Moonspell - Wolfheart (1995)

Portugal
Label: Century Media

1. Wolfshade (A Werewolf Masquerade) (7:43)
  2. Love Crimes (7:33)
  3. ...Of Dream and Drama (Midnight Ride) (3:58)
  4. Lua d'Inverno (1:48)
  5. Trebaruna (3:29)
  6. Vampiria (5:35)
  7. An Erotic Alchemy (8:05)
  8. Alma Mater (5:37)
  9. Ataegina * (4:00)
avatar van Agony
Vampiria!!! AARHHG... mooi man. Weer een oude kraker op de site; 4,5 sterren.

avatar van Eddie
Vampiria..., hmm erg goede track, op een vreemde manier heel evil. DE track van deze plaat is en blijft voor mij nog altijd Alma mater, de begin riff is een van de beste die ik ken (lijkt overigens wel erg op een rif van Cradle of filth in "the rape and ruin of angels") Om over het refrein nog maar te zwijgen. Geniaal. Ongekend goede plaat, jammer dat moonspel dit niveau niet vast wist te houden, pas op the antidote wisten ze weer dit niveau te halen alleen is de stijl inmiddels wel heel erg veranderd. 4.5*

Een goeie en vooral gevarieerde plaat. Hoogtepunten zijn inderdaad 'Vampiria' en 'Alma mater'. Maar zet daar maar gerust 'an erotic Alchemy' bij. Lekker opzwepende keyboardpartijen heeft dat nummer. 'Opzwepend' is eigenlijk een goeie term om de hele plaat te omschrijven. En 'duister'.

En de enigste zanger waar je je niet aan ergert aan zijn accent want die is uitermate grappig.

Maar kan iemand mij uitleggen waarom Sin Pecado zo verguisd wordt, dat vind ik namelijk hun beste hoewel er inderdaad geen Alma mater op staat maar zoiets dat maken ze van z'n lang leven nooit meer.

avatar van narva77
Dit album heb ik niet, maar de song Vampiria vond ik altijd geweldig! Vampirrrrrrrrrria

En om even aan te haken bij wat hierboven wordt gezegd over het album Sin/Pecado; ik vond dat album ook niet echt goed; onder andere omdat dat album songs mist als "Vampiria" of "Opium", maar ook omdat ik het album te experimenteel vond.

avatar van Eddie
Persoonlijk vind ik Irreligeous al een stuk minder dan deze. Die plaat is nog zo heerlijk duister en mistrieus, dat mis ik heel erg op hun latere platen, hoewel een plaat als "The anitdote" al weer aardig in de richting komt.

avatar van Tha)Sven
Zeer indrukwekkende CD. Deze CD ken ik pas sinds kort, ik ben het geluid van Darkness And Hope meer gewend van Moonspell en daarom moest ik even wennen. Maar erg mooie sfeer en de keyboards vind ik prachtig. Vooral de laatste nummers op de CD sluiten erg goed op elkaar aan. Mijn favoriet is An Erotic Alchemy. Ik geef deze CD zelfs 5 sterren, omdat ik er echt geen genoegen van kan krijgen.

avatar van Snowblood
5 * Omdat dit album van de eerste tot de laatste seconde enorm blijft boeien.

Het schitterende intro, gevolgd door sterke harde melodieuze nummers met uitschieter Vampiria, die riff zo ontzettend vet, een van de vetste nummers die ik ken wellicht!

Dit niveau heeft Moonspell niet meer behaald tot Memorial die ik tot dusver maar 1 keer heb gehoord.

Hulde!

Ik heb wel van deze band gehoord.
Kan iemand me vertellen wat voor soort band het is?

avatar van orbit
Metal met een zware gothic invloed, erg lekker donker geluid! Prima band dus

avatar van grovonion
4.5* Omdat dit album van de eerste tot de laatste seconde enorm blijft boeien.

Hmm, dat heb ik hier nog ergens bijna identiek gelezen 't is gewoon waar: direct, vlam-bam, donker, melodisch, past gewoon.

Alvast een 3*

Zijn wel best veel mensen die hun stem later verhogen... Hoop ik later ook nog te kunnen doen. Voorlopig klinkt het wel aardig al weet het mij nog niet écht te pakken...

avatar van freitzen
Zoals te zien aan mijn reeds verhoogde stem ben ik inmiddels volledig overtuigd van de klasse van deze plaat. Ik vind het alleen vreemd dat ik de enige ben die 'Love Crimes' als favoriet heeft ingevuld. Voor mij met Alma Mater toch wel de topper van de cd, al is de rest ook heel erg goed.

