Earth Mk. II - Music for Mammals (2013)

Label: Excelsior

1. The Warden (2:57)
  2. Only Human (2:28)
  3. Timelapse (3:18)
  4. The Operation (3:24)
  5. Friends (3:48)
  6. The Image You See (2:25)
  7. Memories (3:09)
  8. Together (3:00)
  9. Forever Yesterday (3:11)
  10. I Think You're Not the Kind of Person That You Say You Are (3:31)
  11. My Universe (2:50)
  12. Don't Mind Me (3:07)
  13. Here I Am (3:08)
avatar van JoostBo
'Earth Mark Two' is Hugo van de Poel en Music for Mammals is zijn solodebuut. Met zijn jeugdvriend Jacco Gardner maakte hij in 2010 al een album onder de naam The Skywalkers.

Music for Mammals wordt omschreven als een 'sixties psych plaat vol lo-fi melodische popliedjes met zowel akoestische- als fuzz-gitaren'. Bij het luisteren naar het album doet de muziek me denken aan het eerder dit jaar verschenen album van Jacco Gardner wat niet zo verwonderlijk is, alleen vind ik het eindresultaat allemaal iets minder pakkend en catchy.

Voorlopig zet ik in op 3,5* en ik ben benieuwd of deze beoordeling in de toekomst omhoog of omlaag gaat.

avatar van Kaaasgaaf
Ben verbaasd over de negatieve reacties hier. Ik vind het een bijzonder fijne plaat en eigenlijk best wel afwisselend. Natuurlijk, door de typische productie en constante stemvervorming, heeft de plaat een heel duidelijk afgebakend geluid, maar dat vind ik er juist heel sterk aan. Binnen dat geluid komen er heel wat soorten liedjes voorbij. Vergelijkingen met Jacco lijken voor de hand te liggen, maar voor mij roept deze plaat een heel ander soort sfeer op. Ook sprookjesachtig, maar dan wat duisterder, vreemder en nonchalanter. Ja, dit plaatje bevalt mij wel!