David Arnold - The World Is Not Enough (1999)

Score
Label: MCA

1. Garbage - The World Is Not Enough (3:56)
  2. Show Me the Money (1:28)
  3. Come in 007, Your Time Is Up (5:19)
  4. Access Denied (1:33)
  5. M's Confession (1:32)
  6. Welcome to Baku (1:41)
  7. Casino (2:55)
  8. Ice Bandits (3:52)
  9. Elektra's Theme: The Bedroom (2:06)
  10. Body Double (3:00)
  11. Going Down - the Bunker (6:27)
  12. Pipeline (4:15)
  13. Remember Pleasure (2:45)
  14. Caviar Factory (6:01)
  15. Torture Queen (2:22)
  16. I Never Miss (3:22)
  17. Submarine (10:19)
  18. Christmas in Turkey (0:27)
  19. Scott Walker - Only Myself to Blame (3:37)
  20. Luna Sea - Sweetest Coma Again * (5:10)

met DJ Krush

totale tijdsduur: 1:06:57 (1:12:07)
avatar van davidov
Bond moest weer een stapje moderner, de film is nog amerikaanser dan ooit en zo dus ook de soundtrack.

Meer actie, meer snelle nummers, meer techno lijkt wel het idee achter TWINE. ach ik moet zeggen dat hij er mee weg komt want het klinkt allemaal erg goed en het gaat er soepel in. Ja het is even wennen na de vorige soundtrack van David bij TND die tjokvol klassieke instrumenten zat en dus lekker bekend aanvoelde...een beetje de sfeer die monty norman ooit begon in dr.no toen hij de geniale 007 tune componeerde. Bij TWINE zal je dat dus niet hebben, gewoon veel lawaai en bas maar het klinkt goed of je het nou via je oordopjes of de speakers op tv hoort het is een succes. Enige wat ik jammer vind is dat zo de 007 tune erg weinig gebruikt is, het begon al in goldeneye (maar op 2 korte momenten in de film geloof ik) in TND viel het wel mee maar hier propt David alleen tijdens een big boom ff snel het bekende "tata-tataaaaa" erdoor zodat het niet verloren gaat...zonde....mag wel ietsje meer aandacht krijgen. 4.5*

neo
In ''Caviar Factory'' wordt het thema toch nog geweldig gebracht, maar zoals je al zei is het nogal afwezig over het algemeen.

avatar van davidov
ja het zit ook nog wel in meer tracks.

show me the money, your time is up, en idd caviar factory.

maar het is gewoon te zuinig gebruikt, dat is wat ik zo jammer vind....het is de hele tijd (om het maar even in woorden uit te leggen) knal knal boem boem voor 2 minuten lang....bond springt uit een raam "tata tataaaaa" en thats it! Monty norman heeft een 3 minuten lang durende tune gemaakt die na 40 jaar nogsteeds geniaal en niet oud is. Nou zeg ik niet dat ze hele uren moeten vullen ermee, maar af en toe een stuk van 10-30 seconden zal niemand pijn doen.

maargoed je was het min of meer met me eens dus ik zit tegen mezelf te lullen

neo
''Show me the money'' en ''Come in 007, Your Time is Up'' bevatten het thema inderdaad ook nog uitgebreid, mooi overgang ook. Ik vind het sowieso prima dat Arnold ook veel andere muziek heeft gecomponeerd die erg in het verlengde ligt van de vorige score. Vergelijk ''Submarine'' op bepaalde punten maar eens met ''White Knight'' of ''The Sinking of Devonshire''.

avatar van davidov
klopt submarine is weer wat meer instrumentaal dan de rest van de cd, maar toch is dit album in het geheel veel meer techno, gewoon een andere stijl gekozen. Niks mis mee! anders zou ik het nooit een 4,5 geven

neo
Nou vooruit, ik ben ook overstag gegaan

davidov schreef:

Het is echter wel pijnlijk dat Monty Norman nog steeds de credits krijgt

avatar van Thunderball
Redelijk goede tot zeer goede soundtrack met hier en daar wat saaie nummers (vind ik dan!) zoals submarine maar over het algemeen een goede opwindende soundtrack. Ik vind de hier al reeds eerder genoemde moderne versies vh Bondtheme, met name tijdens de teaser op en rond de Thames gebruikt, geniaal. Erg, erg goed!

Maar ook de muziek bv tijdens het begin in Schotland en wanneer Bond in Baku arriveert is erg mysterieus en prachtig. Jammer dat de muziek tijdens het skieen er niet op staat (het ontspannende gedeelte niet de achtervolging!).

Ik had ook liever de actiemuziekmontage van de aftiteling er nog op gehad ipv die uiterst saaie song van Scott Walker, moet ik die eigenlijk kennen? Volgens mij wel een redelijk bekende naam, maar doet bij mij geen belletje rinkelen.

4 sterren!

Thunderball schreef:
...met hier en daar wat saaie nummers (vind ik dan!) zoals The sinking of the Devonshire.

Volgens mij ben je in de war met Tomorrow Never Dies

avatar van Thunderball
ja je hebt gelijk! ik ben ook al de hele dag super duizelig, heb mijn hoofd van ochtend keihard gestoten, dus wellicht dat ik er niet helemaal bij was, want ik begrijp anders niet hoe ik hier bij kwam. Heb het reeds verbeterd, thanks for het me melden!

neo
Dan vond je Antovov van DAD uiteraard ook saai...

avatar van TerryA
David Arnold is eigenlijk een goede opvolger geworden van John Barry met de Bond muziek (Barry was in jaren 60 & 70 verantwordelijk voor ongeveer 90% van alle Bond film scores) en deze soundtrack is misschin wel David Arnold`s beste Bond score tot nou toe.

avatar van JohnWilliams
Goede muziek, David Arnold is de componist op het gebied van Bond, al hoewel...Mancini? Waardering is voor mij 3,5*.

