Loscil - First Narrows (2004)

Canada

5. Modo (5:43)
  6. Brittle (7:33)
  7. Cloister (8:59)
avatar van John Doe
Meest aangename en rustgevende plaat van Loscil, al heeft hij altijd subtiele werken. Deze van hem is met name op me gegroeit, waarschijnlijk ook door het spel Osmos, waar - stukken van - de eerste twee tracks regelmatig in voorkomen. Hier ging de producer voor het eerst akoustische instrumenten inmixen. Gitaar en cello zijn te horen, naast een Rhodes en als gewoonlijk Loscil's fijne dubberige elektronica.

Eerste vier tracks zijn verbazingwekkend fijne ontspannen muziek, en dan aan het eind nog Brittle en Cloister om mee af te sluiten. Ongewoon mooie ontspannen ambientesque en dubby plaat. Eenvoudig aan de oppervlakte maar met gevoel afgewerkt. Het gesimuleerde doppler effect in Lucy Dub is bijv prachtig afgesteld.

Van wikipedia:
His 2004 album First Narrows (a reference to the official name of the Vancouver bridge, also known as Lions' Gate Bridge) marked the incorporation of improvised performances by a number of guest musicians: Nyla Raney, cello; Tim Loewen, guitar; and Jason Zumpano, Rhodes piano. Consequently, the songs on First Narrows are more organic and looser in nature than Morgan's previous work.