Glass Hammer - The Inconsolable Secret (2005)

Label: Arion

1. A Maker of Crowns (15:21)
  2. The Knight of the North (24:39)
  3. Long and Long Ago (10:23)
  4. The Morning She Woke (5:36)
  5. Lirazel (4:30)
  6. The High Place (3:33)
  7. Morrigan's Song (2:23)
  8. Walking Toward Doom (2:06)
  9. Mog Ruith (2:03)
  10. Through a Glass Darkly (6:55)
  11. The Lady Waits (5:46)
  12. The Mirror Cracks (2:12)
  13. Having Caught a Glimpse (13:23)
avatar van Flipper
Op dit dubbelalbum komt met name de voorliefde voor de muziek van Yes tot uiting. Het is een mix van ELP/YES en Dead Can Dance (CD2). Van 'Having caught a glimpse' krijg ik de rillingen, zo mooi, Een van mijn favorieten van 2005.

avatar van snarf349
culture of ascent heet de nieuwe plaat van glass hammer.

en hij is gelekt.

avatar van snarf349
en daar staat me toch een mooi nummer op - life bij light -, over yes gesproken !
gezongen door jon anderson.

avatar van Brunniepoo
Al een tijdje niet meer verkrijgbaar dus het heeft me nog best even gekost om een origineel exemplaar te bemachtigen van deze veelgeprezen cd.

Ben er nog niet helemaal uit wat ik er nou van vind. Muzikaal is het groots, meeslepend, vooral heel erg Yes (ELP hoor ik er beduidend minder in) en bovenal: erg goed.

Maar dan die zanger

De eerste cd 'The knights' ademt veel Yes. Echter bij de tweede cd 'The lady' is dat beduidend minder het geval, hier zijn veel rustige, klassieke en folk invloeden met bijv. viool en koorzang te beluisteren. De eerste track van cd 2 klinkt trouwens nog wel vrij Yes-achtig (Parallels). Deze tweede cd spreekt me persoonlijk het meest aan.
Verder zit er bij deze Deluxe Edition nog een derde cd 'Remix'. Dit omvat zo te horen opnieuw ingespeelde en anders klinkende versies van de twee tracks van cd 1 en drie tracks van cd 2, met ruim 69 minuten speeltijd. Jon Davison neemt hierop deels de vocalen voor zijn rekening wat het Yes gehalte verder verhoogt.
Voor de echte liefhebbers denk ik dan maar, ik heb aan de twee originele cd's eigenlijk wel voldoende.
Wel beschouw ik The Inconsolable Secret als een van de betere Glass Hammer albums.