervlakte maar met gevoel afgewerkt. Het gesimuleerde doppler effect in Lucy Dub is bijv prachtig afgesteld.

Van wikipedia:
His 2004 album First Narrows (a reference to the official name of the Vancouver bridge, also known as Lions' Gate Bridge) marked the incorporation of improvised performances by a number of guest musicians: Nyla Raney, cello; Tim Loewen, guitar; and Jason Zumpano, Rhodes piano. Consequently, the songs on First Narrows are more organic and looser in nature than Morgan's previous work.