Gary Moore - Victims of the Future (1983)

Label: 10

1. Victims of the Future (6:14)

met Ian Paice

2. Teenage Idol (4:07)
  3. Shapes of Things (4:14)

met Ian Paice en Noddy Holder

4. Empty Rooms (6:36)

met Ian Paice en Mo Foster

5. Murder in the Skies (7:17)
  6. All I Want (4:18)

met Mo Foster

7. Hold on to Love (4:26)
  8. The Law of the Jungle (6:16)

met Ian Paice

9. Devil in Her Heart * (3:29)
  10. Blinder * (2:46)
  11. Empty Rooms ['84 Remix] * (4:21)
avatar van ricardo
Ik wilde naast een paar van zijn bluesrock albums nog een ouderwets hardrock album van gary moore in huis hebben, en zat te twijfelen tussen deze en wild frontier.

Heb deze maar genomen omdat dit zijn meest stevige album schijnt te zijn.

Ik heb ook nog met double platinum in mijn handen gestaan, een 3 dubbel cd die ook nog eens minder koste dan deze.

Maar naast still got the blues, blues for greeny en blues alvive uit 1993, vond ik deze of wild frontier de beste keuze, al komt die laatste er misschien ook ooit nog een keer bij.

Klinkt geweldig deze, met idd die galm die je meer op jaren 80 albums hoort. Lekker stevig gespeeld op de ballad empty room na dan.

In wat voor opzicht is wild frontier nog anders dan deze?

avatar van Edwynn
Wild Frontier klinkt wat gelikter. Poppy zo je wilt. MAAARRRR heeft wel weer Over The Hills And Far Away en het keihardst meest ultiem heersende Moore-nummer allertijden aan boord; Thunder Rising. Dat dan weer wel.

Do the math en maak je afweging, zou ik zeggen.

avatar van Heer Hendrik
Nadeel van Wild frontier is dat die wel erg gedateerd klinkt en de vreselijke cover van de Friday on my mind maakt het er niet beter op. De nummers die edwynn opgeeft zijn inderdaad pareltjes. Ik vind het een beetje een 50/50 album. Maar als je de pure rock wilt heb je het juiste album nu te pakken. Murder in the skies is mijn favoriete nummer op dit album

avatar van Tony
Ik zou dan niet Wild Frontier maar Run for Cover erbij halen. Vind ik persoonlijk veel beter dan Wild Frontier

avatar van Jumpjet
Hier nog een stem erbij voor Wild Frontier. Een plaat vol met prachtige songs, mede geïnspireerd door het verlies van Moore's kameraad Phil Lynott. Met Victims of the Future heb je inderdaad een prima oldschool-Gary Moore album te pakken, ik vind alleen de productie zeer matig. (Maar dat zou ook kunnen liggen aan de CD-mastering)
Corridors of Power al geprobeerd?

Tony schreef:

Een waarheid als een koe. Alleen al door het meespelen van Glenn Hughes en onze Lizzy bassist En....veel betere nummers

avatar van ricardo
Opmerkelijk is dat ik devil in the heart, het eerste bonusnummer zeg maar, het lekkerste nummer van deze plaat vind.

En natuurlijk de titeltrack, empty rooms en vooral murder in the skies vind ik ook geweldig.

Ik kan niet zeggen dat ik deze hardrock plaat echt liever heb dan zijn blues periode.

Van zijn blues en live platen heb ik al genoeg in huis, nu nog wat meer hardrock nummers, al wil ik niet zijn hele oevre uit zijn hardrock tijd in huis gaan halen.

Als ik de comentaren lees zou ik wild frontier, corridors of power en run for cover nog in huis moeten halen, maar misschien dat er een verzamelaar is met de beste nummers van die albums af, of evt een goed live album uit de jaren 80.

avatar van Von Helsing
ricardo schreef:

After the War wordt vaak over het hoofd gezien en ten onrechte afgedaan als een zwak album. Behalve twee matige tracks ( "Livin' on Dreams" en "Ready for Love"), staan er heerlijke hardrock tracks op met als hoogtepunt "Blood of Emeralds". Zeker eentje die je zonder meer ook kan aanschaffen, Ricardo.

avatar van Edwynn
After The War heb ik ook. Toffe plaat.

avatar van ricardo
Nog een 4 de plaat die de moeite is dus.

Maar een verzamelaar of live album met de beste nummers uit de jaren 80 is die er ook?

avatar van Edwynn
Ik vind deze verzamelaar heel erg goed. Staat ook wel blues tussen, maar dat past uitstekend. Pak dan de 2cd variant want die bevat geweldig livespul uit de Wild Frontierperiode.

avatar van vielip
Edwynn schreef:

Niks aan toe te voegen! Ga voor de 2cd versie!!

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Geweldig spul uit de Wild Frontierperiode staat op Live in Stockholm 1987 Verder heb ik voor de Classic Album Collection box gekozen (Corridors of Power, Victims of the Future, Run for Cover, Wild Frontier, After the War en allemaal voorzien van extra's).

avatar van ricardo
Heb wat meer nummers uit zijn hardrock periode beluisterd, maar deze heeft veruit het meest stevige geluid, en vind het een pracht album.

Wil je de grootste tegenhanger horen van zijn blues albums dan moet je deze hebben!

Vind vooral de eerste 5 nummers echt super, maar de laatste 3 vallen ook niet tegen.

De albums na deze zijn ook ok, maar een stuk meer poppy.

