Biosphere - Dropsonde (2005)

Noorwegen
Electronic
Label: Touch

1. Dissolving Clouds (4:28)
  2. Birds Fly by Flapping Their Wings (6:35)
  3. Warmed by the Drift (6:51)
  4. In Triple Time (5:50)
  5. From a Solid to a Liquid (5:19)
  6. Arafura (5:04)
  7. Fall In, Fall Out (7:11)
  8. Daphnis 26 (6:45)
  9. Altostratus (5:11)
  10. Sherbrooke (5:55)
  11. People Are Friends (10:39)
  12. In the Shape of a Flute * (6:17)
totale tijdsduur: 1:09:48 (1:16:05)
titan (crew)
Weer een lekker relaxed nieuw album van Biosphere, als is het allemaal wat "ruiger" dan zijn vorige albums. Dat is met name te wijten aan de swingjazzinvloeden die hier en daar zijn verwerkt. Geen meesterwerk als Substrata, maar toch zeer genietbaar. 3,5*.

Label Noorwegen?

Ik heb het al laten wijzigen.

Zo snel kan het soms gaan

titan (crew)
En dat allemaal in 3 minuten!

Beginnersfouten.....

Sietse
Zeer matig album voor Biosphere standaard. Wat netter/gelikter dan zijn vorige 4 albums (Shenzou, Autour de la Lune, Cirque en Substrata)

avatar van Onderhond
Is deze ergens te horen ? Of zitten jullie allemaal toevallig op hetzelfde kamertje ?

Edit: het eerste dus. Altijd zo leuk voor andere mensen om even een linkje te geven

Onderhond schreef:

Best een aardig album voor als je net geen stilte wilt horen, maar ook geen muziek

Sietse
ik heb hem ergens via een minder legaal kanaal gehoord...maar zal hem zeker nog wel een paar keer draaien, misschien ga ik de verborgen schoonheid nog ontdekken.

avatar van Onderhond
Ik weet het toch niet zo met dit soort "populaire" ambient projectjes ... het klinkt niet slecht, maar oh zo braaf. Ik zat (echt toevallig) weer even Wilt te luisteren voordat ik dit opzette, en de term "dark ambient" is dan toch echt niet meer van toepassing wat betreft Biosphere, al heb ik dat nooit echt gevonden.

aERo kan ik trouwens afraden om echt minimalistische muziek te gaan luisteren. Voor ambient is dit zelfs erg geanimeerd, zozeer dat het twijfelachtig wordt om het in dat vakje te proppen.

En nog één ding. "Avant-garde" ? Wat wordt er nu eigenlijk met dat genre bedoeld, want dit is toch redelijk doordeweeks allemaal ?

Onderhond schreef:

Aanvankelijk vond ik dit wel wat hoor, maar uiteindelijk mis ik wat spanning, wat stekeligheden.
Als je dit al geanimeerd vond dan neem ik jouw advies graag tot mij

Sietse
dark ambient is het zeker niet, avant-garde net zo min.

minimal music kan ik zeker wel aanraden, maar dan moet je toch iets anders nemen dan dit, het is nou ook niet echt wat ze noemen minimal music. John Cage heeft hele mooi minimal music gemaakt, bijv. Of Steve Reich. Wat modernere minimal music is Mitchell Akiyama, die met zijn muziek een grote ode aan Steve Reich maakt.

Sietse schreef:
dark ambient is het zeker niet, avant-garde net zo min.

Ik heb zelf het genre avant-garde aangegeven bij gebrek aan beter. Vind het zelf ook niet ideaal. Het is gewoon ambient en geen dark-ambient (dat is Biosphere m.i. ook nooit geweest). Minimal music is het ook niet, daarvoor zit er toch iets teveel afwisseling en vaart in.

Overigens heeft de term minimal music weinig te maken met het volume van de muziek. Het is zeker niet zo dat ambient en minimal music synoniemen van elkaar zijn. Maar goed, dat is meer een discussie voor in het forum .

Electro_
Wel aardig dit. Mooi dat op die hoes in het midden een ster zit. 3*

Electro_
Volgens mij hoort die witte rand er trouwens niet omheen. Aan de linkerkant is hij namelijk smaller dan aan de bovenkant enzo.

titan schreef:

Ik zou voor dit album electronisch meer dan genoeg vinden. Er zijn zoveel electronische ambient albums op mume die niet bij avant-garde horen en deze net zo min. Ik zie heel graag gewoon avant-garde verwijnen als term op deze site...veranderen naar experimenteel ofzo...

Inderdaad is het ook geen minimal music, toch nog wel iets te bombastisch (om het zo maar te omschrijven)

Ja dat is een van de fouten die vaak wordt gemaakt omtrent ambient, net zoals dat ambient altijd zacht en rustgevend moet zijn...wat dus echt grote onzin is. Al is er natuurlijk wel genoeg ambient die ook bij de minimal music past.

briljant album. maar gooi em alsjeblieft niet in een hokje! dit is geen muziek, dit is gods adem! 5

Sietse
lol, zeker niet zo bekend met ambient.

eigenlijk niet nee. tips?

Sietse
ja zeker...deathprod bijv. Ook Noors.

Zelf ben ik nogal groot liefhebber van Thomas Köner, Troum, Stars of the Lid en Harold Budd om eens enkele totaal verschillende ambient dingen te noemen. Is allemaal beatloos integenstelling tot Biosphere.

Albums:
Thomas Köner - Teimo/Permafrost
Troum - Sigqan
Stars of the Lid - Ballasted Orchestra
Harold Budd - Avalon Sutra
Deathprod - Boxset (of hoe heet dat ding ook alweer)

Verder natuurlijk een aanrader om ook wat Brian Eno te luisteren.

En ook erg leuk van Nederlandse bodem is Machinefabriek (waar ik toevallig nu een nieuwe cd'tje van aan het luisteren ben)

Qua beatloos is ook 'Autour de la lune' aan te raden van Biosphere!
Sfeervolle impressie van een ruimtereis in geluid. Erg mooi, vooral op de koptelefoon van je Mp3-speler terwijl je een wandeling maakt ofzo.
De afbeelding hier van 'Dropsonde' is trouwens van de vinyl-versie, die's maar de helft zo lang als de CD en focust op de nummers met de beats. De CD heeft dus een andere cover...

luxaflex
Kyran schreef:

luxaflex
whoops...
daaronder:
Zorg dan wel dat je de cd op 320kbps importeerd want anders krijg je een vervorming! Die geluiden op Autour De La Lune zijn nogal laag...

sja ik weet t niet hoor. biosphere blijft voor mij toch gods adem, de tips zijn wel aardig, maar hebben niet die extra subtiliteit. biosphere blijft altijd biosphere, alles is perfect. niet alleen bij dit album, maar al zijn albums. autour de la lune is inderdaad geweldig. net als shenzhou beatloos en zo rijk. bij de tips mis ik dat je ne sais quoi. misschien is dat het verschil tussen ambient en gods adem.

jherb schreef:

*grin* ben niet zo ingewijd in God's adem maar zag tot mijn grote ongenoegen dat er (bijna) niets van Philip Jeck op Musicmeter staat.
Qua goddelijk en ambient zijn de laatste 2 soloalbums van 'm, 'Stoke' en '7', ook erg aan te raden!

Sietse
Philip Jeck is inderdaad ook erg mooi, moet ik ook maar weer eens een keer luisteren.