Kayo Dot - Hubardo (2013)

Avant-Garde / Metal
Label: Ice Level

1. The Black Stone (10:38)
  2. Crown-In-The-Muck (8:54)
  3. Thief (6:52)
  4. Vision Adjustment to Another Wavelength (4:53)
  5. Zodelida Caosaji (To Water the Earth) (5:26)
  6. The First Matter (Saturn in the Guise of Sadness) (9:29)
  7. The Second Operation (Lunar Water) (13:19)
  8. Floodgate (7:23)
  9. And He Built Him a Boat (7:28)
  10. Passing the River (10:12)
  11. The Wait of the World (14:23)
avatar van Don Cappuccino
Na een aantal mindere albums komt Kayo Dot glorieus terug met Hubardo, een 100 minuten durend conceptalbum. Het album is helemaal niet makkelijk en je moet er echt voor gaan zitten. Floodgate klinkt als Deathspell Omega die samenwerkt met een free-jazzensemble. The Wait Of The World voelt weer heel Zappa aan, dat is echt een compliment. Ook komt een band als King Crimson ten tijde van Larks' Tongues In Aspic naar boven, de innovators uit de jaren '70. Het album gaat van absolute chaos naar serene rust. Avonturiers, pak uw rugzak en neem de muzikale reis die Hubardo heet. Een beoordeling zit er nog lang niet in maar die gaat denk ik wel hoog worden.

avatar van Nakur
Oeh ik ben benieuwd of ze weer terug gaan naar de kwaliteit van de eerste twee albums, maar aan Don zijn reactie te zien gaat dat wel goed komen!

avatar van robbizzel
Eerste 3 nummers klinken weer fantastisch. Als het maar een beetje in de buurt komt van de kwaliteit van Choirs of the Eye dan ben ik tevreden, beter zal het sowieso niet worden, maar dat is ook onmogelijk

avatar van Tha)Sven
Wel leuk dat deze band zichzelf nog altijd weet te vernieuwen. Vond de laatste twee albums ook miskleunen, hopelijk is deze weer wat beter. Prachtige hoes trouwens!
Gelukkig is de instrumentatie nog altijd erg simpel:http://www.lurkerspath.com/wp-content/uploads/2013/07/kayo-dot-session-notes-3.jpg

avatar van robbizzel
Wat een geweldige plaat, geen makkelijke zit ( maar dat weet je met de Dot ). Na een paar luisterbeurten kan ik wel zeggen dat deze toch wel erg dicht in de buurt komt van Choirs Of The Eye qua niveau. The First Matter (Saturn in the Guise of Sadness) staat nu even op repeat, super relaxed en vervreemd nummer, en ook een mooi rustpunt tussen de chaos from hell en heaven.

avatar van Leeds
Ik heb zopas de vinyl versie besteld. Blind aangeschaft na de positieve rescensies. Ik kijk er alvast naar uit.

avatar van Leeds
Ik ben na 2 luisterbeurten al redelijk onder de indruk. De instrumentatie is om U van te zeggen. De genialiteit druipt er van af. Een heel drukke plaat, dat wel, maar dan nog is het puur genieten. Een voorgevoel dat niet het debuut maar wel deze Hubardo het meesterwerk is van Kayo Dot. Maar ik ben natuurlijk vollop in de ban van deze plaat.

Maar hoe dan ook. Wat een rete sterke plaat. Ouch

avatar van Don Cappuccino
Bij de vierde luisterbeurt beginnen de puzzelstukjes op zijn plaats te vallen bij mij. The Black Stone vond ik eerst afbreuk doen aan het geheel, maar dat is de compositie die de schizofrene en tegelijkertijd zeer gecontroleerde sfeer van Hubardo perfect inleid.

avatar van Tha)Sven
Bevalt me steeds beter gelukkig. Blijft een flinke pil, maar er zitten een aantal schitterende passages in. Toch maar eens kijken of ik hem ga bestellen, mooi om zo'n band te steunen en dit is eindelijk weer een album van ze wat me goed bevalt.

avatar van robbizzel
The Second Operation is ook echt zwaar genieten ( een beetje Wayfarer maar dan zonder uitbarstingen ). The Wait of the World is wat mij betreft de beste track van Kayo Dot.

avatar van Don Cappuccino
Lees mijn recensie van Hubardo op Zware Metalen.

