Groove Armada - Vertigo (1999)

Electronic / Pop
Label: Pepper

1. Chicago (7:22)
  2. Whatever, Whenever (3:49)

met M.A.D.

3. Dusk You and Me (5:39)
  4. Pre 63 (6:26)
  5. If Everybody Looked the Same (3:38)
  6. Serve Chilled (5:09)
  7. I See You Baby (4:40)

met Gram'ma Funk

8. A Private Interlude (3:55)
  9. At the River (6:33)
  10. In My Bones (4:44)

11. Your Song (5:07)

met Sophie Barker

12. Inside My Mind (Blue Skies) (7:59)

met Sophie Barker

13. Mary * (4:24)
  14. Rap * (4:15)
  15. I See You Baby [Fatboy Slim Remix] * (5:43)

met Gram'ma Funk

totale tijdsduur: 1:05:01 (1:19:23)
Wonderlijk mooi album dit
Sommige tracks spraken me pas na lange tijd aan, andere direct bij de eerste keer luisteren.

avatar van Djarune
De grote hit "I See You Baby" heeft weinig gemeen met de rest van het album. Gelukkig maakt dat de sfeer ten goede. Het album bevat heerlijke tracks en het wordt gezien als het beste album van Groove Armada. Het komt met name door tracks als "Chicago", "Dusk You & Me", "Serve Chilled" en "At The River".

If Everybody Looked the Same is alleszins een klassieker.

Bloompje schreef:

If Everybody Looked the Same is alleszins een klassieker.

En wat te denken van I see you baby ? (SHAKIN' THAT ASS !!!!).

aERodynamIC schreef:

En wat te denken van I see you baby ? (SHAKIN' THAT ASS !!!!).

Heel vreemd, ik zat gister Top of the Pops te kijken (sorry...) en daar kwam dit nummer langs onder vermelding van "NIEUW"... Opnieuw uitgebracht ofzo?

avatar van Djarune
opnieuw uitgebracht ofzo?

Klopt. Is opnieuw uitgebracht wegens de lancering van hun 'Best Of' album + dvd

avatar van T.O.
Ik vind If Everybody Looked the Same het minste nummer van dit album. I See You Baby vind ik beter, maar ook geen hoogvlieger.

At the River _0_

avatar van dj maus
De downtempo tracks bevallen mij een stuk beter dan de wat stompzinnige dansvloertracks.

Tracks als At The River en Inside My Mind zijn een heerlijke mix van melancholie en euforie.

avatar van andnino
Best een goede cd, alleen dat I See You Baby heb ik er in mijn mp3-versie tussenuit geknipt en op cd zal ik m hoogst waarschijnlijk skippen. Lichte hekel aan dat nummer.

Beetje saaie downtempo/lounge, wat mij betreft. Misschien leuk voor tijdens een flinke after-dinnerdip, maar als pure luisterplaat doet het toch niet voor mij. Al is At the River wel een aardig nummer.

Ik vind de latere Groove Armada toch wat interessanter.

avatar van pureshores
If everybody looked the same is toch wel de topper met leuke Tribe called Quest sample.

I see you baby is de bekende track, de album versie is housey terwijl de Fatboy Slim remix meer een Fatboy Slim nummer was, vind deze versie ook niet veel aan eigenlijk.
Er is ook een remix van Futureshock die goed te doen is.

Leuk om Sophie Barker hier al te horen, later bij Zero7.

teneur van het album is buiten de bovengenoemde singles vrij sloom ja, iets wat op latere albums minder voorkomt

avatar van Kos
Kos
pureshores schreef:

Deze album versie is juist vele malen beter dan die single-versie.

avatar van pureshores
met welgemeende excuses, ik bedoel dus ook dat ik de album versie prefereer aan de bekende FS remix

avatar van Weirdo Wizzy
Groove Armada's Vertigo is zo'n album dat de muzikale tijdsgeest van toen wel aardig samenvat. Het downtempo-genre was aardig populair destijds en ook de meer dansvloergerichte tracks hebben die typische eind jaren 90 sound. Al moet gezegd worden dat het downtempo-aspect wel de boventoon voer hier.

Om maar het meest positieve deel van het album te beginnen; de opener 'Chicago' is een heerlijke binnenkomer en wat mij betreft ook gelijk het beste nummer van de plaat. Fijn dromerig nummertje dat uitgebreid de tijd neemt om op te bouwen. Lekker funky ook. Wat hierna volgt is voornamelijk een hele resem aan voornamelijk rustige - over het algemeen - aangename tracks. Het heeft daarnaast wel wat te weinig opveermomentjes; het kabbelt wel wat tam voort. Zo'n dancenummer als 'I See You Baby' zorgt wat dat betreft dan nog wel voor de afwisseling, maar deze hit heb ik altijd maar een vrij matig nummer gevonden.

Verder kan ik hier als liefhebber van de genres die hierop te horen zijn wel mee uit de voeten, maar een topper is het ook weer niet.