The Smiths - Rank (1988)

Label: Rough Trade

1. The Queen Is Dead (4:13)
  2. Panic (3:06)
  3. Vicar in a Tutu (2:33)
  4. Ask (3:21)
  5. Rusholme Ruffians (3:55)
  6. The Boy with the Thorn in His Side (3:48)
  7. What She Said / Rubber Ring (3:43)
  8. Is It Really So Strange? (3:44)
  9. Cemetry Gates (3:09)
  10. London (2:19)
  11. I Know It's Over (7:47)
  12. The Draize Train (4:26)
  13. Still Ill (4:10)
  14. Bigmouth Strikes Again (5:51)
avatar van johan de witt
Klopt, en zeker in 1986 (zoals hier) als ze er een tweede gitarist bij hebben (Craig Gannon).
Dan komt die power nog beter uit de verf.

Ik heb overigens ook de originele BBC-broadcast van dit concert, die iets langer is, 17 songs.
Ironisch genoeg zijn hun inmiddels grootste en bekendste songs - How Soon Is Now? en There Is a Light That Never Goes Out - juist weggelaten hier op 'Rank'.
Misschien iets voor een toekomstige cd-reissue?

johan de witt schreef:
Misschien iets voor een toekomstige cd-reissue?

Ik heb me laten vertellen dat dit iets te maken had met de performance van deze songs. De opnames werden niet geschikt bevonden voor het live-album, dat slechts 1 langspeler mocht beslaan.

avatar van johan de witt
Nou, dat is onzin. Ze werden ook geschikt genoeg bevonden voor de radio-uitzending.
Het klopt wel dat er wegens ruimtegebrek op de LP drie songs moesten sneuvelen. Het zegt misschien ook iets over de status van die twee songs, die pas veel later tot hun meest iconische songs uit zouden groeien, maar destijds gewoon als een albumtrack/een van vele singles werden gezien.

avatar van Jean-Maurice
Al heel vaak overwogen om deze in mijn top tien te zetten. Wat een schitterende live-plaat is dit toch!