Kayo Dot bestaat tien jaar en viert dit met Hubardo, een honderd minuten durend conceptalbum. John Zorn pikte de band al snel op en gaf deze een contract bij Tzadik Records om Choirs Of The Eye op te nemen. Deze plaat staat inmiddels bekend als een van de beste experimentele metalplaten ooit gemaakt. Vanaf het begin heeft Kayo Dot zich neergezet als een vrij uniek gezelschap met heel veel invloeden. Zo werden knallende metalstukken afgewisseld met bijna verstilde klassieke stukken...

avatar van Leeds
Ach, wat een geweldige plaat. Mijn eerste luisterbeurten bij The Black Stone deden me wel wat raar aanvoelen. Toch de eerste 6 minuten. Maar van dan af aan is het wel echt puur genieten eens de instrumentale bagage naar boven komt drijven. Crown-In-The-Muck is een waar spektakel. Lekker agressief, de beuk erin!!! Alle remmen los. Het jazzy-achtige Thief begint ook redelijk hard maar er bevatten meer rustigere passage doorheen het nummer. Maar bon, het is te zien wat je verstaat onder rustig. Vision Adjustment beukt er weer heel hard op in. Driver en co. maken het hier echt wel rommelig goed. De muzikale herrie is werkelijk adembenemend. Halfweg het nummer valt er een creatieve rust en dat blijft min of meer ongewijzigd. Zodelida is een meesterwerkje. Het drum werk vind ik hier op ijzersterk. Terug lekker rommelig. Zoveel energie, kracht en passie dat Kayo Dot in de nummers perst. Bij momenten werkelijk hallucinant. Met het volgend nummer "The First Matter" zitten we toch wat meer op een gezapiger tempo. De zelfde eigenschappen als voorgaande 4 nummers moet je hier niet verwachten. Het nummer zweeft doorheen de plaat. Meeslepend en intensief, zo ritmisch. The Second Operation is echt zo'n klassiek meeslepend nummer waar Kayo Dot toch zo gekend voor is. Rustig laag tempo in het breekbare gezang. Met Floodgate keren we terug naar wat het eerst deel van de plaat ons te bieden heeft. Stampende herrie. Je begint er haast bij de hyperventileren. Heerlijk toch. "And He Built Him a Boat" heeft zo'n epische opener. Het gezang hierop is heerlijk. Een heerlijk ritmisch verzorgd nummer en zeker 1 van de hoogtepunten op de plaat. Het klinkt werkelijk briljant. Passing the River was voor mij het gemakkelijkste nummer van heel de plaat. Ligt heel gemakkelijk in het oor. Net zoals "And He Built Him a Boat" een hoogtepunt. Ze zijn ook zeer gelijkaardig aan elkaar maar dat epische begin is hier op "Passing the River" niet te vinden. Voor het epische moeten we wachten tot aan het tweede gedeelte van het nummer. Post-Rock op het hoogste niveau!!! En eigenlijk mocht de plaat bij "Passing the River" stoppen. Toch zeker gezien de speelduur. Persoonlijk vind ik The Wait of the World niet passen op deze Hubardo. Vanaf de eerste paar noten acht ik me op een heel andere planeet. Het nummer zelf is heel sterk. Maar staat wat los van de rest. De intro doet me denken aan Hot Rats van Frank Zappa. Maar ik zal niet al te streng beoordelen. Het nummer weet zich toch nog recht te trekken en plots zijn we terug van weg geweest. Waarom de intro zo tegendraads is, is me raadsel.

Kayo Dot heeft me zeer aangenaam verrast met Hubardo. Toch zeker met de laatse 3 albums die ze hebben uitgebracht. Die waren me wat te min. Met Hubardo brengen ze de zaken weer op orde. 5 sterren voor dit meesterwerk.

avatar van robbizzel
Is deze plaat nou ook te koop trouwens op vinyl of cd?

avatar van Leeds
Via BigCartel kon je de 3xLP deluxe, 3xLP standard, 3xLP deluxe colour aanschaffen. Ik geloof alle 3 in beperkte oplage van 200 stuks. De deluxe package in zowel zwart als gekleurd vinyl waren in snel tempo verkocht. Kort daarachter was ook de standard versie eveneens uitverkocht. De digital versie was raar maar waar ook gelimiteerd en is eveneens uitverkocht. Ik geloof niet dat er een cd versie van is. Deze maand worden alle vinyl exemplaren opgestuurd. Ik heb mijn vinylexemplaar nog niet ontvangen. Wel heb ik via de site mijn coupon ontvangen om het album te downloaden. Ik geloof dat je wel ergens de plaat digitaal kunt aanschaffen. De gelimiteerde digital versie was een soort van voorverkoop om het album al in preview te kunnen beluisteren. Dat was geloof ik al in augustus.

avatar van Don Cappuccino
Ze zijn een cd-versie aan het overwegen, eerst gaat de band afwachten hoe Hubardo loopt.

avatar van robbizzel
Oke oke, naja het is toch wel een plaat die ik op vinyl wil hebben . En ja wat is eigenlijk de meerwaarde van de digitale versie? Sinds de plaat uit was heb ik hem via soulseek gedownload ( waar ik overigens alles download wat muziek betreft )

Ik zie nu ook trouwens dat alle versies al zijn uitverkocht bij Big Cartel. Hopelijk gaan ze een nieuwe partij maken gezien de verkoop dus ook best goed loopt.

robbizzel schreef:

Toen ik de LP versie bestelde was ik wel wat geschrokken van de verzendkosten. Ik zou mijn mail es moeten checken maar ik dacht dat het 40 of 45 dollar was.

avatar van Leeds
De CD versie zal er waarschijnlijk niet komen. Hieronder wat meer details.

