Monster Magnet - Dopes to Infinity (1995)

Label: A&M

1. Dopes to Infinity (5:44)
  2. Negasonic Teenage Warhead (4:28)
  3. Look to Your Orb for the Warning (6:32)
  4. All Friends and Kingdom Come (5:38)
  5. Ego, the Living Planet (5:07)
  6. Blow 'Em Off (3:48)
  7. Third Alternative (8:33)
  8. I Control, I Fly (3:19)
  9. King of Mars (4:34)
  10. Dead Christmas (3:55)
  11. Theme from "Masterburner" (5:07)
  12. Vertigo (5:41)
avatar van Ernie
Ik lees nu ook op Wiki dat Dead Christmas als single is uitgebracht! Goede keuze want vind het 1 van de betere nummers

Ozric Spacefolk
Volgens mij niet hoor?

Je moet ook niet alles geloven wat er op wikipedia staat. Eigenlijk: geloof maar niets van wat er op wikipedia staat.

Volgens mij zijn van deze plaat de volgende singles uitgebracht: Dopes to Infinity, Negasonic Teenage Warhead (2 versies) en Look To Your Orb.

Ik heb ze alle 4, maar van Dead Christmas geen spoor. Heb je een andere (betrouwbare) bron?

Ozric Spacefolk
Edit, ik zie hem nu hier ( Monster Magnet - Dead Christmas (CD) at Discogs )

Interessant, ik wist het dus niet. En de livetracks staan ook niet op de andere singles, dus toch iets om naar te zoeken.

Bedankt voor de tip!

avatar van Ernie
graag gedaan zat gisterenacht gewoon wat te lezen van MM op wiki en vond dit wel een interessant nieuwtje. Ja Wiki is idd niet altijd waarheidsgetrouw maar qua geschiedenis van muziekgroepen en wat ze uitgebracht hebben( singles, compilaties...) waar dan ook ter wereld vind ik ze nog niet altijd zo slecht...

avatar van Ernie
En ik ga hem nu toch ook naar 4,5* trekken! (4.5* bij mij zijn potentiele top10-kandidaten) Schitterende spaced-out psychedelische stonerrock de hele plaat lang. Die openingsriff van het titelnummer Wat een binnenkomer. Dan Negasonic teenage warhead : De spacey opbouw, de van LSD druipende teksten en in het refrein die heerlijke hoge gitaar in combinatie met vertellende stem van Dave Wyndorf. Voor die song alleen al zouden ze 4* krijgen maar de rest van de plaat gaat dus op constant niveau door! Look to Your Orb for the Warning, Dead Christmas, Blow 'Em Off & third Alternative zijn de grote favorieten ten huize Ernie.

Hoedijk
Op een doordeweekse dag begin jaren 90 luisterde ik naar de lokale Dordtse radio en opeens hoorde ik een waanzinnig psychedelisch nummer. Shit, de naam van de band vergeten. Daarop een briefje naar de zender geschreven (zo ging dat toen). Een paar dagen later bericht van de inmiddels landelijk bekende Erik van den Berg (OOR). Het was Freak Shop USA van Monster Magnet, toen nog onder het Sub Pop label. In het begin klonken ze experimenteler psychedelisch, dit is een meer volgroeide plaat en wat mij betreft de beste.

avatar van protemaziclon
Ik studeerde indertijd nog en op de flat waar ik woonde hadden we een flatkroeg. Daar was ik regelmatig te vinden aan en achter de bar. Zo ook op een avond had ik bardienst met een vriend. Hij had een nieuwe cd (was toen net uit) gekocht en die moest ik luisteren. Het zou geweldig zijn. CD in de cd-speler, volume vol open en toen wow. Hij had geen woord teveel gezgd dit was inderdaad geweldig. De hele cd meerdere keren gedraaid die avond\nacht. Volgende dag gelijk naar de lokalen cd-boer gegaan en heb hem ook gekocht. Nooit een seconde spijt van gehad.

En het klopt wel met 10 glazen bier en een paar joints klinkt het nog heftiger, vooral de joints helpen daarbij. Als je helemaal knetter thuis kwam van een avond stappen en dan nog even dit op de headphones zetten. Dat was dan een geweldige trip. Ook de twee uitgebrachte albums voor deze waren daarvoor uitermate geschikt.

Maar zonder geest veruimende middelen blijft het ook gewoon een geweldig album. 5*

avatar van jurado
protemaziclon schreef:
Ik studeerde indertijd nog en op de flat waar ik woonde hadden we een flatkroeg. Daar was ik regelmatig te vinden aan en achter de bar. Zo ook op een avond had ik bardienst met een vriend. Hij had een nieuwe cd (was toen net uit) gekocht en die moest ik luisteren. Het zou geweldig zijn. CD in de cd-speler, volume vol open en toen wow. Hij had geen woord teveel gezgd dit was inderdaad geweldig. De hele cd meerdere keren gedraaid die avondnacht. Volgende dag gelijk naar de lokalen cd-boer gegaan en heb hem ook gekocht. Nooit een seconde spijt van gehad.

