At the Drive-In - In Casino Out (1998)

Rock / Punk
Label: Fearless

1. Alpha Centauri (3:13)
  2. Chanbara (2:59)
  3. Hulahoop Wounds (3:24)
  4. Napoleon Solo (4:48)
  5. Pickpocket (2:38)
  6. For Now.. We Toast (3:02)
  7. A Devil Among the Tailors (3:12)
  8. Shaking Hand Incision (3:36)
  9. Lopsided (4:41)
  10. Hourglass (3:25)
  11. Transatlantic Foe (3:37)
mmm ik kende deze niet eens

Deze klinkt een stuk minder chaotisch en volwassener dan het vorige album. Het heeft nog wel een vergelijkbare sound, in tegenstelling tot relationship of command. Tot nu toe vind ik dit de beste van ATDI.

avatar van StuF
nou ik vind relationship of command wel wat meer te bieden hebben kwa leuke accenten her en der die er met de productie in zijn gezet. bliebjes ed

maar dit klinkt wat gemeender, wat persoonlijker en vind ik ook de beste ATDI

Ik vind dit het beste ATDI album, hoewel Relationship of Command en vooral Vaya erg dicht in de beurt komen. 4.5*

clutch
Lekker album, komt aardig in de buurt van Relationshop Of Command. Vooral For Now We Toast is geweldig.

Misterfool
Kijk ik hou best van punkrock op zijn tijd. Niet moeilijk doen gewoon lekker rocken. relationship of command had ik al gehoord en vond ik eigenlijk best goed. het was wat noiserig en cedrix gebruikte zijn stem veel Punkier(wat voor mij wat minder is) maar het hield. relationship word gered door sterke songs en heerlijke gitaarpartijen deze cd mist beiden.

Het grootste minpunt van dit album vind ik de teksten. In tegenstelling tot de mars volta vind ik ze nogal nietszeggend en de teksten weten bij mij ook geen enkel gevoel op te roepen. bij de opvolger zijn ze al nietszeggend maar hier zijn de teksten nog slapper tot het irritante toe. ik bedoel maar:

savion is under heel clicking
morse code through movie stills again

the sky had blackened with carrion birds
pinstriped suits and cigarettes tapped danced
through the tepid burlesque

tepid burlesqe, cigarettes tapped danced, carrion birds? wat bedoelen jullie nou hiermee te zeggen? o wacht hebben jullie teveel pils achterovergeslagen. kijk nu snap ik het

cedrix stem gaat redelijk vaak tot in het valse door. het is dan wel punk maar dat is nog geen excuus om af en toe haast vals te zingen. Vaak staat hij gewoon maar uit zijn longen te schreeuwen. Dat is op zich niet erg mits het tactvol gebruikt word. Hier is het irriterend. het leid af

De gitaren klinken erg duf en weinig levenloos. de ritmes zijn weinig pakkend en weinig opbouwend. het enigste nummer waar ik een mooie melodie in kan vinden is napoleon solo. het is zowaar pakkend.

De ballads hebben weinig aantrekkingskracht bij mij. Neem nou hourglass. Na een heleboel opgefokte herrie wil ik een relativerend ruspuntje. EENTJE MAAR. maar nee ze geven mij niet eens een minuut om even op adem te komen. dan explodeert het weer en is het schreeuwerig irritant

Conclusie te chaotisch te ongenuanceerd. en te schreeuwerig zonder inhoud opbouw of ritme. verlaging naar 2*.

beste nummer napoleon solo
slechste nummer hour glass,transatlantic foe

Dit is ook niet mijn favoriete werk van de fameuze krullenbollen, maar let nog maar eens op de tekst van Napoleon Solo. Dat gaat over bevriende fans die doodgingen in een auto-ongeluk.

Wat mij betreft een van de meest intense nummers van ATDI en bepaald niet inhoudsloos of nietszeggend...

Ravenous
@ Misterfool

Gezien je top 10 vind ik het niet heel gek dat je dit niet echt geweldig vind. Ik raad je aan om nog eens wat vaker te luisteren. De meeste nummers zijn idd niet erg pakkend, maar als je ze eenmaal beter leert kennen worden ze ook steeds beter (zo ging het bij mij igg).

Misterfool
tja jongens wat kan ik zeggen. het pakt mij niet. herman noemt het intens.ik snap heus wel dat ze het zo willen maken maar ik vind te druk en chaotisch. voor mij komt het inhoudloos over omdat de teksten zo cryptisch(en dat zegt een progliefhebber) opgeschreven zijn. er is weinig van de oude emotie te vinden. Slechts een nummer heeft een goede tekst. napoleon solo. vooral door de goede symbolisme. this broken harp the alfabeth missing letters enz.

@ravenous ik luister heel wat verschillende stijlen hoor. en punk is mij totaal niet onbekend. ik heb er geen vertrouwen in om ooit nog hiervoor een voldoende uit te delen.

avatar van mpl
mpl
@ Misterfool, begrijp jij die teksten RoC dan wel? Alleen die titels al. Arcarsenal, Extracurricular... En de teksten van TMV. Je meent niet serieus dat je die beter te begrijpen vind...

Misterfool
bij sommige teksten van RoC en tmv heb ik soms nog een leidraad. hier zou ik absoluut niet weten waarover het gaat en ik wil niet als een halve cryptoloog te werk gaan. bij tmv vind ik de teksten nog steeds cryptisch maar gek genoeg shijnt er een schoonheid door heen.

avatar van otherfool
1,5
Na jaren weer eens opgezet maar ik vind het allemaal niet zo spannend eigenlijk. Toch teveel geschreeuw voor mij. Knap dat jullie daar überhaupt teksten uit kunnen halen. Napoleon Solo is een hoogtepuntje, Lopsided ook wel, maar verder is dit eigenlijk niks voor mij. 1,5* dan maar.

avatar van Gajarigon
Eén van de voornaamste voorvechters van de post-hardcore was At the Drive-In. Hun muziek is best te omschrijven als energierijke punkrock die bij momenten verrassend melodieus uit de hoek komt en met expressieve vocalen. Na het debuut Acrobatic Tenement maakte de band furore met hun energetische optredens, maar nadat hun label Flipside ermee kapte leek een nieuw album uitbrengen een lastige taak. Slechts met moeite vonden ze nieuwe gegadigden om een tweede album uit te brengen, want ze hadden (mede dankzij het nogal belabberde debuut) de reputatie dat ze op cd het live-niveau niet haalden. Dit probleem, zo het er al één was, werd omzeild doordat ze dit album live in de studio opnamen. Het resultaat is wel dat In Casino Out, hoewel overmatig gevuld met adrenaline, muzikaal wat dof klinkt en qua zang vaak net iets te hard. De nummers op zich zijn zeker beter dan het debuut, en op enkele uitzonderingen na van het niveau van Relationship of Command. Niet het ideale album om de groep te leren kennen, maar voor de fans een leuke, zij het duidelijk minder goed klinkende afwisseling voor Relationship of Command.

avatar van Hanszel
Net besteld, tijdens het luisteren van Relationship of command (5*), en na het horen van het nieuws dat ze weer bij elkaar zijn!

Misschien kan ik ze toch nog een keer live aanschouwen. Op Lowlands (2000) kende ik ze nog niet *slaat zich tegen voorhoofd* en toen ze in de Melkweg zouden komen kon ik m'n ogen niet geloven toen ik het briefje zag hangen "At the drive-in cancelled" Ik heb nog een ongebruikt/onafgescheurd kaartje....

Oordeel volgt.