KAYO DOT - kayodot.net

avatar van robbizzel
hmm balen, en ook nog maar de vraag of er nieuwe platen geproduceerd gaan worden, terwijl de plaat best in trek is volgens mij.

avatar van Leeds
Wel, alles is uitverkocht. Voor de volgende maanden vooral ebay in het oog houden. Kans is redelijk groot dat er een paar ze toch door zullen verkopen.

Maar voor dat gebeurt moeten we ze eerst nog ontvangen. Ik geloof dat het ergens volgende week zal zijn of de week erop. Nog eventjes geduld hebben.

avatar van robbizzel
En al binnen? ben benieuwd.

avatar van Leeds
Neen, helaas nog niet. Hopelijk volgende week. Kan amper wachten.

avatar van Leeds
Er staat al 1 exemplaar voor 99 dollar te koop op ebay.com. Dat betekent dat de exemplaren zijn opgestuurd maar helaas heb ik nog niets ontvangen. Haast nagelbijten.

avatar van jasper1991
Omdat dit Het Metal Album van de Week was een tijdje geleden heb ik dit beluisterd. Het is niet iets wat ik uit mezelf op zou zoeken, maar me eens laten verrassen met jazzy progdeath hoeft ook niet verkeerd te zijn. De naam van de band kende ik al wel.

Het is toch iets wat me niet zo heeft. Doordat ik zo veel genres door elkaar hoor, wordt het me te chaotisch. Soms komt er weleens iets voorbij wat interessant klinkt en de zang vind ik ook behoorlijk, maar ik mis gewoon een beetje houvast. Dat de plaat bijna honderd minuten duurt is op zichzelf niets mis mee - menig Ayreon-album duurt ook anderhalf uur - maar vanuit genoemde redenen helpt dit gegeven niet mee om het genietbaar te houden. Het is me ook niet gelukt deze honderd minuten te laten passeren zonder een pauze. Derhalve een (Nederlandse) onvoldoende.

robbizzel schreef:
En al binnen? ben benieuwd.

De plaat is deze morgen eindelijk binnen gekomen. Schitterende art work!!! Er zit een beige t-shirt bij. Een sticker, poster met de lyrics en een Kayo Dot plectrum. De plaat is ook gesigneerd. En het boekje (oplage van 350 stuks) Sword of Satan zit er ook bij. De inner sleeves zijn gewoon wit.

avatar van robbizzel
Goed nieuws , duurde even maar dan heb je dus ook wat haha. Ben eerlijk gezegd wel jaloers, ik ga nog maar is op internet snuffelen om te kijken of het nog ergens te verkrijgen is ( desnoods 2e hands )

Plaat is nog steeds even indrukwekkend als de eerste luisterbeurten. ( Krijgt misschien nog wel een plek in mijn top 10 allertijden )

avatar van Wolfmother
1,5
Sorry dat ik het gemiddelde drastisch naar beneden haal, maar dit vind ik echt helemaal niks.

avatar van Don Cappuccino
Kayo Dot is nog maar net bekomen van het fantastische Hubardo maar er is goed nieuws. De band heeft een contract bij The Flenser (o.a. Have A Nice Life) en dit jaar zal er nog een nieuwe plaat verschijnen!

Kijk dat hoor ik graag!

Don Cappuccino schreef:

Van waar heb je dat nieuws? Een link is altijd welkom.

Stond op de Facebook pagina van Kayo Dot:

''Very pleased to announce that the next Kayo Dot album will be released by @FlenserRecords later this year! Check'em out- their roster kills!''

Ook is er net een liveregistratie uitgebracht van Kayo Dot/Tartar Lamb, die is hier te beluisteren.

Alvast bedankt Don!

Goed nieuws!!

Exalted avant-rock band Kayo Dot have begun work on their seventh LP Coffins On Io.

Tracklist:

1. The Mortality of Doves
2. Offramp Cycle, Pattern 22
3. Longtime Disturbance on the Miracle Mile
4. Library Subterranean
5. The Assassination of Adam
6. Spirit Photography

Basically the vibe that we’re going for here is inspired by 80s retro-future noir— Blade Runner,” Driver explains. “I wanted to make a good record to put on while you drive across the desert at night under a toxic, post-apocalyptic atmosphere,” he says, adding, “There’s a weird underlying theme of murder, shame and death.”

Klinkt goed, erg veel zin in !