Samael - Passage (1996)

Zwitserland
Label: Century Media

1. Rain (4:01)
  2. Shining Kingdom (3:37)
  3. Angel's Decay (3:37)
  4. My Savior (4:09)
  5. Jupiterian Vibe (3:23)
  6. The Ones Who Came Before (3:42)
  7. Liquid Soul Dimension (3:42)
  8. Moonskin (3:57)
  9. Born Under Saturn (4:18)
  10. Chosen Race (4:08)
  11. A Man in Your Head (3:43)
avatar van Sanvean
Uitstekende plaat van een geweldig eigenzinnig klinkende band, het Zwitserse Samael.

De kruising tussen forse metal en electronica zorgde voor een paar erg goede platen en songs.
Geen enkele andere band klinkt echt als Samael. Totaal eigenstandig oeuvre, wat betreft hun latere albums dan. De eerste albums bevatten zeer zware, slepende, duistere dark metal. Ook niet verkeerd, trouwens.

Prima plaat, Passage!

Dionysos
Ik heb deze ooit eens gekocht in een of ander voordeelpack, samen met Ceremony of Opposites.
Niet veel later weggeruild, ik vond hem saai.

avatar van Eddie
Dat ik hier nog niet op gestemd had zeg. Dit is een van mijn favoriete platen. een geniale kruissing tussen dark electronic en Black/Death metal. De nummers zijn aan de ene kant melangolisch aan de andere kant duister. De productei is lekker vet doch niet te vet waardoor ook de drum computer blijft staan en niet ondergeneeuwd word door gitaargeweld. Ik kan moeilijk zeggen welk nummer het beste omdat ze allemaal geniaal zijn, maar als ik er een moet noemen dan toch Jupeterian Vibe (elleen al vanwege de geniale clip die er bij hoord)

avatar van Eddie
Een band die (in ieder geval bij mij) een beetje in de vergetelheid is geraakt. Ik kan me herinneren dat ze midden jaren 90 toch echt één van de grote beloftes van de metal scene waren. Samael maakt alleen geen hapklare brokken, en live was het (op zijn zacht gezegd) nou niet echt spectaculair. Daarnaast werden ze steevast geplaatst in de black-metal hoek gestopt, wat gezien hun vorige platen ook niet geheel onterecht is. Industrial/Gothic dekt denk ik wat beter de lading.
Deze plaat verdient meer aandacht dan hij tegenwoordig nog krijgt, passage is een goede mix tussen Gothic metal (maar dan zonder vervelend sopraantje) en electronic/Industrial. Heerlijk donker en sfeervol, met een eigen identiteit. Als ik een band mag noemen die een beetje in zelfde straatje zit dan komt Moonspell het eerst in me op. Overigens, de 5* die ik hiervoor had staan vind ik wel weer wat te veel van het goede, maar nog altijd een hele dikke voldoende!