Mooi verhaal

1995:
Ik was al een tijdje dik fan van MM en had hoge verwachtingen van dit album.Meteen de cd én lp gekocht. Viel eerst wat tegen daar ik de harde psychedelische kant van MM gewend was. Spine of God, Superjudge en vooral Tab ging er bij mij dagelijks in. Dopes to infinty was een groeiplaat en luister de lp, die ik koester, nog altijd erg graag.

avatar van davyvdp
Even vanonder het stof gehaald en damn wat is dit toch nog altijd een vet album.
Dit gaat de komende weken op repeat. Mijn favorieten zijn het titelnummer, Negasonic teenage warhead en Ego, the living planet.

avatar van lennert
Voor mij wel een van de beste stoneralbums ooit. Het is een genre waar ik toch vaak wat dubbele gevoelens over heb omdat het heel snel echt oersaai kan worden, maar Monster Magnet heeft met die no-nonsense rock n' roll attitude altijd een hoop goedgemaakt bij me. Ik denk dat we vanaf dit album ook wel kunnen zeggen dat Dave Wyndorf als zanger en tekstschrijver echt veel meer credits zou moeten krijgen dan hij nu krijgt.

Het is nog steeds geen ultiem album, daarvoor vind ik Third Alternative net wat teveel slepen. Hitsingle Negasonic Teenage Warhead is echter wel een heerlijke song, terwijl ook Look To Your Orb For The Warning, All Friends And Kingdom Come, Ego, The Living Planet en Theme From Masterburner stonergiganten zijn. Dan is het ook leuk als kortere nummers als Blow 'Em Off en King Of Mars de ronde doen. Het geeft het album afwisseling en dynamiek. Geeft mij in ieder geval zin om er weer eens wat paddestoelen in te gooien.

Tussenstand:
1. Dopes To Infinity
2. Spine Of God
3. Superjudge
4. 25... Tab

avatar van RuudC
Lekker stoer album. Monster Magnet kiest op Dopes To Infinity voor een directer en helderder geluid. Het psychedelische karakter heeft er weinig onder te lijden en weer komen Wyndorf en co met geweldige songs als Negasonic Teenage Warhead, Look To Your Orb For The Warning en All Friends And Kingdom Come. Wederom een heerlijk album, maar halverwege zakt het me allemaal toch net teveel in. King Of Mars is dan weer te gek, maar aan het eind wordt ook weer een paar keer misgeslagen. Ik denk dat Monster Magnet er beter aan had gedaan om hier wat nummers weg te laten. Het is mijn ogen niet de stonerklassieker die velen er wel van maken, maar hij is best ok.

Tussenstand:
1. Spine Of God 4,5*
2. Superjudge 4*
3. Dopes To Infinity 4*
4. 25 TAB 4*

avatar van Ernie
Met Dead Christmas en Vertigo noteer ik toch nog 2 mooie hoogtepunten op het einde van de plaat RuudC.

avatar van jurado
Naar mijn mening een ultiem brouwsel van goede songs en psychedelisch rockgeweld. Schitterende plaat.

avatar van RuudC
Ik sluit niet uit dat ik er ooit nog een halve ster bij gooi hoor.

Dead Christmas vind ik gaaf. Vertigo... mwa.

avatar van MarkS73
Geweldig album. Ik leerde ze in 1995 kennen door een verzamelalbum waar Negasonic Teenage Warhead op stond en was direct verkocht. Datzelfde jaar speelden ze in de Melkweg waar ik met een vriend uiteraard naar toe ging. Van veel veel concerten uit die tijd kan ik mij nog maar flarden van herinneren maar dit optreden staat mij nog redelijk helder voor de geest vooral omdat de frontman behoorlijk onder invloed was en een groot deel van het optreden zijn songs liggend op het podium de nummers vertolkte, maar vooral door wat er de nacht na het concert voorviel.
De volgende ochtend liepen we door het centrum van Amsterdam na een nacht doorzakken en kwamen we toevallig de zanger van Monster Magnet tegen, dwalend door de stad. We dachten aanvankelijk dat we met een junk te maken hadden, het is toch Amsterdam en in de vroege ochtend is dat niet echt de meest veilige plek om beneveld rond te zwalken op die leeftijd, maar zagen al snel wie het was. Uiteraard spraken we hem aan, leuk als hij even te horen krijgt wat een geweldige avond hij ons heeft bezorgd, maar een zinnig gesprek zat er helaas niet in. Wij waren niet bepaald nuchter maar Dave al helemaal niet. Een surrealistische ervaring is nog een understatement. Wel een gave herinnering aan een concert uit de tijd dat ik serieus naar concerten begon te gaan. Een geweldig album dat ook wel voor een periode in mijn leven staat.