Rico - Man from Wareika (1977)

Cuba

16. No Politician *
  17. Firestick *
  18. Ska Wars *
avatar van Echo01
Afschuwelijk dat ook dit reggae album tot op heden nog niet door iemand is besproken, terwijl dit echt een goed album is en Rico veel muziekfreaks ook bekend zal zijn door zijn latere rol in The Specials. Denk maar aan het nummer 'A Message to you Rudy' en je hebt de juiste man gelijk in je hoofd zitten.

Inderdaad, Rico is die trombonist van het eerste album van The Specials, maar heeft nog later ook meegespeeld in de band van Jools Holland. Toch zijn dat niet de redenen dat Rico Rodriquez (want dat is zijn echte naam) in 2007 op Buckingham door de koningin zelfs werd geridderd tot Member of the Order (MBE) of the British Empire. In Jamaica (en in de normale wereld) is Rico dan ook vooral bekend door zijn rol in talloze reggaeopnames. Niettemin is zijn eigen 'Man from Wareika' uit 1976 (dat in 1995 door het Island label heruitgebracht werd als Roots to the Bone) zijn bekendste werk.

Tijd dus voor de bespreking: meest opmerkelijk is dat er niet op dit album wordt gezongen, maar vreemd genoeg mis ik dit werkelijk niet, want ik geniet voortdurend van de opmerkelijke mix tussen reggae, ska en souljazz waarbij Rico zijn trombone al dan niet blaast tussen ander koperwerk en dat heel goed weet te combineren met de reggae ritmes van (onder meer) de zeer funky drummende Sly Dunbar. Helaas weinig dub op het originele album of in de extra tracks, maar dat komt omdat er ook een dub-uitvoering van dit album bestaat, te vinden onder de titel 'Wareika Dub'.

Het album bestaat ook uit enige covers waaronder een opmerkelijke bewerking van het deuntje van de film 'Star Wars' (hier 'Ska Wars' geheten) en 'You Really Got Me' dat we natuurlijk nog kennen van The Kinks. Ik heb de remaster aangeschaft die in 2004 uitkwam op Island Japan omdat hier 8 extra tracks op staan met onder meer de 2 genoemde covers.