Katatonia - Last Fair Deal Gone Down (2001)

Zweden
Rock / Metal
Label: Peaceville

1. Dispossession (5:36)
  2. Chrome (5:14)
  3. We Must Bury You (2:50)
  4. Teargas (3:23)
  5. Transpire (5:56)
  6. Tonight's Music (4:20)
  7. Clean Today (4:23)
  8. The Future of Speech (5:40)
  9. Passing Bird (3:38)
  10. Sweet Nurse (3:57)
  11. Don't Tell a Soul (5:42)
  12. Sulfur * (6:23)
  13. March 4 * (3:53)
  14. Help Me Disappear * (5:14)
avatar van Alicia
Hoe is 't mogelijk, maar Last Fair Deal Gone Down van de Zweedse zware gitarenband Katatonia is het zoveelste ijzersterke album op een rij!
Dat komt door de gewéldige melodieën, de mooie melancholieke zang van Jonas Renkse, de sfeervolle instrumentatie en de fraaie zware gitaren. Het zijn inderdaad groeiers, de albums van Katatonia. Luister je iets te oppervlakkig of verwacht je snelle, oorverdovende, hoofdruis veroorzakende, fulminerende hersenkrakers, dan kun je je misschien gaan vervelen of zelfs afhaken. Echter, voor de romantisch ingestelde, zachtmoedige (of zwaarmoedige) dromer, is dit nu precies het juiste metaal.

Maar vergis je niet! Katatonia is geen allemansvriendje. Mijn grote broer vind dit tamelijk droge takkenherrie en de buren zijn er al helemaal niet blij mee.

Toppers van deze plaat: allemaal! Al vind ik, op het prachtige Sulfur na, de bonustracks weer stukken minder !

avatar van namsaap
Ondanks dat de band hier weer en stapje zet in de ontwikkeling van hun geluid, is dit album er nog steeds niet een waar ik superenthousiast van wordt. Jonas’ zang wordt beter, maar klinkt nog wat eentonig. Daardoor klinken de nummers als geheel ook nog wat vlak.

Wel het beste album in hun discografie tot dan toe.