The Fall - Extricate (1990)

Label: Fontana

1. Sing! Harpy (5:24)
  2. I'm Frank (3:13)
  3. Bill Is Dead (4:41)
  4. Black Monk Theme Part I (4:36)
  5. Popcorn Double Feature (3:43)
  6. Arms Control Poseur * (4:44)
  7. Black Monk Theme Part II * (2:01)
  8. Telephone Thing (4:12)
  9. Hilary (2:30)
  10. Chicago, Now! (6:00)
  11. The Littlest Rebel (3:37)
  12. British People in Hot Weather * (3:08)
  13. And Therein... (2:54)
  14. Extricate * (3:44)
fastpulseboy
mmmmmm wat een heerlijke gezellige plaat is dit toch.

avatar van dix
dix
Deze plaat begint met een minuut of 2 ongelooflijk vals vioolgekras, waarna drums invallen en er toch nog een song ontstaat. Van The Fall accepteer je zoiets.

Leuk wordt het pas als je je realiseert dat dit het eerste post-Brix album is. Voor onbekenden in de mooie en angstaanjagende wereld van The Fall: Brix was Smith's gitariste en vrouw in de band. Ze verliet Smith en dientengevolge ook de band voor de engelse violist Nigel Kennedy. Krijgt zo'n intro toch een zekere lading .....

avatar van Jesusfreen
Ongeveer één van de beste, droevigste liedjes allertijden staat hier op: Bill is Dead.

Kid A(cid)
dix schreef:
The Fall accepteer je zoiets.

Van The Fall accepteert men alles

avatar van itchy
"This is the greatest time of my life", zingt Smith in Bill is Dead. Ik geloof er echt helemaal niks van. Hij was net gescheiden van Brix en dit is een verre van vrolijke plaat. Ik vind het ook een wat moeilijk geval. Het ligt niet aan de nummers, die zijn goed. Ook is er een erg goede bezetting aan het werk en de plaat klinkt als een klok. Toch lijkt er wat te ontbreken, het blijft allemaal maar een beetje matjes, alsof zeer niet zo'n zin in hadden. Misschien klinkt het allemaal wel wat te professioneel, de plaat had best wat meer lo-fi en stekeliger gemogen.
Maar ook met deze kanttekeningen zijn Bill is Dead, Hillary en Chicago, Now! wereldnummers. Popcorn Double Feauture vind ik altijd lijken op Raspberry Beret van Prince, grappig genoeg. En speaking of grappig, bonustrack British People in Hot Weather is hilarisch!

avatar van Chronos85
Daarbij komt dat zijn vader net was overleden. Het schijnt daar ook op te slaan. Beetje twisted allemaal. Maarja dat is de middlename van Mark E. Smith...

avatar van BarendServet
Raar genoeg word ik er vrij vrolijk van. Op het intro na is het een behoorlijk toegankelijke plaat, en er staan een paar catchy nummers op. Alleen Telephone Thing vind ik echt helemaal niks.