JohnWilliams schreef:

Mancini?

Die heeft nog geen Bondscore gedaan voor zover ik weet. Dé Bondcomponist is John Barry! Die deed er 11. Arnold heeft er maar 4 gedaan maar volgt Barry daar wel mee op.

neo schreef:
Dan vond je Antovov van DAD uiteraard ook saai...

Klopt inderdaad die vind ik erg, erg saai!

Ik geef meteeeeen toe:
uiterst late reactie, maar ik zie hem nu pas!

Bregt schreef:
Mancini?

Je hebt gelijk, ik zat fout.
Ik maakte een foutje, John Barry was de maker van het James Bond Theme en niet mancini. Toch raar, ik geloof toch echt dat ik dat ergens zag staan. John Barry vindt ik dan de beste componist voor de Bond Series, omdat het Bond Theme gewoon te prachtig is. Lekker Theme bijna net zo goed als het "Mission Impossible Theme", deze vindt ik toch leuker, maar beide zijn bekend.

Het Bond theme werd gecomponeerd door Monty Norman en voor het eerst gebruikt in Dr. No. John Barry maakte er de swingende big band versie van die we nu allemaal kennen.

avatar van Thunderball
Tenminste: Dat beweert Norman! Naar eigen zeggen had hij het al gecomponeerd voor een musical (die nooit is opgevoerd) en vond hij dat perfect bij de figuur van James Bond passen,
Barry beweert wat anders.

Zonder Barry was sowieso nooit geworden tot wat het nu is: een klassieker die zijn gelijke niet kent.

èèn van de beter james bond soundtracks. aleen het laaste nummer is zo slecht als iets.

avatar van Thunderball
Die is dan ook niet gebruikt en koos men voor een (re-)mix van de eerder gebruikte muziek in de film als eindtune.

avatar van JohnWilliams
Mooie score van Arnold die echt wel goed kan omgaan met de Bond Style van Barry.

Thunderball schreef:

En die niet op de cd te vinden is!

avatar van Kos
Kos
De titelsong is wellicht wel 1 van de beste Bond songs van de laatste decennia.

Echt vakwerk van David Arnold. En dan ook nog Garbage laten vertolken..

avatar van Thunderball
Sinds eind vorig jaar heeft Lalaland weer een expanded score uitgebracht, dit maal dus van deze film.

TRACK LISTING:

Disc 1
De score:

Gun Barrel*† / Bond Has Left The Building*† 3:13
Show Me The Money† 1:27
Come In 007, Your Time Is Up† 5:20
Balloon* 1:03
The World Is Not Enough 3:54 (uitgevoerd door Garbage)
Dr. Warmflash* :30

Submarine #2** 6:26
Sub Gets It* :46
Christmas In Turkey 1:28
Orbis Non Sufficit*† 4:01
Only Myself To Blame 3:36 (uitgevoerd door Scott Walker)
Totale Score Tijd 97:58

Pipeline (Full Mix)**† 4:15
Remember Pleasure 2:45
Caviar Factory† 6:01
Submarine 10:19
The World Is Not Enough (Demo)* 3:59 (uitgevoerd door David Arnold)
Only Myself To Blame (Demo)* 2:56 (uitgevoerd door David Arnold)
Totale Additional Muziek 43:09
Totale Disc 2 Tijd 67:40

*Niet eerder uitgebracht
**Bevat niet eerder uitgebracht materiaal
† Bevat het “James Bond Theme” gecomponeerd door Monty Norman

Ik heb 'm hier liggen, maar moet 'm nog steeds uit het seal halen.

avatar van Thunderball
Vandaag eindelijk eens de Lalaland dubbelaar beluisterd.

Dit is duidelijk een verbetering op de al bestaande enkelaar, met duidelijk veel meer score en in tegenstelling tot de eerder uitgebrachte DAD dubbelaar staan er nu de songs wel op, maar dit heeft waarschijnlijk er mee te maken dat deze ook door de componist Arnold gecomponeerd zijn.

Verder vond ik ook de demo's van de twee songs gezongen door Arnold zelf interessant om te horen, waarbij hij duidelijk aangeeft hoe volgens hem ze gezongen moeten worden.

Uiteindelijk vind ik deze complete score een fijnere ervaring om in zijn geheel achterelkaar te beluisteren dan de DAD score en is deze uitgave zeker een aanrader en dus het aanschaffen waard.

Wel hoop ik dat de volgende release een nog meer interessantere zal zijn en a.u.b. niet TND, want daar is al genoeg officieel van op cd uitgebracht en de seperate score kun je ook op de dvd beluisteren.

avatar van Thunderball
Lalaland zou naar eigen zeggen het liefste meerdere Bondscores per jaar uitbrengen, maar dit wordt tot nu toe niet toegestaan door EON (De Bond filmproductiemaatschappij van Barbara Broccoli en Michael G. Wilson, die de rechten bezitten), maar ze hebben goede hoop dat in de toekomst dit wel zal gebeuren.

Ik hoop dat ze in ieder geval minstens ééntje per jaar blijven uitbrengen en a.u.b. niet steeds van die veilige keuzes, zoals tot nu toe het geval was, dus de volgende releases geen Tomorrow Never Dies, of Casino Royale, want die kennen we nu wel.

neo
Mits, er geen radicale toevoegingen zijn, is het inderdaad van geen toegevoegde waarde.