Je kunt na deze al wel horen dat hij meer richting de bluesrock kant opging.

avatar van gigage
Ik zag in een online store dat er een hele batch (prijzige) Gary Moore import albums in 2015 worden heruitgebracht (mei/juni) waaronder deze. Volgens mij geen deluxe uitvoeringen met een concertje ofzo op een tweede cd.

ricardo schreef:

Victims Of The Future is een van de betere hardrockalbums van Moore, al beperken de hoogtepunten zich wat mij betreft tot het titelnummers, Murders In The Sky én Shapes Of Things.
Wil je hardrock Moore in optima forma, dan zou ik je bijna nog het We Want Moore live album willen adviseren, vol episch gitaargeweld.

Run For Cover, Wild Frontiers, After The War, ze bevatten allemaal wel enkele nummers, maar inderdaad, ze klonken erg gelikt en bevatten ook de nodige niemandalletjes. Nee, als er één album essentieel is in de hardrock periode van Gary Moore, dan is dat Corridors Of Power, geen enkele opvuller, enkele frisse ballads en flitsend gitaarspel, met End Of The World én Can't Wait Until Tomorrow als hoogtepunten.
Een (ondergewaardeerd) album welke vaak over het hoofd gezien wordt en toch het nodige prachtige gitaarspel bevat is Dark Days In Paradise; tis geen hardrock en geen blues, maar luistert heerlijk weg.

We Want Moore is (ook) een sterk LIVE album van Gary. Maar Run for Cover vind ik zijn beste studio product

avatar van gigage
In 1983 kwamen op een enkeling na de beste hardrock acts en gitaarhelden uit Europa. En op het scherpst van de snede speelde Gary Moore. Alle soloos lijken live in één take op de plaat te zijn geslingerd. Rauw en direct, net als de zang. De meest heavy plaat van Moore is tevens mijn favoriet. The law of the muziek busine$$ jungle besliste echter dat er hierna voor een wat radiovriendelijkere koers werd gekozen bij gebrek aan het grote succes.

Ken eigenlijk als metalhead niets van Gary Moore. Maar dit smaakt naar meer.

shrink1972 schreef:
Ken eigenlijk als metalhead niets van Gary Moore. Maar dit smaakt naar meer.

Luister dan ook eens naar zijn album "G-FORCE"

avatar van hnzm
Er zijn mensen die Gary Moore alleen als gitarist trekken. Hoewel ik het er zeker mee eens ben dat hij technisch gezien geen standaard neerzet als zanger, kan ik wel enorm genieten als Gary zich lekker laat gaan. Dat doet hij op dit album gelukkig meerdere keren in het slotdeel van een nummer. Bij Victims of the Future, Devil in her Heart, Shapes of Things, The Law of the Jungle, maar vooral bij Murder in the Skies.

Waarschijnlijk is dit voor mij het ultieme Gary Moore album. Zelfs Empty Rooms, dat ik vroeger als zeikballad zou betitelen, kom ik nu met plezier door. Ik dacht eerst aan een waardering van vier sterren. Nu merk ik dat ik tijdens het luisteren steeds teveel kanshebbers hoor om een selectie van twee favorieten te kiezen. En dat ik de plaat meerdere keren achter elkaar met plezier kan draaien. Dan is 4,5 ster toch meer gepast. En dan dus nog twee favorieten kiezen. Ik wilde eerst beginnen met wegstrepen. Maar elk nummer individueel beoordelen kan natuurlijk ook.

A1 Victims Of The Future - knalt er lekker in na een kort zacht intro, heerlijk couplet, refrein iets te bonkig qua feel, super gitaarsolo met mooie opbouw. Na een refrein heeft het nummer nog een gitaarsolo waar Gary zelf lekker doorheen gilt. (4.5)
A2 Teenage Idol - spetterend gitaarwerk, maar het refreintje is me misschien toch iets te simpel en vrolijk rockend. (4.0)
A3 Devil In her Heart - lekker stuwende riff met tradiotioneel gallop ritme. (4.5)
A4 Empty Rooms - mooie gevoelige bassolo voorafgaand aan de gitaarsolo. Ondanks dat ik van deze ballad inmiddels wel kan genieten, toch iets te weinig pit. (4.0)

B1 Shapes Of Things - ik ken het origineel niet echt. Voelt voor mij gewoon als een vet Gary Moore nummer in plaats van een cover. (5.0)
B2 Murder In The Skies - begint ook met een lekker stuwende riff met gallop ritme. Lekkere shred gitaarsolo. Op het eind van het nummer klinkt Gary's gitaar als een neerstortemd vliegtuig. (5.0)
B3 Hold On To Love - soort lekker stampende uptempo powerballad. Roept bij mij ook associaties op van een ´four-on-the-floor-ABBA-track' in een Gary Moore jasje. (4.0)
B4 The Law Of The Jungle - langzaam en dreigend, met een beetje arabisch toonladdertje erdoor. Roept bij mij associaties op van Kashmir van Led Zeppelin. (4.5)

avatar van hnzm
Ik heb overigens de US vinyl persing in plaats van de Europese versie die ik hier zie afgebeeld. De trackvolgorde is een beetje anders. En ik heb als reguliere track A3 - Devil In Her Heart, waar ik het zonder het nummer All I want moet stellen.

Wat verder opvalt is dat op de US versie alleen Ian Paice credits krijgt als drummer, terwijl op de EU versie Bobby Chouinard de helft van de nummers heeft gedrumd.

Iemand enig idee hoe dat zit? Administratieve fout op de US versie of is de US versie inderdaad helemaal door Ian Paice gespeeld?

Voorlopig lijstje:
1. 4,5 Victims of the Future (1983)
2. 4,0 Grinding Stone (1973)
3. 4,0 Dirty Fingers (1983)
4. 3,5 Corridors of Power (1982)
5. 3,0 Back on the Streets (1978)