Empyrium
Absoluut een van de beste platen die ik ken. Hij gaat ook nooit vervelen. Hij is donker maar toch ook explosief.

avatar van Darkzone
Dat dit album alweer 13 jaar oud is. Ik kan mij nog herinneren dat ik middels Irreligious in aanraking kwam met Moonspell (het stond zelfs een tijdje in de album top 100!). Een geweldig album. Wat later met dit album in aanraking gekomen en zelfs nu nog is dit een perfect album.

Als je iemand de muziek van Moonspell wil laten horen, laat je Darkness And Hope en dit album horen.

Bij Radio Veronica had je deze maand de Album Top 100 (of 1000) Allertijden. Dit album hoort ook heel hoog in die lijst (al zullen er niet veel metal-albums in die lijst staan ), zo'n fijn album is het.

En 3 favoriete nummers kiezen? Mag alle 8 ook?

avatar van vin13
Vampiria en Alma Matter live op de Zwarte Cross gehoord en als dat de maatstaf is voor dit album, dan is het zeker een aanrader.
Tot nu toe spreekt Memorial mij het meest aan.

avatar van GothicBowie
Zonder twijfel het beste album van Moonspell, naar mijn mening

avatar van freitzen
Fantastisch gemiddelde heeft deze plaat toch!

Heeft iemand trouwens enig idee waar ik dit album met de ORIGINELE hoes kan kopen... dus niet deze?

Bericht over stemfraude verwijderd, inmiddels actie ondernomen.

freitzen schreef:
Fantastisch gemiddelde heeft deze plaat toch!

Ik heb de cd op de dag dat ie uitkwam gekocht en deze had toen deze hoes, dit is dus de originele hoes. Er is later nog een andere versie uitgekomen met deze hoes.

avatar van freitzen
Ok, dat zal dan wel... toen ik deze twee jaar geleden uit de bieb leende was dat dan die andere versie, die ook op MuMe stond totdat ik over de hoes begon.

Maar het gaat natuurlijk voornamelijk om de muziek, en die is gelukkig erg goed.

africalove
Ik heb deze cd met een foto van een wolf voor op de hoes, dus ik stond een beetje te kijken naar die getekende die hier staat. Uitstekend album, en naar mijn mening de beste van de Portugezen. En ja, ik wil niet in herhaling vallen, maar Vampiria is geniaal.

avatar van Von Helsing
Één van de beste debuut platen ooit en zeker van het Europese vasteland.

Vampiria is inderdaad geniaal. En destijds samen met Tiamat voor mij de vernieuwers in het hardere genre.

africalove
Even mijn stem aanpassen dit klopt niet.

avatar van the crook
Vampiria is inderdaad geniaal, maar ik krijg ook nog steeds kippenvel van geniale openingsriff van Alma Mater en dan die brul van Fernando.......wat een power!!!!!

avatar van Edwynn
Jor a biest, iefil wan

Moonspell wist als geen ander het verhaal van de graaf uit Transylvanië om te zetten in muziek. Vampiria is het klapstuk van het album en misschien ook van het hele oeuvre van deze Portugese doodgravers.

Ook Love Crimes getuigt van een dergelijke bloeddorst en doet er ook een erotisch aandoend schep bovenop. Het is dat opzwepende, zwoele gevoel dat de mediterraanse afkomst van Moonspell verraadt.

Begonnen als bijzonder black metal orkestje heeft de band getuige deze eerste echte langspeler razendsnel het volle wasdom weten te bereiken. Flarden van black metal zijn er nog wel, maar de hoofdmoot bestaat toch uit redelijk toegankelijke gothische, doomy metal met een bijzonder eigen karakter. De aparte invalshoeken van vocalist Langsuyar eisen de hoofdrol op.

avatar van james_cameron
Het eerste volwaardige album van het portugese Moonspell schiet qua stijl alle kanten op en is daardoor nogal onevenwichtig, maar onderhoudend en afwisselend is de plaat wel. Zanger en muzikanten zouden op latere albums veel beter werk afleveren, maar hier is de potentie van de band al duidelijk hoorbaar. Uiteindelijk dus een wat wisselvallige metalplaat, met een aantal sterke tracks en een paar mindere.

james_cameron schreef:

Ik heb dat juist met bijna alle latere Moonspell platen, paar goede songs op ieder album, maar m.i. nooit op het niveau van deze eersteling. Ik vind vooral de gotische sfeer op Wolfheart niet te versmaden, met name de drie laatste songs Vampiria, An Erotic Alchemy en Alma Mater vind ik echt het beste wat deze band ooit heeft uitgebracht.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Soms heb je wel eens van die albums, waar een soort magie van afdruipt. Iets wat daarna nooit meer op die manier is gemaakt. Wolfheart van het Portugese Moonspell is zo'n album. De sound, sfeer, de composities: het klopt wat mij betreft allemaal op dit album. En dat is voor een debuut-album van dit formaat een prestatie op zich.

