Jamiroquai - Travelling Without Moving (1996)

Pop / Funk
Label: Sony

1. Virtual Insanity (5:40)
  2. Cosmic Girl (4:03)
  3. Use the Force (4:00)
  4. Everyday (4:28)
  5. Alright (4:25)
  6. High Times (5:58)
  7. Drifting Along (4:06)
  8. Didjerama (3:50)
  9. Didjital Vibrations (5:49)
  10. Travelling Without Moving (3:40)
  11. You Are My Love (3:55)
  12. Spend a Lifetime (4:14)
  13. Funktion (8:27)
Favourite
Lekker album, was de bedoeling dat ik erbij ben in ahoy, oktober.. maar helaas, ging niet door

Inderdaad lekkere niks aan de hand muziek. Ik draaide het toen best graag, tegenwoordig grijp ik er niet meer naar.

Favourite
aERodynamIC schreef:

Tja in 1996 was ik 4 maar draai het album nu wel graag

Geweldig album.

IK ben er wel bij 7 oktober.

Voor mij is dit z'n beste album, funky en lekker voor in de auto.

avatar van george clinton
Dit is inderdaad een lekker dansbaar album maar z'n hoogtepunt is voor mij toch 'The Return of the Spacecowboy".

geweldig album

Jay Kay's stem is gruwelijk, maar uiteindelijk is de instrumentale Didjital Vibrations mijn lievelings

daarvan kan je behoorlijk van space

...het grappige van Jamiroquai is dat zijn gemiddelden allemaal liggen tussen 3,1 en 3,4...zo constant. Niemand vindt dat hij slechte platen maken maar schijnbaar ook geen uitmuntende...

avatar van nuf
nuf
deze plaat boiet mij niet zo, ik val er bij in slaap. zitten wel wat leuke nummers op maar al met al is het album me te soft

avatar van beruk
Diekmans schreef:

goede omschrijving, leuke muziek maar mist net dat vleugje tabasco om het echt pittig te maken.

avatar van korenbloem
leuk albym dit. En ik sluit mij aan bij beruk en diekmans. Leuke muziek maar niet uitmuntend

avatar van fluidvirgo
De eerste 2 platen vind ik wel degelijk uitmuntend. Vanaf hier ging het imho downhill...
Niet dat dit een slechte plaat is, verre van zelfs, maar het mist dat stukje spanning om echt hoog te scoren.
Songs als Virtual insanity, Cosmic girl en Do you know where you're coming from? (die hier niet opstaat zie ik nu ) zijn dan wel weer tracks van de bovenste plank en die geven mijn beoordeling wel weer een ruk in de goede richting.

***1/2

avatar van xfader
Echt een relaxed album, hoewel hij niet de hele tijd kan boeien. Travelling without moving en Virtual Insanity zijn erg goed.

EVANSHEWSON
Ik vond die eerste platen ook stukken beter; Wat kan me hier nog boeien?
Virtual Insanity, Cosmic Girl, Alright en Travelling Without Moving, dan heb ik het zo'n beetje gehad.
Middelmatigheid troef voor de rest.

***

avatar van YoG
YoG
Vind dit zn beste album.. helemaal kapotgedraait.. zo erg dat ik me er nu aan kapot irriteer
4,5 !! %$#^$%#^$!!!!!

Dat bonus nummer is briljant !

Kingsnake
Hier begint de comemrice al toe te slaan.

veel disposable pop en disco.
Een aantal positieve uitschieters maken dat ik toch maar een 3,5 geef.

avatar van Tijn79
Voor mij by far de beste plaat die ze nooit meer zullen maken!!

Kingsnake
Kingsnake schreef:
Hier begint de comemrice al toe te slaan.

veel disposable pop en disco.
Een aantal positieve uitschieters maken dat ik toch maar een 3,5 geef.

volgens mij was mn toetsenbord kapot...

ik bedoelde natuurlijk 'commercie'.

avatar van FunkStar
Een TE gek album met allemaal lekkere nummers zoals Cosmic Girl, You Are My Love, Alright en natuurlijk Virtual Insanity!

avatar van Twinpeaks
Aardig plaatje ,waarvan ik nu of steeds niet weet hoe hij in in collectie komt.Heel vaak zal ik dit iet draaien ,maar zo eens in de zoveel tijd komt ie eens voorbij en dan klinkt het best aardig ,al is de houdbaarheid natuurlijk beperkt.Muzikaal en vocaal zit het prima in elkaar ,maar er staan toch wel een aantal niemendalletjes op deze cd.Leuk voor erbij ,maar zeker geen hoogvlieger. 3 sterren

avatar van Shelter
Best leuk album, niet super hoogstaand maar luistert wel lekker weg.
Virtual Insanity klinkt funky en pop tegelijkertijd, de clip vond ik ook altijd erg leuk om te zien.
Cosmic Girl vond ik vroeger heel vet maar na verloop van tijd wordt het wat minder, desondanks nog steeds wel een van de betere nummers. Alright is een beetje een feel good nummer en voor de rest vind ik als highlight het reggae nummer Drifting Along. Voor mij zelfs het beste nummer.
Didjerama is standaard een skip moment, nooit wat aan gevonden.
Didjital Vibrations hetzelfde.
Eigenlijk vind ik dat het vanaf track 8 behoorlijk inkakt.

Ozric Spacefolk
Het was een goede stap van JK en co. om de songs wat puntiger en korter te brengen. Meer funk, soul en disco dit keer.

De kern van de band is nu wel erg tight, en wordt wel de classic line-up genoemd: JK, Smith, Zender, Akingbola, Katz, McKenzie en Buchanan, aangevuld met Winston Rollins, Martin Shaw en Adrian Revell.

