King Crimson - The Night Watch (1997)

Label: DGM

1. Easy Money (6:15)
  2. Lament (4:14)
  3. Book of Saturday (4:09)
  4. Fracture (11:28)
  5. The Night Watch (5:28)
  6. Improv : Starless and Bible Black (9:13)
  7. Improv: Trio (6:09)
  8. Exiles (6:38)
  9. Improv: The Fright Watch (6:04)
  10. The Talking Drum (6:35)
  11. Larks' Tongues in Aspic (Part II) (7:51)
  12. 21st Century Schizoid Man (10:38)
avatar van platedraaier
Geweldig mooie opname van dit concert in het concertgebouw van Amsterdam in 1973. King Crimson is goed op dreef. Nergens heb ik het gevoel dat het uit de hand loopt. Alles gaat lekker door. Dit ligt me wel.
Nu is deze bezetting van Fripp, Bruford , Wetton en Cross natuurlijk ook niet de minste van King Crimson.

avatar van avdj
Heet dit album niet Live in Amsterdam 1973?

avatar van platedraaier
avdj schreef:
Heet dit album niet Live in Amsterdam 1973?

Nee, op de zijkant staat King Crimson The Night Watch (Live at the Amsterdam Concertgebouw November 23rd 1973)

platedraaier schreef:
Nergens heb ik het gevoel dat het uit de hand loopt. Alles gaat lekker door.

Nou, het loopt niet echt uit de hand maar er gaat wel wat mis: tijdens the Nightwatch houd de Mellotron van David Cross het voor gezien. Je hoort vervolgens dat hij snel overschakeld op het elektrische pianotje dat hij daar boven op heeft staan. Krijg je gelijk wel een heel aparte versie van het nummer van.

Maar de band zat vervolgens wel met een probleem. De bedoeling was namelijk dat de opnames van die avond zouden worden gebruikt als basis voor het album Starless And Bible Black. Dat ging dus ff mis voor wat betreft het nummer The Night Watch en dat is dan ook een van de weinige nummers op die plaat die nagenoeg in z'n geheel in de studio is opgenomen.

Hmm op basis van (jullie) punten het album aangeschaft. (had zelf al een album of 4 van ze)
Zit toch dicht tegen freaken aan hoor.
Enfin eerst nog een paar keer draaien ...

avatar van ChrisX
Tja, dat het tegen freaken aan zit is niet zo gek aangezien een groot deel (de nummers dienen als basis) van de optredens in die tijd van KC geimproviseerd waren. De ene avond wat meer als de ander. Dit concert is dan nog redelijk 'conservatief' wat dat betreft.

De Great Deceiver box met opnames van deze bezetting laat soms avonden horen die echt heel ver gingen qua improvisatie.

Lekker album hoor

Joy
ken dit (nog) niet

maare, ff opiniepeiling, wat vind men van b'boom?

ook live

(dit omdat het een supervette plaat is en ik de enige ben die het schijnt te kennen, althans, ik ben de enige met een reactie op die plaat, terwijl het toch een behoorlijk hoogtepunt is in crimson's bestaan)

Omayyad
Joy schreef:

Als je naar de stemmen kijkt, zie je dat je niet de enige bent die die plaat kent...

Joy schreef:
ken dit (nog) niet

maare, ff opiniepeiling, wat vind men van b'boom?

ook live

Persoonlijk vind ik Absent Lovers het beste (officiele) live album, het laatste concert in de 'Discipline"bezetting.

on-topic: Iemand uit m'n stamkroeg is ooit tijdens dit concert als jong-pubertje het Concertgebouw binnen geglipt. Hij vond de muziek verschrikkelijk maar wat ben ik godsgruwlijk jaloers op hem.

Joy
Omayyad schreef:

5, das te weinig

voltazy
zeer sterk live album, een beetje in de stijl van the great deceiver.. alleen dan minder lang.
optreden komt ook uit de zelfde tijd, dus niet zo gek.

Sterker nog: Starless and Bible Black bestaat voor het grootste deel uit opgepimpte versies van dit optreden.

avatar van ricardo
Dit is dus het album Starless and Bible Black, maar dan in live vorm, of moet ik dit live album anders zien? Natuurlijk staan er ook nummers op van het debuutalbum en natuurlijk van Larks, maar is grotendeels Bible Black geloof ik of niet.

avatar van kaztor
Nou... Een groot deel van Starless staat in pure vorm op dit album, maar niet alles.
Dat maakt SABB trouwens totáál niet overbodig, vergis je niet!!!

Het zit zo: Van dit optreden zijn opnames gebruikt voor dat album en ook overdubs toegevoegd.

avatar van ricardo
SABB is in niets met voorgaand en later materiaal te vergelijken, of wel?

avatar van kaztor
Nou, het ligt perfect tussen LTIA en Red in, hoor, met het verschil dat de nummers op kant A korter zijn. Maar het is in mijn opinie een classic.

ricardo schreef:
SABB is in niets met voorgaand en later materiaal te vergelijken, of wel?

Ja hoor, duidelijk wel... het is precies midden tussen de geimproviseerde chaos op Larks Tongues en de meer gecomponeerde stukken op Red. Ga je het echter vergelijken met nog ouder of jonger materiaal, ja dan past het inderdaad daar niet bij maar dat is eigenlijk bijna altijd zo bij KC.

Uitstekend album van King Crimson. Ongepolijste nummers, maar in een geweldige uitvoering en goede geluidskwaliteit. Fripp, de oer-Britse gitarist, laat horen een geweldenaar te zijn met zowel heavy als subtiel gitaarwerk. Inderdaad, verschillende opnames van dit concert zijn naderhand gebruikt voor hun studioalbum Starless and Bible Black.

avatar van kaztor
Vandaag in z'n geheel op de Ipod beluisterd. Live is KC inderdaad zeldzaam goed (ook op B'Boom). Dit is een must voor elke KC-liefhebber!

avatar van ricardo
Neem dan The Great Deciever, want daar staat op 2 dubbel cd's gewoon het beste uit de periode '73/'74. En dat maakt deze release misschien wel licht overbodig.

Aquila
ricardo schreef:

Toch niet. Op de Box staat het een beetje door elkaar geknipt, bovendien zijn al deze uitvoeringen bijna allemaal superieur aan die van de Amerikaanse Tour ide ook op USA te vinden is. Ik heb sowieso ongelofelijk veel dubbelingen, omdat ook in de Collector's Club veel concerten uit de 73/74 periode zijn verschenen, maar alleen zijn de moeite waard. Mijn favoriete nummer 'ever' staat erop: 'Exiles' en naast de improvisaties moet je ook uitkijken naar Dr. Diamond (een song die nooit een studioalbum haalde, maar wél geweldig is).

avatar van liefkleinhertje
Teksr:zie alle lovende worden boven
Mening:beter kan niet