Hoe ongelooflijk is het dan ook, dat ik het dan ook bij het tweede album, meteen helemaal gehad had met deze band. Want met alle respect, hoe saai en nietszeggend klinkt Irreligious t.o.v. het magistrale en duister-sprookjesachtige Wolfheart. Althans, voor mij...En toen ik voor het eerst "2econd Skin" van Sin / Pecado hoorde, was ik definitief afgehaakt. Zo jammer, want hoe magisch is Wolfheart toch!!

Moonspell combineert op hun debuut een unieke stijl van metal waar invloeden uit gothic- en black metal in terug te horen zijn. Maar ook zijn er traditionele, folky invloeden in hun muziek te bespeuren en schroomt de zanger niet zo nu en dan in het Portugees te zingen. Zijn zware accent ligt er weliswaar erg dik bovenop en hij krijgt het zelfs voor elkaar woorden verkeerd uit te spreken/zingen. Echter kan ik dat op dit album prima hebben, omdat de zang alleen al voor een unieke beleving zorgt op dit album. Al deze kenmerken zorgen voor een bijzonder en eigenzinnig album die ook nog eens gesierd wordt door een, wat mij betreft, prima productie.

Toppers zijn natuurlijk het prachtige "Vampiria" wat werkelijk een fenomenaal kunstwerkje op zich is. Ook het daaropvolgende "An Erotic Alchemy" is ongekend gaaf. Tot slot is "Alma Mater" natuurlijk fenomenaal. Maar eigenlijk zijn alle nummers gewoon geweldig.

Wolfheart is een zeldzaam meesterwerk die na al die jaren nog steeds niet aan kracht heeft ingeboet. Een metal-topper van de bovenste plank die met trots als enige Moonspell-album altijd in mijn collectie zal blijven.

hoe saai en nietszeggend klinkt Irreligious (CorvisChristi)

wow das nogal wat wat je daar beweert. Irreligious is wat betreft de GOTHIC plaat bij uitstek! Man wat een geweldig album. Wolfheart wil maar niet bezinken. Helaas. Veel plezier met Wolfheart maar ik draai Irreligious nog een keer

avatar van Edwynn
Zoveel stilistisch verschil zit er toch niet tussen Wolfheart en Irreligious? Irreligious is weer iets professioneler en compacter. Wolfheart heeft nog iets rudimentairs over zich. En ze gaan zich op Wolfheart helemaal te buiten aan Victoriaanse horror. Daardoor vind ik deze ook wel iets charmanter. Maar het is miniem hoor.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Ok toegegeven: mijn reactie in mijn vorige bericht is wellicht wat overdreven. Het was ook al weer een hele tijd geleden dat ik Irreligious had gehoord. Maar na deze nogmaals aan een luisterbeurt onderworpen te hebben, hoor ik dat het qua productie een hele verbetering is, de songs compacter en misschien zelfs wel beter in elkaar steken en er eigenlijk dus in z'n totaliteit weinig mis mee is. Ik wil op terugwerkende kracht ook nog zeker wel een lans breken voor de nummers "Mephisto" en "Full Moon Madness". Die nummers hadden ook zo op Wolfheart kunnen staan. Maar om de één of andere reden mis ik verder toch de zwartgalligheid, de spanning en de epische insteek van Wolfheart. Het is mijn album gewoonweg niet. Mijn interesse in Moonspell verloor ik ook geheel toen Sin Pecado verscheen.

Een aantal jaren geleden zag ik ze ook voor het eerst live in het voorprogramma van Cradle of Filth en toen werd ik er ook niet warm of koud van. Moonspell pakt me gewoon niet. En ik blijf erbij, dat ze een vorm van magie, die ik dus wel hoor op Wolfheart, zijn kwijtgeraakt daarna.

Wolfheart is nog steeds voor mij een eenmalige topper van een band die ik daarna, puur om bovenstaande redenen, uit het oog verloren ben. Wolfheart is rauwer en het (black) metal-randje hier is veel meer aanwezig dan het toch veel meer gothic-georiënteerde Irreligious. Eén van de redenen dat ik Wolfheart ook beter smaak.