De band neemt zelfs een reggae-uitstapje middels Drifting Along.

De jams die de band op de eerste twee platen speelden worden achterwege gelaten en komen alleen naar buiten op het 8 minuten durende Funktion.

avatar van Zuurmatje
Telkens wanneer ik 1 nummer van jamiroquai draai denk ik: Wauw, wat supergoed is dit eigenlijk, waarom draai ik dit niet vaker. Goede instrumentatie, lekkere stem, creatieve songstructuren. En dan ben ik bij het 4e liedje en dan ben ik er al weer helemaal klaar mee.

Ik kan de vinger er niet opleggen hoe dat komt. Misschien dan toch te weinig authentiek ofzo. Toch was dit een leuk buitenbeentje midden jaren 90. Stond heel ver vandaan van de grunge, hip hop, trip hop, house en britpop die ik toendertijd luisterde.

avatar van Shelter
@Zuurmatje, wellicht vloeken in de kerk maar ik vind de zanger eigenlijk helemaal niet zo bijzonder. De producties/geluid van de band maken het funky en smooth, de zanger ziet er heel excentriek uit en heeft charisma maar puur luisterend naar zijn stem vind ik het eigenlijk middelmaat

avatar van Zuurmatje
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben ja, die zanger zingt prettig, maar vrij emotieloos.

Heeft er nog iemand tips in dit genre? Waren er eigenlijk meerdere bands die die soort muziek maakten begin jaren 90? Was Jamiroquai onderdeel van een bepaalde stroming of stonden ze volledig op zichzelf? Door welke acts waren ze beinvloed?

Ozric Spacefolk
Zuurmatje schreef:

Jamiroquai zijn voornamelijk beinvloed door Earth Wind & Fire, Stevie Wonder en andere 70's funk.

Toen Jamiroquai begon met muziek maken, noemden men het Acid-jazz, maar je kan het ook jazz-funk noemen.

Bandjes die hetzelfde doen als Jamiquai zijn: Incognito, Brand New Heavies, Brooklyn Funk Essentials, The Groove Collective, The RH Factor, Liquid Soul.

avatar van Shelter
US3 heeft er soms ook wat van weg maar die hebben meer hiphop erdoorheen gewerkt maar zeker smooth en funky/jazzy.
Inderdaad ook brand new heavies en Incognito (die laatste heeft echt enorme ups en downs).
Buckshot LeFonque past er ook nog wel tussen denk ik

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Deze plaat schommelt bij mij altijd tussen de 3* en 3,5*. Lekkere, niets-aan-de-hand achtergrondmuziek die op elk moment in de zomer gedraaid kan worden. Niets mis mee.

avatar van orbit
Mijn probleem is juist het niets-aan-de-hand gehalte van deze muziek.. misschien voor op de achtergrond, voor op de voorgrond wil ik toch andere muziek

avatar van Minneapolis
Ik hoor net "Could Heaven Ever Be Like This" van Idris Muhammad, en ik herken gelijk de baslijn uit Alright, en meen nog meer Jamiroquai elementen te horen. Of andersom uiteraard.

avatar van Axeqlusive
Een album dat ik vroeger leende uit de bibliotheek, nadat ik kennismaakte met Jay Kay en consorten door de veel getoonde videoclip van Virtual Insanity op MTV. Later op cd gekocht en ondanks dat ik die niet veel heb gedraaid ben ik gisteren toch overstag gegaan voor de 2LP versie. Ik kwam hem tegen bij de Platen & CD Beurs in Utrecht voor 50% van de 25,99 euro in verband met een minimale. Naar die schade ben ik nog steeds op zoek, maar ondertussen ligt het album wel op de speler.

Nu ben ik geen danser, maar stil zitten met de beentjes is er niet bij. Het is die muziek die me terugbrengt naar mijn schooltijd. De eerste twee nummers zijn gelijk weer lekker, soms een lekkere diepe bass erin ook (vinden de buren leuk), maar het gebruik van de hi-hat bij een Cosmic Girl is zo opvallend dat als je er op gaat letten het bijna irritant wordt. Bijna... want stiekem vind ik het gewoon een fijn album. En het is niet alleen maar funk, ook ballad Spend A Lifetime is best wel erg fijn.

Toch zijn er wel degelijk wat mindere nummers, vooral in het middendeel. Zo kabbelt Drifting Along maar voort in een reggae-achtig deuntje en didgeridoet Didjerama er wel erg lustig op los. Alles bij elkaar is dit voor mij persoonlijk toch het fijnste album van deze Britse band. Toch heb ik bij Jamiroquai altijd een beetje het idee dat als je een album bezit, je ze eigenlijk allemaal wel hebt. Maar het blijft lekkere muziek! Wat hierboven ook reeds wordt gezegd; lekkere niks aan de hand muziek van een band die hier patent heeft.

avatar van Minneapolis
Axeqlusive schreef:
Toch heb ik bij Jamiroquai altijd een beetje het idee dat als je een album bezit, je ze eigenlijk allemaal wel hebt..

Niet helemaal.. Ik zou eerder zeggen: met de eerste 2 (Emergency on Planet Earth en The Return of the Space Cowboy) heb je het beste van ze. Die vind ik nog steeds relevant: origineel, funky, warm, soulful, hier en daar wat exotisch (didgeridoo/ reggae). Daarna werd het inwisselbaar, en gaandeweg ook killer. Deze nummer 3 zit er nog tussen in. Commercieel een groot succes weliswaar.

avatar van uwoga
Lekker album! Virual Insanity blijft heerlijk. Lekker funky album met soms een vleugje experimenteel.

3.5*