Rob de Nijs - Pur Sang (1985)

Label: EMI

1. Ouverture "Pur Sang" (2:15)
  2. Koele Tranen (3:45)
  3. Zeg Maar Niets (3:49)
  4. Rose Hotel (4:29)
  5. Johnny Soldaat (3:43)
  6. Tussenkleuren (2:48)
  7. Sanbenito (4:25)
  8. Hulpeloos voor Jou (3:43)
  9. Dieper in de Nacht (3:07)
  10. 2 X 1 (3:27)
  11. Zo Mooi (3:15)
  12. Alles Wat Ademt (3:49)
Pieter Paal
'Johnny Soldaat' en 'Alles wat ademt' zijn fantastische nummers.

EVANSHEWSON
Zo'n beetje de laatste elpee die we thuis van deze zanger kochten. Een heel sterk album trouwens, met Koele Tranen, Zeg Maar Niets, en Hulpeloos Voor Jou ongetwijfeld als betere chansons.
Johnny Soldaat is een nogal erg commercieel meezingertje dat me minder ligt, en Alles Wat Ademt was terecht een hele grote hit, toch bij ons in Vlaanderen.

****1/2

avatar van Madjack71
Alles wat Ademt deed het ook goed in Holland...nr.2 als ik het mij goed herinner. Nog steeds een lied dat rond december prima past. Johnny Soldaat vind ik zelf wat overtrokken en de plank mis slaan. Maar over het geheel gezien vind ik Pur Sang zeker niet slecht gedaan. Hoewel ik de maniertjes van Rob niet altijd even goed kan waarderen...het ligt er soms wel heel dik boven op. Maar zingen kan die. Toch kunnen de chansons m.i niet tippen aan bijv. een Robert Long. Ws. ook omdat deze zelf de teksten grotendeels altijd schreef en dat bij Rob daar niet zijn kracht lag. Wel weet hij goed een gevoel aan een tekst te geven. Ach voor een plaatje uit de kringloop, is dit wel aardig.

avatar van Twinpeaks
Prima album van Rob De Nijs.De teksten/ vertalingen van Lennaert Nijgh springen er wel uit hier.De romanticus die De Nijs is,komt hier vaak om de hoek kijken,maar ook de maatschappelijke betrokkenheid is hier alom aanwezig.Een mooie mix van beide zeggen we dan.Goede plaat voor in de late uurtjes als de dag inzakt en de nacht zich aandient. 3 en have sterren

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Klinkt toch wel erg gedateerd nu, met die synthesizerviolen.
Ik ben echt niet zo weg van de muziek van Gerard Stellaard, de teksten zijn wel ok.
Raar: bij een aantal vertaalde covers op dit album, zoals Hulpeloos voor jou (Sometimes when we touch) staat Stellaard als componist vermeld!

avatar van Deranged
Johnny Soldaat weet bij mij een lichte hilariteit niet te overstijgen.

Maar dat is dan ook het enige smetje op deze verder werkelijk waar bloedstollend prachtige plaat van ons aller Robske.

Robske de Nijs.

Die mag er zeker zijn,

avatar van bikkel2
"Laat alles wat aanbrand in hemelsnaam staan".

Was een persiflage van Alles Wat Ademt.
Waren dat niet Henk Spaan en Harry Vermeegen van Pisa of inmiddels Verona?

avatar van Deranged
Ken het niet maar lijkt me bijna net zo komisch als Van Duin die met zijn grappige smoel We Zullen Doorgaan op de hak neemt.

Ben best van een geintje af en toe maar dit stemt mij toch lichtelijk overbodig.

We hebben het hier toch over Nederlandstalige kunstjuwelen.

avatar van bikkel2
Het kwam ineens bij mij op.
Verder niets om deze plaat belachelijk te maken of zo.
Rob de Nijs heeft best sterke dingen gemaakt.
Johnny Soldaat was een leuke single.

avatar van Deranged
Rob is een fluweelzachte crooner met die diepe bas af en toe op exact de juiste plek.

avatar van Deranged
Rose Hotel is wellicht Rob zijn mooiste nummer en sowieso een van de mooiste Nederlandstalige ballades ooit, zo prachtig bezield.

Voortreffelijk gearrangeerd.

Zeg Maar Niets had in dezelfde periode een nummer van Peter Gabriel kunnen zijn.

Wel de albumversie dan, op Youtube staat een versie met clip en die is beduidend minder strak.

Kan maar niet uit over dit album.

Echt een van onze nationale kunstschatten wat mij betreft.

Oeps.

Had ik al gezegd.

Dit kan voor mij dan ook met gemak plaatsnemen naast iets als Zonder Bagage.

Van onze Shaf uiteraard.

Shaf de enige Allerhardste.

Maar dit is ook heel aardig, dus.

Voor wie net als ik op een gegeven moment ook aan het Nederlandstaligen geslagen is.

Aanrader.

avatar van Deranged
Zo Mooi had in dezelfde periode zelfs een nummer van Van Morrison kunnen zijn.

Vanaf zijn comeback in 1973 laat Rob de Nijs met zijn platen een continu stijgende lijn zien die met ‘Pur Sang’ een voorlopige climax bereikt. Een sterke plaat zonder zwakke nummers, de combinatie Stellaard/Meuldijk op zijn sterkst en Lennaert Nijgh die op deze plaat ook nog meedoet. Terecht zowel commercieel (platina) als artistiek (Edison) een doorslaand succes destijds.

avatar van Deranged
Koele Tranen met de onsterfelijke tekst 'wijven zijn voorbij'.

Een gevoel dat we denk ik allemaal in bepaalde mate wel kennen.

Overigens het album op vinyl kunnen scoren en dan krijg je ook de teksten erbij, wat blijkt, naar het schijnt niet werkelijk wat hij zingt op Koele Tranen, zou 'wij we' zijn maar ik haal het er niet uit. Onverbiddelijk nog steeds wat ik telkens weer hoor.

Wijven.

En niets mis mee ook natuurlijk.

Prima tekst zo.

Het past binnen het plaatje.

Om het album op vinyl te vinden overigens niet veel voor hoeven doen. Liep een willekeurige kringloop binnen en het eerste wat ik zag, dat. Stond geprijsd voor 1,50 dus hij zeg zo van tachtig cent dus ik geef 'm 'n euro zeg laat de rest maar zitten. Hij weer raar kijken natuurlijk.

Soms zoeken dingen jou en niet andersom, blijkbaar.

Wijven zijn voorbij ?

Het is "Wij, we zijn voorbij"

avatar van Deranged
Volgens mij heb ik dat in hetzelfde bericht ook al benoemd.

Mensen hier hebben in toenemende mate moeite met begrijpend lezen heb ik het idee.

Krijg steeds van die vragen van 'hoe moet dit, wat staat daar'.

Even zelf een minuutje pakken om het een + ander uit te vogelen.

Lijkt mij.

Nadenken geen recht, maar een plicht.

Je gaat immers ook geen dertig op de snelweg liggen rijen zonder naar represailles uit te kijken, slecht voor de doorstroming en daarmee je medemens.

Neem een voorbeeld aan de schitterende afsluiter hier Alles Wat Ademt.